روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ بهمن - شماره 3829

گزارش کائنات از مراسم تجلیل از سفیران هوای پاک؛

شهرداری تنهاست!

  آرزو مدنی| «باید بگویم که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در شهری به مانند تهران یک مسئله حاکمیتی است و شهرداری نمی تواند به تنهایی بار این حجم سنگین را به دوش بکشد.» این جمله ای بود که شهردار تهران روز گذشته مطرح کرد. او که در مراسم تجلیل از سفیران هوای پاک سخن می گفت، ادامه داد: به تناسب جمعیت، کلانشهرها این مشکلات را تجربه می کند اما این بدین معنا نیست که مشکل لاینحل است.وی با بیان این که معمولا در چنین شرایطی فعالیتها و اقدامات مثبت را فراموش می کنیم، گفت: اگر نمودار دو دهه شهر تهران را نگاه کنیم می بینیم که آلاینده ها روند کاهشی داشته است، اما میزان کاهش و سرعت  آلاینده ها به گونه ای است که می تواند تمام زحمات را به باد بدهد.وی با بیان این که یکی از  نعمتهای کشور ما نفت است اما از سوی دیگر یکی از ویژگی های نفت ما داشتن گوگرد بالا است، گفت: البته در شهر تهران گازوئیلی که از این فرآورده نفتی استفاده می شود گوگرد استانداردی دارد و مسئولین به درستی می گویند که در تهران مازوت سوزانده نمی شود، اما دقت داشته باشید که آلودگی از مرز تقسیمات کشوری تبعیت نمی کند و اگر در «قزوین و آب یک» گازوئیل پر گوگرد سوازنده می شود، تاثیرش به تهران هم می رسد.وی با اشاره به قانون هوای پاک و نقش ۱۸ دستگاه در اجرای این قانون، اظهار کرد: اتفاقا در این قانون کمترین نقش به شهرداریها داده شده است که تنها نقش توسعه حمل و نقل عمومی را برعهده دارند و ما در شهرداری تهران نیز ۷۰ درصد بودجه آزاد خود را به این مسئله اختصاص دادیم. اما باید بگویم که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در شهری به مانند تهران یک مسئله حاکمیتی است و شهرداری نمی تواند به تنهایی بار این حجم سنگین را به دوش بکشد.شهردار تهران در ادامه با اشاره به سخت گیرانه تر شدن شاخصهای سنجش  آلودگی هوا در تهران تصریح  کرد: به طور طبیعی در آذر و دی شاهد وارونگی هوا در تهران هستیم و این خصیصه هوای تهران است و حتی در سابقه تاریخی نیز آمده که هوای زمستان تهران مه داشته و حالا مه و آلودگی با هم وجود دارد.وی با بیان این که اثبات شده که افزایش کرونا با آلودگی هوا ارتباط دارد گفت: امسال به روشهای مختلف عکسهای ماهواره ای تهران را با سال گذشته بررسی کردیم و تفاوت معناداری را به خصوص در نزدیکی کانون های آلایندگی که نزدیک به صنایع بزرگ بودند مشاهده کردیم که یا مازوت و یا گوگرد بی کیفیت می سوزاندند و عکسهای ماهواره ای نشان می دهد وضعیت امسال حادتر شده است که البته شاید شرایط تحریم بی تاثیر نبوده است.
دولت طرح جامع حمل و نقل تهران و شهرهای اقماری را اجرا کند
به گزارش کائنات، رییس شورای شهر تهران نیز از دولت خواست که طرح جامع حمل و نقل تهران و شهرهای اقماری را اجرا کند. محسن هاشمی با بیان این‌که امسال در شرایطی روز هوای پاک را گرامی می‌داریم که وضع هوا خوب نیست، گفت: البته امروز و دیروز هوا وضعیتش بهتر شد که به دلیل سفرهای اخیر مردم به شهرهای دیگر باشد که از تهران خارج شدند و گویا هنوز هم باز نگشتند.رییس شورای شهر تهران ادامه داد: شعار بس است و این همه حرف و این همه بی‌عملی تاب مردم را طاق کرده است و تحمل شعارهای پی در پی و مصوبات بدون اجرا سخت شده است.هاشمی با بیان این‌که من به عنوان فردی که در حوزه حمل و نقل فعال است می‌بینم که مصوبات زیاد و خوبی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی داریم اما مغفول مانده، افزود:  12 الی 13 سال از قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد و قرار بود 10 درصد از این محل که حدود سالانه 4000 الی 5000 میلیارد تومان می‌شود به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد اما حالا می‌بینیم که شهرداری‌ها بیش از 60 هزار میلیارد تومان از این محل طلبکار هستند اما گوش شنوایی وجود ندارد و وقتی به مجلس شورای اسلامی، دولت و غیره مراجعه می‌کنیم همه حرف می‌زنند اما کسی عمل نمی‌کند. براساس قانون مدیریت مصرف سوخت نیز 4000 میلیارد تومان تخصیص 100 درصد به حمل و نقل عمومی داریم اما هیچ سالی پرداخت نشده و جای سوال است که با وجود این قانون‌ها چرا شکایت این دستگاه‌ها را به قوه قضاییه نمی‌بریم.رییس شورای شهر تهران با بیان این‌که دو مصوبه خوب در حوزه خرید 2000 واگن و بیش از 10 هزار اتوبوس داشته اما اجرایی نشده، اظهار کرد: جای سوال است که چه کسی مقصر است؟هاشمی با تاکید بر این‌که اگر نتوانیم فکری به حال تخصیص منابع قانونی توسعه حمل و نقل عمومی کنیم هوا همین طور می‌ماند و حتی بدتر می‌شود، اظهار کرد: این‌همه پول در مترو هزینه شده است اما تجهیز نکرده‌ایم گویا پول‌مان را دور ریخته‌ایم در حالی که مترو جزو حمل و نقل پاک است و جالب است که تونل‌ها را ساخته‌ایم اما واگنی نداریم اما به نظر می‌رسد باید نگاه دولت به حمل و نقل عمومی عوض شود وگرنه وضعیت هوا نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه بدتر هم می‌شود.
مرگ سالانه ۴۰۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز در این مراسم از مرگ سالانه ۴۰۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا خبر داد. زهرا صدراعظم نوری با بیان این که این روز بهانه و تلنگری برای جلب توجه و افزایش حساسیت‌ها است  گفت: ما در جهانی زندگی می کنیم که طی ۱۲ ماه اخیر دو میلیون نفر از مردم جهان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و می بنیم که همگان به تلاش افتادند که جلوی این روند را بگیرد اما چگونه است که ما سالانه شاهد مرگ ۷ میلیون نفر در جهان به علت آلودگی هوا هستیم اما حساسیتی دیده نمی شود.وی با بیان این که در شهر تهران سالانه ۴۰۰۰ مرگ در اثر آلودگی هوا و ناشی از آن ثبت می شود اظهار کرد: چه فرقی بین مرگ با کرونا یا آلودگی هوا وجود دارد و مرگ، مرگ است و باید حساسیتها افزایش یابد.نوری با بیان این که تحقیقات ثابت کرده است که الودگی هوا زمینه ابتلا به کرونا را افزایش می دهد و رابطه معناداری بین آلودگی هوا و ابتلا به کرونا است، گفت: بنابراین باید تلاش کنیم که با کاهش آلودگی هوا از ابتلای بیشتر به کرونا نیز جلوگیری شود.وی با بیان این که هوای تهران به گونه ایست که با افزایش آلودگی هوا نسبت به پالایش خود اقدام می کند اما  این مهم ظرفیت دارد و وقتی آلودگی هوا زیاد می شود هوای تهران قدرت پالایش ندارد گفت: به خصوص در روزهای اخیر که شاهد افزایش اکسید گوگرد و ذرات ۱۰ میکرونی در هوای تهران هم هستیم که حجم آلایندگی ار افزایش می دهد.وی با بیان این که اگر عزم و برنامه واقعی برای کاهش آلودگی هوا نباشد هر چقدر جلوتر برویم وضعیت هوا بدتر می شود گفت: آمار مرگ ۴۰۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا مسئله کمی نیست و این در حالی است که حدود ۲.۷ میلیارد دلار نیز برآورد میزان خسارت آلودگی هوا قلمداد شده است و آیا زمان آن نرسیده که دولت و مجلس فکری کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه