روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ دي - شماره 3824

کائنات گزارش می‌دهد؛

آخرین اخبار از جشنواره سی‌ونهم فجر

 بنیامین صادقی-  روز گذشته تقریبا تکلیف جشنواره فیلم و تئاتر فجر مشخص شد. از یک طرف اسامی ۶۲ فیلم بلند سینمایی حائز شرایط شرکت در بخش رقابتی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نام سودای سیمرغ اعلام شد و از طرف دیگر دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به پایان یافتن انتخاب آثار تمام بخش‌های جشنواره، از حضوری برگزاری شدن بخشی از این جشنواره خبر داد. در ادامه نگاهی داریم به آخرین اخبار منتشر شده پیرامون جشنواره سی‌ونهم فجر.
* اعلام اسامی ۶۲ فیلم‌ حائز شرکت در بخش رقابتی جشنواره فیلم
برای شرکت در جشنواره فیلم فجر که هیات انتخاب هم ندارد، 110 فیلم متقاضی بودند که پس از تطبیق آنها با قوانین و فراخوان جشنواره، اسامی 62 فیلم بلند سینمایی حائز شرایط شرکت در بخش داوری جشنواره فیلم فجر -که بیش از 40 فیلم طبق جدول منتشر شده پروانه نمایش ندارند- معرفی شدند. دبیرخانه جشنواره سی و نهم طی روزهای گذشته به بررسی 110 فیلم ثبت‌نام شده و ارزیابی فرم‌های ثبت‌نام از نظر تطابق با آیین‌نامه جشنواره پرداخت.
بر این اساس، فرم‌های متقاضیان شرکت در این دوره جشنواره از نظر سال تولید، دارا بودن پروانه ساخت سینمایی، ارائه نشدن فیلم در دوره گذشته جشنواره و... مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت 62 فیلم از بین آثار متقاضی (حدود 57 درصد آثار) واجد شرایط شرکت در جشنواره سی و نهم شناخته شدند. وضعیت پروانه نمایش فیلم‌های این دوره نیز در این فهرست مشخص شده که در این بین 14 فیلم تاکنون پروانه نمایش صادر شده و 48 فیلم در دست بررسی شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی قرار دارد. قابل ذکر است که طی روزهای گذشته، از بین فیلم‌های متقاضی شرکت در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، 5 فیلم روشنایی (کامشاد کوشان)، ترانه‌های پدری (محمد بصیری)، بانک‌زده‌ها (جواد اردکانی)، موافقت اصولی (امیر پورکیان) و کوسه (علی عطشانی) به علت مسائل فنی و آماده نبودن از شرکت در جشنواره انصراف دادند.
* سهم فیلمسازان مطرح از ویترین «فیلم فجر ۳۹»
فیلم‌های «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله، «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان، «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «روشن» ساخته روح‌الله حجازی، «بدون همه چیز» ساخته محسن قرایی، «تی‌تی» ساخته آیدا پناهنده، «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغ‌زاده و «ستاره بازی» به کارگردانی هاتف علیمردانی از مهمترین فیلم‌های جشنواره ۳۹ محسوب می‌شوند. «طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی، «موسی» ساخته احسان عبدی‌پور، «کارو» ساخته احمد مرادپور، «چپ راست» ساخته حامد محمدی، «هستی و زمان» ساخته محمد باغبانی، «صحنه‌زنی» ساخته علیرضا صمدی، «مجوز خروج» ساخته کیارش اسدی‌زاده «گورکن» کاظم مولایی و «مهران» ساخته رقیه توکلی هم از دیگر فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیزی هستند که به استناد ساخته‌های قبلی سازندگان‌شان می‌توانند سهمی در گرم‌تر کردن تنور «فجر ۳۹» داشته باشند.
* حضور پررنگ فیلم اولی‌ها در جشنواره فیلم فجر
یکی از بخش‌های کنجکاوی‌برانگیز جشنواره فیلم فجر در هر دوره که ظرفیت بالایی برای شگفتی‌سازی دارد، بخش «نگاه نو» یا همان فیلم‌اولی‌ها است.
جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر براساس فراخوان بخش «نگاه نو» نخواهد داشت و فیلم‌اولی‌ها هم آثارشان در کنار فیلمسازان دیگر داوری و ارائه خواهد شد. با این وجود اما بنابر فهرست متقاضیان و آمار ارائه‌شده از سوی مدیر روابط عمومی جشنواره، فیلم‌اولی‌ها حضوری پررنگ در جشنواره امسال خواهند داشت.
بیانیه
روز گذشته هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر پیش از آغاز داوری خود، متن زیر را خطاب به مخاطبان سینمای ایران منتشر کردند:
«امسال در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا هزاران جانِ عزیز را از میان هم وطنانمان از دست داده‌ایم. در چنین زمانی، چه انگیزه‌ای برای تماشا و قضاوت و تشویق سینمای ایران می‌ماند جز ایمان راسخ به این باور که هرگز نباید تسلیم تاریکی و مرگ شد و تسلیم شدن تنها مایه خوشحالی آنانی است که سینمای ایران را از اساس نمی‌خواهند.
هیأت داوران جشنواره سی و نهم فیلم فجر با اشراف به این امر که ارکان سینمای ایران در میانه بحران‌های متعدد، آسیب جدی دیده و تمامی صنوف دچار مشکلات متعدد شده‌اند، امیدوار است امسال و در خاص‌ترین دوره جشنواره فیلم فجر، بتواند بدون هیچ پیش‌داوری و با کمترین خطای ممکن، به داوری عادلانه فیلم‌های سینمای ایران بنشیند.
ما به عنوان بخشی از بدنه سینمای ایران همراه شما هستیم و قطعاً کارمان، بی کاستی نخواهد بود.
پر واضح است که در این دوره ویژه جشنواره فیلم فجر، به دلیل نبود هیات انتخاب و منوط شدن نمایش فیلم‌ها به نامزدی‌شان توسط داوران، هیات داوران یکی از سخت‌ترین و پرمسئولیت‌ترین دوره‌ها را پشت سر خواهد گذاشت.
این چند خط در حکم سلامِ ما به شما مخاطبان عزیز جشنواره فیلم فجر بود. به امید داشتن جشنواره‌ای که بتواند لحظاتی، دلمان را روشن کند و با آرزوی روزهای بهتر برای ایرانِ عزیزمان.»
* از برنامه‌های برگزاری جشنواره تئاتر فجر عقب نیستیم
حسین مسافرآستانه با تاکید بر آنکه تاکنون تمامی اقدامات صورت‌گرفته در مسیر برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر در کنار برنامه‌ریزی‌های حوزه تخصصی تئاتر در ارتباط و تعامل مستقیم با ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است گفت: تمامی برنامه‌ریزی‌ها تا پیش از ۲۰ دی و اعلام بازگشایی مجدد سالن‎‌های نمایشی منوط به برگزاری جشنواره تئاتر فجر به شکل تام و تمام در بستر فضای مجازی صورت گرفته بود و تا این لحظه با وجود محدودیت‌های فراوان از هیچکدام از برنامه‌های برگزاری این رویداد عقب نیفتاده‌ایم.
* قدردان فرصت حضور مخاطبان در سالن‌های نمایشی هستیم
مسافرآستانه خاطرنشان کرد: هرچند اعلام بازگشایی مجدد سالن‌ها و تماشاخانه‌ها با شرایط ویژه مشخص‌شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبری خوب است اما باعث شد که ما برای برگزاری جشنواره تئاتر فجر برخی از برنامه‌ریزی‌های پیشین خود در قالب برگزاری تام و تمام این رویداد در فضای مجازی را در راستای قدردانی و مغتنم شمردن فرصت حضور محدود مخاطبان در تالارهای نمایشی دست‌خوش تغییر کینم. حضور مخاطبان ولو به شکل محدود نسبت به روال پیشین میزبانی سالن‌های نمایشی، نه تنها می‌تواند سطح کیفی و شور و حال هنرمندان عرصه تئاتر را افزایش دهد که یکی از مهم‌ترین ارکان هنر زنده، پویا و جریان‌ساز تئاتر که ارتباط‌گیری مستقیم، چشم در چشم و نفس به نفس با مخاطبان است را احیا می‌کند. وی افزود: به همین سبب باوجود تمام سختی‌ها تلاش کردیم بخشی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای این دوره از جشنواره را تغییر دهیم تا بتوانیم میزبانی شایسته‌ای از مخاطبان تئاتر به عمل آوریم.
* برگزاری حضوری بخشی از جشنواره تئاتر فجر
 در همین راستا برخی سالن‌های میزبان سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر با رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی و در صورت عدم تغییر مجدد قانون بازگشایی مجدد تالارهای نمایشی به شکل محدود پذیرای مخاطبان آثار این دوره از جشنواره خواهند بود و در حقیقت بار دیگر شاهد تکمیل شدن ضلع سوم تولید و ارائه، یعنی حضور مخاطبان تئاتر در این دوره از جشنواره خواهیم بود. این به نوبه خود خبری بسیار خوش و دلگرم‌کننده است.
* پایان انتخاب تمام آثار بخش‌های مختلف جشنواره
مسافر آستانه همچنین با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته تا این لحظه در مسیر برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: دو بخش رادیوتئاتر و فیلم‌تئاترها و تله‌تئاترها به‌عنوان دو رکن اصلی سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر تمام مراحل انتخاب متن، تولید، بازبینی و تایید خود را پشت سر گذاشته‌اند.
وی ادامه داد: همچنین تمام آثار بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره توسط هیات‌های مجزا و تخصصی این رویداد انتخاب شده‌اند که بخشی از آن‌ها از طریق رسانه‌ها اعلام شده و تا پایان این هفته مابقی بخش‌ها و آثار منتخب حاضر در آن‌ها نیز از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه