روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ دي - شماره 3820

تمرکز آموزش‌ و پرورش بر تعلیم و تربیت کودک از بدو تولد با «سازمان تعلیم و تربیت کودک»؛

جوانان ساخته شدند حالا نوبت به کودکان رسید

وزیر آموزش و پرورش گفت: وظیفه سازمان تعلیم و تربیت کودک محدود به تعلیم و تربیت در مهدکودک نیست و آموزش خانواده را مدنظر دارد.
محسن حاجی میرزایی درباره شکل‌گیری سازمان تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: با توجه به تعدد دستگاه‌های تربیت کودک و پاسخگو نبودن یک نهاد متولی در این حوزه، تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به منظور ساماندهی در این حوزه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
وی افزود: دایره وظیفه سازمان تعلیم و تربیت کودک محدود به تعلیم و تربیت در مهدکودک نیست و بر آموزش خانواده برای تعلیم و تربیت کودک در بستر خانواده نیز تأکید داریم.
 حاجی میرزایی ادامه داد: خدمات این حوزه باید در 2 سطح انجام شود، سطح اول، ارائه خدمت به مخاطب اصلی یعنی همان کودک است و سطح دوم ارائه خدمت به خدمات‌دهنده است که این سطح از خدمت به تربیت مربی، تعریف استاندارد لازم، تهیه محتوای آموزشی برای تعلیم و تربیت و... اختصاص دارد و از وظایف سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.
وی با تأکید بر اینکه چارچوب و مبنای تعلیم و تربیت در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، اظهار کرد: سند تحول بنیادین صرفاً مربوط به حوزه آموزش و پرورش نیست چرا که سند تحول بنیادین، سند تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران است.
همزمان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه تعلیم و تربیت کودک صرفاً به دوره پیش‌دبستانی مربوط نیست، گفت: آموزش و پرورش باید از سه سالگی و شاید از بدو تولد کودک، برای تقویت دانش تربیتی در خانواده تلاش کند.
 سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای مشترک با رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش که در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: آموزش و پرورش زیرساختی مهم برای تحول و پیشرفت کشور است و اصلاح فرهنگ اجتماعی و تقویت پایه‌های اساسی مانند رعایت اخلاق اسلامی، نظم، فرهنگ کار جمعی و احترام به قانون و ... را می‌تواند درست کند.
وی با بیان اینکه پژوهشگاه جایگاه خیلی مهمی دارد و می‌تواند در آموزش و پرورش جدید نقش مهمی داشته باشد، افزود: مطالعات پژوهشگاه مددکار این حوزه است و باید خلا‌های موجود مانند وجود نهاد‌های واسط برای تبدیل پژوهش‌های صورت گرفته به برنامه اجرایی رفع شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: پژوهشگاه آموزش و پرورش باید همکاری خود را با شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی که عهده‌دار راهبری سند تحول بنیادین است بیشتر کند، چون اگر برنامه‌هایی در صحن شورا بخواهد به تصویب برسد از مسیر این شورای تخصصی خواهد بود و پژوهش‌های شما می‌تواند کمک کار باشد.
وی افزود: پژوهشگاه در حوزه سازمان تعلیم و تربیت کودک که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است نیز تمرکز کند و موضوع در این زمینه صرفاً پیش‌دبستانی نیست و آموزش و پرورش باید از سه سالگی و شاید از بدو تولد کودک، برای تقویت دانش تربیتی در خانواده تلاش کند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تذکر مقام معظم رهبری در پنج سال پیش در خصوص آموزش زبان دوم گفت: آموزش و پرورش نباید صرفاً زبان انگلیسی را زبان دوم قرار دهد و باید شاهد تنوع زبان در آموزش و پرورش باشیم و انتخاب زبان‌های پربسامد دنیا برای زبان دوم آموزش توسط دانش‌آموز فراهم باشد. وی افزود: نکته‌ای دیگری که در آموزش زبان مهم است این است که بسیاری از نظام‌هایی که در آموزش زبان دوم موفق بوده‌اند تدریس زبان دوم را در دبستان آغاز کرده‌اند و ما آن را در دبیرستان آورده‌ایم و نتایجی نمی‌گیریم و یادگیری صحیحی در این دوره اتفاق نمی‌افتد، چون زبان در دوره کودکی بهتر یادگیری می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه