روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ دي - شماره 3827

تاملی بر بازگشت ۵۵ شهید تازه تفحص شده به وطن عبدالله جاویدی

شهادت، اوج تعالی انسان است. در فرهنگ اسلام و بخصوص تشیع، ارزشمندترین و گرانبهاترین حرکت، شهادت است. شهید کسی است که با نثار جان خود، درخت اسلام را آبیاری کرده و فساد را ریشه کن می کند.شهیدان، مقاومت و پویایی جامعه را تضمین می نمایند و به جامعه ظرفیت روحی می بخشند و ضعف و سستی را از بین می برند. اگر خون شهیدان نبود که شجره طیبه رسالت را سیراب نماید نه از اسلام خبری بود و نه از مکتب توحید بخش الهی اثری.و در یک جمله می توان گفت که پر محتواترین عنوان، در راستای تکامل انسان، از دیدگاه متون اسلامی عنوان «شهید» است.
دیروز فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیرو‌های مسلح گفت: امروز همزمان با سالروز شهادت بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) پیکر پاک و مطهر ۵۵ شهید تازه تفحص شده از مرز بین المللی شلمچه وارد خاک میهن اسلامی شد.سردار باقر زاده با بیان اینکه این شهدا در مناطق عملیاتی مجنون، فکه، شرق دجله و شلمچه تفحص شده اند افزود: این شهدا در عملیات‌های کربلای ۵، والفجر مقدماتی، خیبر و تکه دشمن در سال‌های ۶۵ و ۶۷ به شهادت رسیده اند.او ادامه داد: پیکر پاک این شهدا امشب به معراج شهدای اهواز منتقل و پس از آن برای شناسایی به تهران منتقل می‌شوند.فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیرو‌های مسلح گفت: همچنین امروز تعداد ۷۶ جسد کشته شده عراقی در جنگ تحمیلی تحویل مقامات کشور عراق شد.مراسم استقبال از این شهدای والا مقام به دلیل شرایط کرونا بدون استقبال مردمی و با حضور خادمان شهدا برگزار شد.
پروردگار بزرگ، در سوره آل عمران می‌فرماید:«مپندارید که شهیدان راه حق مرده‌اند، بلکه زنده به حیات ابدی شدند، و در نزد پروردگارشان خواهند بود. آنان به فضل و رحمتی که از خدا نصیبشان شده، شادمان‌اند، و به آن مؤمنان که هنوز به آنان نپیوسته‌اند و بعداً در پی آنان به راه آخرت خواهند شتافت، مژده دهند که از مردن هیچ نترسید و از فوت متاع دنیا هیچ غم نخورید و آنها را به فضل و نعمت خدا بشارت می‌دهند، و اینکه خداوند، اجر اهل ایمان را ضایع نگذارد». آیات مزبور، ضمن اشاره به ویژگیهای «شهدا» تأکید می‌کند که آنان زنده‌اند و دارای تمام خصوصیات حیات‌اند. از آثار حیات، روزی خوردن و ارتزاق است که شهدا به نحو احسن از آن برخوردارند، و نیز دارای فرح و شادی در حدّ اعلای آن هستند. آنان از احوال خود اطلاع می‌دهند و بر آنچه که بر یاران و دوستانشان می‌گذرد آگاهند. از مرگ و جدایی آنان، اظهار تأسف و تأثر بی‌معنی است، زیرا آنها زنده‌اند و رابطه‌شان با پشت سر خود برقرار است.
قرآن کریم به طور کلی مرگ را تحولی در کیفیت زندگی می‌داند که بر اثر آن، حرکت تکوینی و طبیعی حیات در شکل و وضعیت خود تنوع می‌یابد، همچنان که وضع انسان پس از تولد و جدا شدن از رحم مادر، تحول می‌یابد، و اصولاً مرگ نیز تولد دیگری است که پس از آن، زندگی به صورت دیگری ادامه پیدا می‌کند، و اندیشه‌هایی که مرگ را به عنوان پایان زندگی بشر، و حیات انسانی را پوچ و بی‌معنی جلوه می‌دهد، از دیدگاه قرآن مردود به شمار آمده است.
قرآن کریم با ذکر ویژگیها و فضایل «شهدا» می‌کوشد تا مؤمنان را به آنچه که اعتقاد دارند و ممکن است در لحظه‌های اضطراب و ناراحتی مورد غفلت آنان قرار گیرد، متنبّه و متوجه کند، و با ذکر این واقعیت که «شهدا» از حیات بس عالی‌تر برخوردارند و از نعمت دایمی و کرامت و رضوان الهی بهره ورند، هرگونه شبهه و پندار نادرستی را می‌زداید. کسی که در راه هدفهای عالی اسلام با انگیزه تثبیت ارزشهای اسلامی جان خویش را فدا کند، به بالاترین درجه کمال ممکن است دست یافته باشد و اوست که سرباز لایق و حقیقی اسلام به شمار می رود. او در عین شجاعت و برخورداری از روحیه شهادت، تن خویش را فدا و جان را در خدا فنا ساخته است. او با غلبه مطلق جان بر تن، از همه امکانات خویش برای رسیدن به اوج کمال بهره برده و پهلو به پهلوی انبیاء، صدیقین و صالحین می زند. در شهادت سه ویژگی مشاهده می گردد: الف: فی سبیل اللّه ب: آگاهی ج: اختیار که داشتن روحی بزرگ و توانمندی پیش نیازی برای رشادت و شهادت محسوب می گردد.
متادون؛ عرضه داروخانه‌ای یا نشت در بازار سیاه!
 عرضه داروخانه ای متادون؛ موضوعی چالش برانگیز که موافقان و مخالفان خود را دارد، اما قانون مصر است که دارو چه مخدر چه غیر مخدر باید از طریق داروخانه عرضه شود...
از ابتدای دهه ۸۰ بود که بحث نگهداری از معتادان و سوق دادن آنها از مواد مخدر به سمت داروهای مخدر که عوارض کمتری دارند، آغاز شد. بر همین اساس مراکزی با عنوان مراکز ترک اعتیاد یا MMT شکل گرفت تا در حوزه ترک اعتیاد معتادانی که به مواد مخدر سنتی اعتیاد دارند، کمک کند. به تدریج اما مراکز MMT توسعه یافتند. به طوری که در حال حاضر بیش از ۸۰۰۰ مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که علاوه بر درمان، ارایه داروی بیماران را هم انجام می دهند؛ در حالی که بارها و بارها از سوی سازمان غذا و دارو اعلام شده که طبق قوانین تنها محل عرضه دارو، داروخانه است.
در این زمینه دکتر سید حیدر محمدی-مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو چندی پیش گفت: وظیفه مراکز درمان ترک اعتیاد اصلا توزیع دارو نیست، بلکه درمان اعتیاد است. درمان با توزیع دارو تفاوت بسیاری دارد. اصولا جایی که دارو را تجویز می کند با جایی که آن را تامین و عرضه می کند، نباید در یک جا باشند. وی افزود: در گذشته به دلیل نگرانی هایی که از توزیع داروهای ترک اعتیاد داشتیم، توزیع آن ها را از داروخانه جدا کرده بودیم، اما باید بدانیم که داروخانه تنها محل معتبر برای توزیع دارو است. به هر دلیلی از گذشته روند به این صورت بود که داروهای ترک اعتیاد در همان مراکز ترک اعتیاد که داروها را تجویز می کردند، تامین و عرضه نیز می شد که این اقدام اشتباه بود.  به اعتقاد من بهترین کار این است که درمان این بیماران و تجویز دارو در مراکز ترک اعتیاد انجام شود و دارو از محل عرضه اصلی خود، یعنی داروخانه تامین شود.
محمدی تاکید کرد: در عین حال متاسفانه موارد تخلف زیادی مبنی بر نشت داروها از مراکز ترک اعتیاد شنیدیم و بهترین راه پیشگیری از این تخلفات این است که داروهای ترک اعتیاد هم مانند همه داروها در داروخانه عرضه شود. البته برای این اقدام دستورالعملی تهیه کردیم و به تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ کردیم که مطابق آن دستورالعمل و با بسترسازی و حفظ شرایط لازم و امینت کافی داروخانه این اتفاق افتد.  پیش از این یک بخش از داروهای ترک اعتیاد را مراکز ترک اعتیاد عرضه می کردند و بخشی هم در معاونت های غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی توزیع می شد که در حال حاضر قرار شد تمام این داروها در داروخانه هایی توزیع شود که بسترسازی لازم را از نظر امنیت انجام داده اند که این اقدام را به صورت پایلوت در استان قم اجرا کردیم که خوشبختانه موفقیت آمیز بود. در این داروخانه هایی که داروی ترک اعتیاد عرضه می شود، با نسخه پزشک و یا نسخه پزشک مرکز ترک اعتیاد، افراد می توانند داروهایشان را دریافت کنند.
در عین حال چندی پیش دکتر محمدرضا شانه ساز- رییس سازمان غذا و دارو در یک نشست خبری در این باره، گفت: از نظر قانونی محل عرضه دارو داروخانه است و نمی توان گفت چون در یک محلی دارویی چند سال ارائه شده و هنوز هم آن را دریافت می‌کند و قرار هم نیست قطع شود، حال در جایی که قانون مشخص کرده که دارو را عرضه کند، به لحاظ اینکه عده ای خوششان نمی آید، این کار را انجام ندهیم. فکر می‌کنم اقدامی که در این زمینه در حال انجام است، کار درستی است و افراد باید بتوانند در زمینه درمان اعتیادشان انتخاب‌گر باشند.

معاون درمان وزارت بهداشت:
موثرترین راه برای کنترل کرونا رعایت «فاصله اجتماعی» است
 معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه موثرترین راه برای کنترل بیماری کرونا رعایت «فاصله اجتماعی» است، گفت: در هر تجمعی که فاصله ها رعایت نشود حتی اگر افراد از ماسک هم استفاده کرده باشند بازهم، بیماری منتشر خواهد شد.
دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پیک سوم بیماری کرونا در مازندران با تاخیر همراه بود، اظهار کرد: خوشبختانه در این استان شاهد افزایش ترخیص بیماران هستیم و آمار مبتلایان سرپایی هم در برخی شهرها رو به کاهش است.وی گفت: تست یک چهارم از هزار و ۳۰۰ بیماری که در استان بستری هستند، مثبت بوده و نتیجه تست سه چهارم مابقی بیماران منفی اعلام شده است.دکتر جان بابایی با تاکید بر اینکه موثرترین راه برای کنترل بیماری کرونا رعایت فاصله اجتماعی است، عنوان کرد: در هر تجمعی که فاصله ها رعایت نشود حتی اگر افراد از ماسک هم استفاده کرده باشند بازهم، بیماری منتشر خواهد شد.
بر اساس گزارش وبدا، معاون درمان وزارت بهداشت درپایان یادآور شد: از مردم خواهش می کنم در استانی که بار بیماری در آن به این حد زیاد است حضور نیافته و به شهر محل زندگی خود بازگردند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه