روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ دي - شماره 3822

کائنات گزارش می‌دهد؛

سینماهای تهران باز شده‌اند؟‍

 سحر آرامی- به دنبال آغاز اکران «دیدن این فیلم جرم است» در شهرهای زرد، برخی سالن‌های سینمایی متعلق به حوزه هنری نیز فعالیت‌شان را برای نمایش این محصول خود در تهران از سر گرفته‌اند.
پیگیری‌ها از برخی سینماهای تهران نشان می‌دهد بلیت فروشی در چند سینمای پایتخت از دیروز، 20 دی‌ماه آغاز شده ولی برخی دیگر از صاحبان سینماها تمایلی به بازگشایی برای اکران یک فیلم، آن هم فیلمی که - به گفته خودشان - قاچاق شده، ندارند.
با این حال مسئولانی از شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی ضمن تایید بلامانع بودن بازگشایی سینماهای تهران اعلام کردند که از سرگیری فعالیت‌ سینماها در حال پیگیری است و احتمالا فردا به طور رسمی تکلیف آن مشخص می‌شود.
در حال حاضر تنها فیلم در حال اکران «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان بوده و بنا به گفته غلامرضا فرجی - مدیر پخش مؤسسه «بهمن سبز» - این فیلم در 3 روز ابتدایی در سینماهای بازگشایی شده حوزه هنری در شهرهای با وضعیت زرد، 3650 تماشاگر به خود جذب کرده و 50 میلیون تومان فروش هم داشته است.
وی گفته است: این آمار فروش با توجه به تعطیلی سینماهای استان تهران و مازندران و دایر بودن تنها 37 سینما از سینماهای حوزه هنری در کشور قابل توجه است و پیش بینی می‌کنیم این روند ادامه‌دار باشد.
به گفته فرجی، این فیلم روز گذشته در پردیس سینمایی هویزه مشهد 750 مخاطب داشت این درحالی است که به دلیل محدودیت‌های کرونایی، آخرین سانس سینماها ساعت 19 است. از سوی دیگر تنها سینماهای حوزه هنری حاضر به بازگشایی در شرایط فعلی شده‌اند و سایر سینماهای دولتی و بخش خصوصی که می توانستند به فروش بسیار کمک کنند در این چرخه نیستند.
وی گفته است: با زرد شدن وضعیت کرونا در شهر تهران، سینماهای این استان از امروز 20 دی اجازه بازگشایی خواهند داشت که می‌تواند اتفاق مبارکی باشد و این فیلم حداقل در شهر تهران چند سینما برای میزبانی از علاقمندان داشته باشد.
این فیلم با هنرنمایی امیر آقایی، لیندا کیانی، حسین پاکدل، حمیدرضا پگاه، محمود پاک نیت، احسان امانی و نقش‌آفرینی مهدی زمین‌پرداز، یکی از آثار سیاسی دهه ۹۰ سینمای ایران است که پس از نمایش در جشنواره فیلم فجر سی و هفتم با واکنش‌های گسترده و متفاوتی روبرو شده و سپس به مدت یک سال به محاق توقیف رفت.
در همین رابطه دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران با اشاره به تغییر وضعیت پایتخت از قرمز به زرد، از بلامانع بودن بازگشایی سینماهای تهران از دیروز خبر داد.
محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران با اشاره به اینکه با اعلام ستاد ملی کرونا وضعیت شهر تهران از قرمز به زرد تغییر کرده است، گفت: با توجه به اینکه تهران از امروز شنبه ۲۰ دی‌ماه در وضعیت زرد قرار گرفته، سینماهای تهران می‌توانند فعالیت‌های خود را آغاز کنند.
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی هم در پاسخ به پیگیری خبرنگار مهر در این زمینه تأکید کرد: بنابر اعلام قبلی ستاد کرونا، فعالیت سینماها در شهرهای زرد بلامانع بوده است و طبیعتاً درباره شهر تهران هم به محض اعلام وضعیت زرد، فعالیت سالن‌های سینمایی است.
وی در پاسخ به اینکه آیا کلیه سینماها باید فعالیت خود را آغاز کنند هم گفت: تصمیم‌گیری برای آغاز فعالیت از امروز، برعهده صاحبان سینماها است.
سینماهای تهران بیش از ۹ ماه است که به دلیل قرار گرفتن استان تهران در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا، تعطیل بوده است. سینماهای پایتخت از شنبه ۲۰ دی ماه می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند اما تصمیم‌گیری نهایی برای از سرگیری اکران فیلم‌ها، برعهده صاحبان سالن‌های سینمایی است.
پیش از این نیز صابری بیان کرده بود امیدوار است تا سینماها قبل از برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر باز شود.
دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران در این‌باره گفت هبود: یک جلسه‌ای در وزارت کشور با حضور رئیس شورای صنفی نمایش و محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی برگزار شد که در آن صحبت‌های بسیار خوبی مطرح شد، هفته پیش نیز در جلسه شورای صنفی نمایش راجع به آن بحث شد که شامل پیشنهاد قبلی شورای صنفی نمایش به حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی است.
وی درباره باز شدن سالن‌های سینما در صورت انتقال به گروه مشاغل سطح ۲ هم گفت: دغدغه ما این است که اگر هم سینماها به گروه ۲ منتقل شوند، چگونه می‌خواهیم سالن‌های سینما را باز کنیم. همانطور که پیش از این اعلام کرده بودم، پیشنهادی داده شده تا درصدی به عنوان حمایت مالی به فیلمسازها داده شود، خوشبختانه این طرح مورد موافقت سازمان سینمایی قرار گرفته است و قرار شد آقای فرجی این امر را به سینماها ابلاغ کند.
دبیر انجمن سینماداران تاکید کرد: منتظر هستیم این دستور ابلاغ شود تا بتوانیم فیلمسازان را راضی به اکران فیلم‌هایشان کنیم.
وی ادامه داد: البته این را باید بگویم که هنوز اعلام نشده است که سینماها به گروه ۲ منتقل می‌شود یا خیر، اما امکان بسیار زیادی وجود دارد که این اتفاق رخ دهد.
صابری گفت: سینماها در شهرهای زرد می‌توانند کار خود را آغاز کنند، اما ما به دنبال این هستیم که بخش خصوصی پای کار آمده و آثار خود را برای اکران عمومی در اختیار سینماها قرار دهند. اگر پرداخت درصدی به عنوان گارانتی فیلم‌ها و سینماها اجرایی شود، می‌توانیم فعالیت سینماها را با اکران فیلم‌های خوب آغاز کنیم.
وی با اشاره به اینکه ۱۰ ماه از بسته بودن سالن‌های سینما می‌گذرد، توضیح داد: امیدوارم بتوانیم قبل از شروع سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، سینماها را باز کرده و پذیرای مردم باشیم، چرا که جشنواره فیلم فجر با حضور مردم در سینماها معنا پیدا می‌کند.
صابری در پایان گفت: معتقدم یکی از بهترین مکان‌ها که از امنیت کامل بهداشتی برخوردار است، سینماها است و باید شرایط برای بازگشایی مجدد سینماها فراهم شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه