روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ دي - شماره 3822

۲۰۰ هزار واحد مسکونی در انتظار ثبت نام ساخت؛

کارگران تا پنجشنبه خانه‌دار می شوند

کارگران تا آخر وقت روز پنج شنبه ۲۵ دی ماه فرصت دارند برای ثبت نام در طرح مسکن ملی و خانه دار شدن اقدام کنند.
امکان ثبت نام کارگران در سامانه جامع اقدام ملی مسکن به دنبال امضای تفاهم نامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان فراهم شده است که دی ماه سال گذشته میان وزارت کار و وزارت راه وشهرسازی منعقد شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص اعلام کرد که از ظرفیت شهرکهای صنعتی در این پروژه استفاده خواهد شد تا کارفرمایان با استناد به ماده  ۱۴۲ قانون کار در این طرح مشارکت داده شوند وظرفیت‌ جامعه کارگری نیز به منظور تامین زمین و مسکن کارگران به کار گرفته خواهد شد.
در راستای تفاهم نامه مذکور، تفاهم نامه سه جانبه ای هم میان وزارت کار، شرکت عمران شهرهای جدید و اتحادیه اسکان به امضا رسید که به موجب آن، اتحادیه تعاونی های مسکن کارگران (اسکان) مدیریت ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی را برعهده گرفته و ۱۰ هزار واحد آن حداکثر ظرف مدت ۳۶ ماه در ۱۲ شهر جدید و در استان های آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، تهران، سمنان، بوشهر، خراسان رضوی، فارس، مرکزی و سیستان و بلوچستان احداث خواهد شد. محمد جعفر کبیری ـ معاون امور تعاون وزارت کارـ درباره نحوه ثبت نام کارگران در طرح مسکن ملی می گوید: کارگران می توانند هم در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند و هم به عضویت تعاونی های مسکن درآیند. به موجب این طرح زمین در اختیار تعاونی مسکن کارگری قرار می گیرد و از زمینهای جوار شهرکهای صنعتی که امکان ساخت در آنها وجود دارد، استفاده می شود. وی می افزاید: در حال حاضر بیشتر کارگران یا عضو تعاونی ها هستند یا تشکل کارگری دارند و می توانند از طریق آنها برای ثبت نام در طرح مسکن ملی یا عضویت در تعاونی مسکن اقدام کنند ولی چنانچه عضو هیچ تعاونی مسکن یا تشکل کارگری نباشند می توانند درخواست خود را به کارفرمایان ارائه دهند و یک تعاونی مسکن تشکیل دهند و در نهایت از طریق سامانه جامع هوشمند بخش تعاون بدون مراجعه حضوری تعاونی خود را به ثبت برسانند. بر اساس اعلام معاونت امور فرهنگی و اجتماعی وزارت کار، مهلت واریز آورده در سامانه جامع اقدام ملی مسکن برای کارگران و بازنشستگان تا ۳۰ دی ماه تمدید شده و وزارت تعاون پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات متقاضیان موجود در سامانه جامع اقدام ملی مسکن و بانکهای اطلاعاتی این وزارتخانه، مشخصات کارگران و بازنشستگان به عنوان گروههای هدف، کدملی، دهک بندی متقاضیان و بررسی وضعیت فرم ج آنها را که در سامانه جامع اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده اند به تفکیک هر استان و شهر تابعه احصا کرده است. کارگران می توانند هم در طرح مسکن ملی ثبت نام کنند و هم به عضویت تعاونی های مسکن درآیند و از طریق تشکل کارگری خود برای ثبت نام اقدام کنند.
آنطور که صادقی فر گفته کارگران برای بهره مندی از تسهیلات حمایتی لازم است ضمن افتتاح حساب، در فرصت باقی مانده نسبت به تکمیل موجودی خود و مبلغ آورده اقدام کنند چرا که تسهیلات حمایتی وزارت تعاون در طرح مسکن ملی به افراد و گروههایی تعلق می گیرد که پرداخت اولیه و واریز آورده از سوی آنها کامل شده باشد. پیش از این اعلام شده بود آن دسته از مشمولین که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام و ‌پس از تأیید و احراز شرایط، آورده اولیه خود را واریز کرده باشند در اولویت واگذاری هستند و در فاز بعد، تعاونی های مسکن واحدهای تولیدی و صنعتی در اولویت قرار می گیرند. ثبت نام در طرح مسکن ملی از ماهها قبل آغاز شده و دور جدید ثبت نام که فاز سوم این طرح است، از صبح روز پنج شنبه ۱۸ دی ماه به مدت یک هفته در ۱۸۳ شهر جدید از ۱۹ استان آغاز شده که با احتساب شهرهای ثبت‌نام شده در مراحل گذشته، جمعا در ۷۷۰ شهر ظرفیت سازی لازم صورت گرفته که فرصت مناسبی جهت تامین مسکن و سرپناه برای متقاضیان به ویژه کارگران است. در خصوص کارگرانی که در مراحل قبل و پیش از این در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده بودند، مهلت واریز آورده تا پایان دی ماه تمدید شده است و کارگران متقاضی مسکن که هنوز اقدامی نکرده اند تا آخر وقت روز پنجشنبه ۲۵ دی ماه فرصت دارند به سامانه https://tem.mrud.ir مراجعه و مراحل ثبت نام خود را جهت خانه دار شدن دنبال کنند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه