روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ دي - شماره 3825

محیط زیست پاک

منوچهر رستمی وند- کرونا، آلودگی هوا، مرگ جنگل ها، چرخه هایی که روزگار ما را سیاه می کنند و دنیایمان را تباه. مازوت و بی برقی و مشکلات تنفسی هم این روزها بر مصائب گذشته افزوده گردیده است.هوا و آلودگی آن نقش بسزایی در زندگی جانداران دارد و بدون وجود هوای پاکیزه زندگی انسان‌ها با خطری جدی روبه‌روست. اینها جملاتی هستند که زیاد شنیده‌ایم و می‌دانیم که گاهی آنقدر آلودگی هوا زیاد می‌شود که حتی نفس کشیدن هم سخت است. متاسفانه یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا بی‌ملاحظه‌گی برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ است که به جای توجه به وضعیت کره زمین، فقط به پول و بیشتر شدن سرمایه شخصیشان فکر می‌کنند.
با زیاد شدن آلودگی‌های محیط زیستی ضرورت سفر بیشتر احساس می‌شود و انسان‌ها به فضایی نیاز پیدا خواهند کرد که بتوانند در آن دمی تازه کرده و از شلوغی‌ها دور شوند. چرا ما سرزمینمان را پاکیزه نکنیم و چرا ما گردشگران را به سمت ایران زیبایمان نکشانیم؟
با این اوصاف ما باید چه کاری انجام بدهیم؟ آیا اصلا کاری از دست ما برمی‌آید یا باید دست روی دست گذاشته و شاهد زیاد شدن بیماری‌های گوناگون باشیم؟
به همه ی محیط هایی که در ان ها نوعی از زندگی جریان داشته باشد «محیط زیست» گفته می شود و محیط زیست پاک یعنی انسان سالم. ما در تمام این کره خاکی، کمر به نابودی زمین و محیط زیست بستیم و انگار نمی دانیم که اگر حفاظت از محیط زیست را جدی نگیریم، منجر به نابودی خودمان می شود.هر روز جای کشف راه های بهتر برای زندگی، انگار که راهی برای مردن کشف می کنیم. آیا این خواسته واقعی ماست؟ بیشتر آسیب هایی که به انسان می رسد از نا آگاهی خودش سرچشمه می گیرد. ما در زمینه حفاظت محیط زیست نا آگاهیم و چاره ای نداریم جز این که سطح آگاهی و دانش خودمان و اطرافیانمان را بالا ببریم.
به هرگونه عملیاتی که جهت حفظ و نگهداری محیط زیست یک کشور یا برای جلوگیری از تخریب آن صورت می‌گیرد حفاظت از محیط زیست می گویند. محیط زیست شامل کوه، جنگل، دریا، دریاچه و… می باشد. طبیعت بکر که دست نخورده در یک منطقه وجود دارد آرامشی را به انسان هدیه می دهد که آن را می‌توان از موهبت‌های الهی دانست.یک منطقه بکر می تواند انرژی بسیار خوب و مثبتی را به انسان انتقال دهد و انرژی های منفی را از انسان دور کند.
تمام محیط زیستی که در دنیا وجود دارد همگی جزو نعمات خداوند می باشد. یادمان باشد اگر برای تفریح در روزهای تعطیل و یا مسافرت در تعطیلات نوروز به محیط زیست یک منطقه وارد می‌شویم آن منطقه را آلوده نکنیم.آلودگی محیط زیست در جوامع امروزی یک امر بسیار مهم تلقی می گردد.وقتی زندگی های صنعتی و مدرن می شوند همچنین جمعیت جهان به سرعت رو به افزایش می رود استفاده از منابع نیز افزایش می‌یابد.به همین دلیل انسان ها به راحتی به محیط زیست خود آسیب وارد کرده و آن را به طریق مختلف آلوده می‌کنند. اگر جلوی استفاده بی‌رویه انسان از منابع را نگیریم در آینده دیگر چیزی از محیط زیست برایمان وجود نخواهد داشت.
آن چیزی که مهم و کلیدی می‌باشد این است که همه نسل ها باید از منابع و محیط زیست خود استفاده کنند ولی برای نسل‌های آینده نیز باقی بگذارند. در واقع حق استفاده از منابع  به نسل‌های آینده نیز باید فراهم آورده شود.
امروزه مشکلات محیط زیستی رو به رشد بوده و فعالان محیط‌ زیست ایده‌های بدیعی برای حفظ اکوسیستم ارائه می‌کنند. با این که تلاش‌های شماری در جهت حفظ زمین از فاجعه زیست‌محیطی صورت گرفته است، اما تهدید اکوسیستم از جهات مختلف همچنان ادامه داشته و ممکن است در نهایت موجب از بین رفتن آن شود.شاید فکر کنیم وظیفه فعالان محیط‌ زیست است که اکوسیستم را حفظ کنند، اما نمی‌توانیم به این بهانه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم. این وظیفه همه ما است که جلوی تخریب زمین و طبیعت آن را بگیریم.
ما که ساکنین کره زمین هستیم، لازم است که اقدامات فوری برای کاهش تمام احتمالات از دست رفتن این خانه زیبا و چیزهایی که در آن قرار دارد را انجام دهیم. اگر همه دست به دست هم بدهیم می‌توانیم تغییر اساسی ایجاد کنیم و شاید ظرف چند سال آینده ببینیم میزان ویرانی محیط‌زیست کاهش یافته است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه