روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ دي - شماره 3824

منوچهر محمدی مطرح کرد:

«هنجار سینما رفتن » چگونه برمی‌گردد؟

 منوچهر محمدی معتقد است که شاید درست‌تر بود که سالن‌های سینما با تب و تاب جشنواره فجر باز شوند، چون برای برگرداندن هنجار سینما رفتن باید ابتدا اقداماتی انجام شود.
این سینمادار درباره اینکه آیا شرایط باز شدن سینماها را مناسب می‌داند؟ در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: به نظرم اگر بخواهیم سینما را به عنوان یک چرخه‌ی تولید، توزیع و نمایش نگاه کنیم، سینما در آخرین خط زنجیره‌ آن قرار دارد و به طور طبیعی اگر فیلم وجود داشته باشد سینما معنا دارد، اگر فیلمی نباشد سینما هم معنایی ندارد. در این بین اینکه وضعیت شیوع کرونا چطور پیش می‌رود و یک شهری زرد می‌شود و دیگری نارنجی و قرمز و آبی یک امر جداگانه است و برهمین اساس کسانی که در این حوزه (سینما) تصمیم‌گیرنده هستند -هم در بخش دولتی و هم بخش صنفی - باید به این فکر کنند که این به اصطلاح صنعت سینما همه اجزایش باید با هم جور باشد.
او افزود: اگر صاحبان فیلم‌ها رغبتی به اکران فیلم‌های خود ندارند که من در این شرایط به آن‌ها حق می‌دهم، طبعا باید اقداماتی می‌شد تا دست‌کم دو یا سه فیلم مطرح و قابل قبول و پرمخاطب راضی می‌شدند که با کمک و حمایت‌هایی به سمت اکران بیایند. نفس بازگشایی به این شکل که فقط سینماها باز شوند، ممکن است اثر منفی هم داشته باشد. بنابراین اگر نظر مشورتی من خواسته شود، خواهم گفت که باید اجازه دهیم هم یک فیلم خوب داشته باشیم و هم شرایطی برای نحوه اکران مناسب وجود داشته باشد. مدیر پردیس سینمایی زندگی و مگامال گفت: یک چرخه در سال ۹۸ و سال‌های قبل از آن وجود داشته که حالا دچار اختلال شده است. اگر بخواهیم هنجارِ سینما رفتن را در مردم ایجاد کنیم و به شکل نسبتاً طبیعی برگردانیم نیاز است که اقداماتی صورت گیرد.اینکه فقط سینما را باز کنیم خیلی راهگشا نیست و بخصوص بدترین حالت این است که خدای ناکرده اوضاع دوباره بدتر شود و آن وقت این باز و بسته کردن سینما برای خود سینما، پرسنل و مدیریتش، سرمایه‌گذاران در عرصه سالن و سینماداران پیامدهای منفی بیشتری دارد؛ بنابراین باید تامل کرد تا به اطمینان و یقین بیشتری رسید و ببینیم وضعیت به سمت ثبات پیش می‌رود یا خیر. البته در حال حاضر وضعیت اینطور است که عده‌ای سینماها را باز کردند و دیگران هم اگر احساس کنند شرایط کمی به سمت عادی شدن حرکت می‌کند سالن‌های خود را باز می‌کنند. محمدی درباره اینکه برخی معتقدند ای کاش شرایط به نحوی بود که سینماها یا با فیلم خوب یا با جشنواره فجر بازگشایی می‌شدند، بیان کرد: به نظر من هم فضای جشنواره بسیار می‌تواند کمک کند. سینمادارها و صاحبان فیلم‌ها این همه ضرر و خسارت را تحمل کردند، اگر چند هفته دیگر هم صبر می کردند که با تب و تاب و هیجان جشنواره بازگشایی انجام می‌شد، شاید اتفاق درست‌تری رخ می‌داد. در حال حاضر فقط فیلم «دیدن این فیلم جرم است» محصول حوزه هنری به عنوان فیلم جدید روی پرده سینماهاست و تنها چند سینمای محدود در تهران اقدام به بازگشایی کرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه