روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي - شماره 3823

گزارش کائنات از بازگشایی سینما و تئاتر در پایتخت؛

کاش تهران زرد یا آبی بماند!

 بنیامین صادقی-  با خارج شدن تهران از لیست شهرهای نارنجی، بحث‌ها بر سر بازگشایی سالن‌های سینما و تئاتر بالا گرفته است. از یک گروهی (عموما تئاتری ها) با این توجیه که ممکن است دوباره کار به تعطیلی بکشد و اجراهایشان نیمه‌کاره بماند، با بدبینی به شرایط این روزها نگاه می‌کنند. اما اهالی سینما و سینماداران اگرچه هنوز فیلمی برای اکران آماده نیست، برای بازگشایی سینماها اعلام آمادگی کرده‌اند. در ادامه نگاهی انداخته‌ایم به واکنش اهالی هنر به زرد و آبی شدن تهران.
  سینماها از امن‌ترین مراکز در دوران کرونا هستند
مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی با اشاره به اینکه در تلاش هستند تا سالن‌های سینمایی به گروه شغلی ۲ منتقل شوند، تاکید کرد که سینماها از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی امن هستند. محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در گفتگو با مهر، گفت: یکی از مهمترین مباحثی که در حال حاضر روی آن کار می‌کنیم، پیشنهاد سازمان سینمایی برای قرار گرفتن سالن‌های سینما در گروه شغلی ۲ است، این را باید بگویم که کم‌آسیب‌ترین مکان در شرایط فعلی کرونا، سالن‌های سینمایی است. وی بیان کرد: در واقع از ابتدای شیوع ویروس کرونا، سینماها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، این شرایط همچنان هم ادامه دارد و سینماها به خوبی از پس رعایت این موارد برمی‌آیند. این مدیر سینمایی تاکید کرد: در بسیاری از مجتمع‌های تجاری همه فروشگاه‌ها و مغازه‌ها باز است و تنها بخش سالن‌های سینمایی آن بسته است، این در حالی است که تاکید می‌کنم سینماها جزو امن‌ترین مراکز در کرونا است. وی با اشاره به اینکه انتقال سالن‌های سینما از گروه ۳ به گروه ۲ در مرحله اول تأیید شده است و امیدوار است هرچه سریع‌تر در مرحله نهایی نیز تأیید شود، توضیح داد: متأسفانه بسته بودن سالن‌های سینما طی ماه‌های گذشته صدمه‌های جبران ناپذیری را بر بدنه سینما وارد کرده است، همچنین همه کسانی که در سینماها کار می‌کنند نیز دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند. مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی بیان کرد: مساله بیکاری کارمندان و کارگران سالن‌های سینما خود مشکل بزرگی است که باید به آن توجه کرد، تعداد بسیاری از این افراد در سراسر کشور به دلیل بسته بودن سالن‌های سینما دچار مشکل شده‌اند و بسیاری از آنها بی کار شده‌اند. فرجی در پایان گفت: مساله دیگر صاحبان فیلم‌ها هستند، در واقع این گروه از افراد میلیاردها تومان هزینه کرده‌اند و فیلم ساخته‌اند و تنها زمانی بازگشت سرمایه دارند که فیلم‌ها در سینماها اکران شود، تولیدات سینمایی سال جاری و تولیدات سال‌های گذشته همچنان در نوبت اکران هستند و هنوز شرایط برای نمایش این فیلم‌ها فراهم نشده است.
  فعلا فیلمی متقاضی اکران در سینماها نیست
جلسه شورای صنفی نمایش بدون متقاضی برای اکران فیلم جدید و با تاکید بر رععایت پروتکل‌ها در بازگشایی سینماها برگزار شد. مرتضی شایسته - دبیر شورای صنفی نمایش - درباره جزئیات جلسه دوشنبه، 21 دی‌ماه این شورا به ایسنا گفت: از امروز سینماهای تهران با حفظ پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شدند و در این باره از ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تشکر می‌کنیم، در عین حال از مردم که مخاطبان اصلی فیلمها هستند در خواست می‌شود که همچنان شرایط کرونا را مدنظر داشته باشند.
وی تاکید کرد:‌ بسته حمایتی سازمان سینمایی برای حمایت از صاحبان آثار و سینمادارها هفته آینده اعلام می‌شود. او در پاسخ به اینکه آیا فیلمی برای اکران متقاضی شده است؟ گفت: امروز فیلم خاصی متقاضی نبود و فعلا فیلم‌های «پیش میشی»، «آقای سانسور» و «دیدن این فیلم جرم است» اکران می‌شوند تا هفته آینده تقاضاهای اکران برسد. شایسته اظهار کرد: سینماداران باید توجه داشته باشند که با توجه به اینکه ساعت ۲۱ منع تردد اعمال می‌شود، سانس‌های خود را بر اساس در نظر بگیرند از همین رو سانس ۱۹ آخرین سانس می‌تواند، باشد. دبیر شورای صنفی نمایش درباره سرنوشت شورای اکران آنلاین بیان کرد: آئین نامه این شورا فعلاً در حال نگارش است.
  چه ضمانتی هست که دوباره تعطیل نشویم؟!
از روز گذشته که خبر بازگشایی  تئاتر و سینما منتشر شده است، مدیران سالن‌ها مشغول رایزنی با گروه‌های در نوبت اجرا هستند اما همه این گروه‌ها یک سوال مشترک دارند؛ چه ضمانتی وجود دارد که اجرای ما دوباره تعطیل نشود. این پرسش البته پرسش مدیران سالن‌ها هم هست ضمن اینکه می‌دانند هیچ کس نمی‌تواند پاسخ قاطعی به آنان بدهد. روز شنبه و در شرایطی که حدود سه هفته تا برگزاری جشنواره‌های فجر فاصله داریم، اعلام شد سالن‌های سینما و تئاتر بازگشایی می‌شوند. سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد که این بازگشایی به دلیل تغییر وضعیت تهران از نارنجی به زرد است. این موضوع البته واکنش‌های گوناگونی را در پی دارد. با توجه به اینکه سالن‌های سینما و تئاتر از روز 11 بهمن ماه میزبان جشنواره‌های فجر خواهند بود، طبیعتا در این زمان باقی مانده کمتر گروهی را در تئاتر می‌توان پیدا کرد که بتواند با چنین سرعتی، نمایش خود را برای اجرا آماده کند و از سوی دیگر رضایت بدهد که اجرای نمایشش به دلیل برگزاری جشنواره تئاتر فجر نیمه کاره بماند. از سوی دیگر تغییر وضعیت تهران به لحاظ شرایط کرونایی و حتی آلودگی هوا، موضوعی است که هم فعالان هنری و هم صاحبان سالن‌ها را دچار تردید و نگرانی کرده و در مجموع شرایط دشواری را پیش روی آنان قرار داده است.
  گروه‌های هنری را بدبین کرده‌اند
شاهین چگینی مدیر تماشاخانه «مشایخی» و عضو هیات مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های تهران می‌گوید: هر بار که سالن‌ها باز و بسته شده‌اند، ما از طریق رسانه‌ها متوجه شده‌ایم و هرگز این گونه نبود که بخش‌نامه یا اطلاعیه‌ای را مستقیما به مجموعه‌ها ابلاغ کنند.
او ادامه می‌دهد: همیشه هم این تعطیلی و بازگشایی، ناگهانی بوده است. در صورتی که صرف بازگشایی سالن‌ها مساله نیست بلکه آماده‌سازی یک اجرا برای روی صحنه رفتن، دست‌کم نیازمند یک هفته زمان است. چگینی از مشکلی دیگر هم سخن می‌گوید: واقعیت این است که تعطیلی‌ها و بازگشایی‌های پیاپی، گروه‌های تئاتری را بدبین کرده است. از روز گذشته با هر گروهی که تماس گرفتیم، پرسشش این بود که چه ضمانتی هست بعد از چند روز دوباره اجرای ما تعطیل نشود؟! و من نمی‌دانستم چه پاسخی به این پرسش بدهم، چون خود من نیز همین پرسش را دارم.
او در پایان می‌گوید: بعد از تعطیلی قبلی، یکسری گروه‌ها که در نوبت اجرا بودند، انصراف دادند و تسویه کردند چراکه اعضای آنان تعهدات دیگری داشتند. به دلیل همه این مشکلات ما هم تصمیم گرفتیم فعلا با گروه‌هایی که نمایش‌هایشان تولید خود سالن است،  وارد گفتگو شویم تا ببینیم از میان آنها چه کسی آماده اجراست.  
  اطلاعیه تئاتر شهر ؛ اگر تهران زرد یا آبی بماند
روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر هم اعلام کرده است که اجرای عمومی آثار نمایشی  تعدادی از تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر در  صورت استمرار وضعیت زرد و آبی شهر تهران، طی چند روز آینده آغاز خواهد شد. در ادامه اطلاعیه روابط عمومی این مجموعه آمده است بر اساس جدول زمان‌بندی که طی ماه‌های گذشته برای اجرای عمومی تعدادی از آثار نمایشی در نظر گرفته شده بود، در صورت اعلام و ابلاغ  رسمی مبنی بر بازگشایی مجدد تالارهای اجرای تئاتر در شهرهای وضعیت زرد و آبی کشور نسبت به اعلام برنامه‌های تعدادی از تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر طی روزهای آینده اطلاع رسانی رسمی صورت خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه