روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ دي - شماره 3819

توسط استاندار کرمان آغاز شد؛

عملیات اجرایی پروژه مجتمع خدماتی رفاهی فولاد بافت

 همزمان با بازدید علی زینی وند استاندار کرمان از کارخانه احیا استیل فولاد بافت، کلنگ احداث مجتمع خدماتی رفاهی فولاد بافت با مساحت ۵۴ هزار مترمربع به زمین زده شد.
به گزارش کائنات به نقل از روابط عمومی گروه مالی گردشگری، در مجتمع خدماتی رفاهی فولاد بافت امکاناتی همچون پمپ بنزین، گاز CNG، گازوییل، رستوران و مشاغل مختلف از جمله نانوایی، خشکشویی و ... پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت احیا استیل فولاد بافت در این زمینه گفت: مجتمع خدماتی رفاهی که در جنب شرکت احیا استیل فولاد بافت احداث می شود، توسط گروه مالی گردشگری در قالب شرکتی تحت عنوان " پارس زیگورات بافت" با سهامداری شرکت پارس زیگورات و مجتمع فولاد بافت ایجاد خواهد شد. سورنا زمانیان افزود: عملیات اجرایی مجتمع خدماتی رفاهی آغاز شده و طبق برنامه ریزی‌ها، قرار است مجتمع یاد شده در مدت 16 ماه احداث شود.
وی با اشاره به بازدید استاندار کرمان از مجتمع فولاد بافت گفت: در جریان این بازدید، مسایل و مشکلات فاز 2 کارخانه احیا استیل فولاد بافت مطرح شد که استاندار برای رفع مشکلات که مرتبط با بعضی از ادارات محلی و استانی بود، دستورات مساعد صادر کرد.
زمانیان افزود: از دیگر مسایل مطرح شده با استاندار کرمان، موضوع تامین مسکن کارکنان و کارگران فولاد بافت بود که در این خصوص بر اساس دستورات صادره از سوی استاندار، هماهنگی های لازم با دستگاه مربوطه انجام شد.
این گزارش حاکیست: مجوز فاز 2 فولاد بافت، از فولادسازی به احداث 2 واحد شامل کارخانه گندله سازی با ظرفیت 2.5 میلیون تن و کارخانه احیا مستقیم برای تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی جدید، صادر و ابلاغ شده است. پیش بینی می شود فاز 2 مجتمع تا پایان سال 1401 به بهره برداری برسد.
کارخانه احیا استیل فولاد بافت، بزرگترین و تنها مجتمع صنعتی بزرگ منطقه در سطح سه شهرستان بافت، رابر و ارزوئیه است که در سال رونق تولید(۹۸) افتتاح شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک:
قیمت مسکن در تهران ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است
 رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: کاهش یک درصدی قیمت مسکن را قبول ندارم، چرا که قیمت مسکن در تهران تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.
در حالی که به گفته بسیاری از کارشناسان و همچنین براساس گزارشات میدانی بازار مسکن به سمت رکود تورمی در حال حرکت است، در بسیاری از مناطق با وجود صفر شدن معاملات اما همچنان قیمت‌ها به سمت رشد و جهشی شدن در حرکت است. بسیاری از فروشندگان و سازندگان مسکن معتقد هستند که قیمت تمام شده ساخت مسکن بسیار افزایش یافته و صرفه‌ای برای کاهش قیمت ملک وجود ندارد. اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه بازار مسکن روند رکودی به خود گرفته است، گفت: بازار مسکن به دلیل رکودی که در آن ایجاد شده به سمت نزول قیمتی در حال حرکت است و این خود می‌تواند باعث افزایش قدرت خرید متقاضیان مسکن شود.
*افزایش قدرت خرید در سایه روند کاهشی قیمت مسکن
او با بیان اینکه هم اکنون میزان عرضه مسکن در طی چند ماه گذشته افزایش یافته است، گفت: افزایش عرضه مسکن در ماه‌های گذشته باعث شده که نرخ مسکن بسیار کاهش یابد به طوری که در برخی از مناطق بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کاهش یافته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با تاکید بر اینکه بانک مرکزی و یا مرکز آمار که اقدام به انتشار آمار معاملات مسکن می‌کنند نباید آمار اشتباهی را ارائه دهند، گفت: کدهای رهگیری که در سامانه املاک ثبت می‌شوند نشان می‌دهند که قیمت مسکن بسیار بیش از یک درصد کاهش داشته است؛ بنایراین از مسئولان این نهادها می‌خواهم که با آمار غلط مردم را نگران نکنند  و بگذارند با ارزان شدن مسکن مردم و خریداران مسکن نفس بکشند.
*قیمت مسکن در تهران ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت
او با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان کاهش یک درصدی قیمت به ویژه در تهران را قبول ندارم، گفت: کاهش چشمگیر معاملات باعث شده که قیمت مسکن در تهران ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته باشد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با تاکید بر اینکه هم اکنون میزان معاملات ما در اتحادیه هم بسیار کاهش یافته، به طوری که از هفته‌ای چندین معامله هم اکنون میزان معاملات ما به ۲ معامله در روز رسیده است و این روند برای بسیاری از فروشندگان و حتی مشاوران املاک کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: فروشنده‌ای که تا دو ماه قبل آپارتمانش را متری ۴۰ میلیون تومان نرخ گذاری کرده بود، حالا ۳۰ میلیون تومان قیمت گذاشته و خریداری برای آن پیدا نمی‌شود و این به آن دلیل است که قدرت خرید کاهش یافته است. خسروی با بیان اینکه باید بازار مسکن بعد از یک سال رشد جهشی قیمت، کمی به سمت آرامش برود، افزود: در بازار مسکن باید نفع خریداران در اولویت باشد. رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تعداد فروشنده‌ها چند برابر خریداران است، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما بعضی افراد دوست دارند قیمت خودرو و خانه‌شان بالا برود اما در نظر نمی‌گیرند که تورم به سود هیچکس نیست.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت:
معدن و صنایع معدنی نجات‌دهنده اقتصاد در دوران تحریم بود
 معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: معدن و صنایع معدنی یکی از بخش های نجات‌دهنده اقتصاد در دوران تحریم بوده است.
سعید زرندی در سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران وفناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار، افزود: در ایام تحریم که از سال ۹۱ آغاز شده، حوزه صنایع معدنی با رشد چشمگیری همراه بود و موجب تاب‌آوری شده است، همچنین صنایع معدنی و فلزات اساسی از جمله بخش‌های نجات دهنده در این ایام بوده است. وی گفت: از بین ۱۰۰ شرکت بزرگ و توانمند کشور، ۲۰ شرکت آن در بخش معدن و صنایع معدنی فعالیت می‌کنند که نشان‌دهنده جایگاه این بخش مهم اقتصادی است. زرندی بیان‌داشت: در حوزه تولید مس، آهن و فولاد عملکرد مطلوبی داشته ایم و به چشم‌انداز ۱۴۰۴ دست خواهیم یافت.
*نیاز کشور به شکل‌گیری بنگاه‌های بزرگ
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت تاکیدکرد: رشد اقتصادی خوب برخی کشورها به دلیل شکل‌گیری بنگاه‌های بزرگ بوده است که از آن محروم هستیم و سیاست‌های ما اجازه نداده است که بنگاه‌های بزرگ شکل بگیرد. زرندی تاکید کرد: باید نهادهایی برای توسعه در کشور داشته و دولت نیز در توسعه این شرکت‌ها دخیل باشد، لازم است نگاه ما به زنجیره ارزش افزوده بالا تغییر یابد. وی گفت: دو موضوع «نگاه زنجیره‌ای و تکمیل زنجیره‌ها» و «شکل‌گیری بنگاه‌های بزرگ» از جمله مواردی است که باید در سیاست های کلان اقتصادی کشور شکل بگیرد و وزارتخانه آن را دنبال می‌کند. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت گفت: چنانچه توجه ویژه‌ای به طلا انجام شود، به‌طور قطع نتایج مطلوبی درخصوص این فلز گران‌بها خواهد افتاد. زرندی افزود: این ابتکار منجر می‌شود موضوع صنایع فلزات غیرآهنی با یک نگاه ویژه دنبال شود.

رییس جمهور قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی را ابلاغ کرد
 رییس جمهوری قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم در خصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.
به گزارش کائنات به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‌های مستقیم، موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی را برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.
مطابق قانون مزبور هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های مندرج در این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل 6 برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه می‌شود. همچنین واحدهای نوساز پس از ۱۲ ماه و در طرح‌های انبوه سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات مذکور می‌شوند. مطابق این قانون، وزارت راه و شهرسازی موظف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک ماه قبل از اتمام مهلت‌های مذکور، اخطار لازم را به مالک واحد مسکونی یا به کدپستی محل آن ارسال کند. همچنین ضرایب مالیاتی فوق برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله افرادی که دارای بیش از پنج خانه خالی در هر سال مالیاتی باشند، نسبت به کل واحدها دو برابر ضرایب مذکور درصد ماده اعمال می‌شود. مطابق این قانون، مالکان واحدهای مسکونی تمام مناطق کشور اعم از شهری و روستایی موظف هستند اطلاعات املاک خود را با تعیین نوع بهره برداری، حداکثر دو ماه پس از انتشار دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات که توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین و ابلاغ می‌شود، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند.
همچنین مالیات مورد اشاره تا زمانی که تعداد واحد مسکونی موجود در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به ۲۵/۱ برابر تعداد خانوارهای ساکن در این شهرها برسد، قابل اجرا است.
 قانون مذکور در جلسه علنی پنجم آذر ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۲۶ آذر به تایید شورای نگهبان رسید.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه