روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ دي - شماره 3824

معاون وزیر صنعت اعلام کرد:

تمرکز بر بازار کشورهای همسایه اولویت تجاری کشور

 رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، تمرکز بر بازارهای صادراتی کشورهای همسایه را به‌عنوان اولویت تجاری کشور عنوان کرد و گفت: ۱۵ کشور همسایه ایران و همچنین کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در صدر بازارهای صادراتی ایران قرار دارند.
حمید زادبوم در مراسم روز ملی صادرات با بیان اینکه صادرکنندگان سربازان جبهه جنگ اقتصادی کشور محسوب می شوند، تصریح کرد: بی شک فداکاری‌های صادرکنندگان در شرایط فعلی بسیار ارزشمند و مثال‌زدنی است.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد از زمان حضور رزم حسینی در وزارت صنعت، معدن و تجارت دو سیاست مهم دنبال شده که یکی فراوانی کالاها و دیگری تسهیل فرآیند برگشت ارز حاصل از صادرات است. وی تاکید کرد: آبان ماه امسال با بخشنامه تهاتر ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان، فرآیند ارزی تسهیل شد و با مصوبه تکمیلی هیات دولت در هفته‌های آتی نیز این فرآیند شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تأکید بر اینکه خام فروشی یکی از مهم‌ترین چالش‌های صادرات است، خاطرنشان کرد: نمی توان ناگهانی از فرآیند خام فروشی جلوگیری به عمل آورد، بلکه باید در بلندمدت برای این موضوع برنامه‌ریزی شود.
به گفته وی، مشکلات صادرات در کارگروه‌های مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بخش‌های خصوصی و بانک مرکزی، تشکیل شوراهای ویژه جهت توسعه همکاری‌های بین‌المللی، توسعه موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی و آزاد، همکاری و حضور در نهادهای بین‌المللی و آموزش جوانان و تجار برای ورود به بازارهای بین‌المللی از مهم‌ترین برنامه‌های دارای اولویت و در حال پیگیری است. بیست و چهارمین آیین تقدیر از صادرکنندگان برتر در محل اتاق ایران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان بخش های مختلف و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. علی ملایی معاون کسب و کار اتاق بازرگانی ایران در این مراسم درباره معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه گفت: امسال در مورد شاخص‌های انتخاب صادرکنندگان نمونه با تشکل‌ها و اتاق‌های سراسر کشور هم اندیشی و سامانه اختصاصی برای ثبت نام صادرکنندگان نمونه راه اندازی شد که ثبت نام از یکم خرداد تا ۳۱ شهریور ماه ادامه داشت. وی توضیح داد: محدودیت‌های صادراتی در کشور مانع از اجرای این برنامه نشد و تعداد ۸۲۲ صادرکننده در سامانه ثبت نام کردند که ۳۸۰ متقاضی در شمار واجدین شرایط شناخته شدند و شاهد رشد ۸۰ درصدی در تعداد مشارکت کنندگان بودیم. ملایی اضافه کرد: امسال در بخش صنعت و معدن ۵۶ گروه، در بخش کشاورزی ۱۳ گروه و در بخش خدمات هفت گروه ثبت نام کردند و از ۳۸۰ پرونده‌ای که مورد تأیید قرار گرفت،بالغ بر ۱۲۲ متقاضی مورد تأیید قرار گرفتند که در نهایت ۵۶ شرکت به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه