روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ دي - شماره 3819

دو واکنش از سوی دولت و مجلس برای نرخ محاسباتی ارز به 17500 تومان؛

«پرش دلار» یا «پرش با دلار»

 عبدالناصر همتی درباره تصمیم کمیسیون تلفیق برای افزایش نرخ محاسباتی ارز در بودجه ۱۴۰۰ به ۱۷۵۰۰ تومان گفت: «موضوع نرخ ارز در بودجه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای همین در بحث‌های مربوط به لایحه بودجه در جلسات دولت در خصوص نرخ تسعیر درآمدهای ارزی دولت (ناشی از صادرات نفت و میعانات گازی ) با حساسیت خاصی تصمیم‌گیری شد.
همتی تأکید کرد: «تعیین نرخ ۱۷۵۰۰ تومان به ازای هر دلار و رسمیت‌دادن به این نرخ تسعیر ارز در بودجه را با توجه به توفیقات اخیر در صدور نفت و فرآورده‌های نفتی و خنثی‌کردن تحریم‌های جاری از یک طرف و نیز روند تحولات و احتمال کاهش تحریم‌ها در سال آتی از طرف دیگر به صلاح اقتصاد کشور نمی‌دانم.»
رئیس کل بانک مرکزی افزود: «نکته‌ای که باید توجه شود موضوع تأثیر آن بر رشد پایه پولی است. ممکن است درظاهر این اقدام با کم‌کردن از میزان صادرات نفت موجب تراز دخل‌وخرج بودجه بشود ولی براساس تجربه کشور و رابطه مالی دولت و بانک مرکزی، تأثیر آن در نقدینگی را نمی‌توان نادیده گرفت.»
همتی تصریح کرد: «به جای بالابردن نرخ تسعیر ارز در بودجه که مبنای محاسباتی آن نیز مشخص نشده است، بهتر است تلاش مجموعه نظام به صدور نفت بیشتر که حق مردم ایران است، متمرکز شود.»
* مسئولان اقتصادی مصوبات را درست بخوانند، هیچ نرخی برای ارز تصویب نشده
از سوی دیگر عضو کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: مسئولان حداقل مصوبات را دقیق بخوانند و اگر دقیق این مصوبات را مطالعه کنند، درمی‌یابند هنوز مبنای قیمت ارز را مشخص نکردیم. با توجه به لایحه پرحرف و حدیث دولت و احتمال مواجه این بودجه با کسری زیاد؛ در واقع مجلس برای تامین منابع قصد کمک به دولت را دارد البته دولت باید منابع را مشخص کند و مجلس می‌تواند این منابع را تایید یا رد کند.
مجتبی یوسفی، درباره اظهارات روز گذشته رییس بانک مرکزی مبنی بر احتمال تعیین نرخ تسعیر ارز تا نرخ 17هزار و 500 تومان در مجلس اظهار داشت: توصیه دوستانه و برادرانه به مسئولان اقتصادی دولت می‌کنم که همدلی و همکاری در فضای کارشناسی داشته باشند. 7 سال تمام موضوعات کشور را به سیاست خارجه مانند برجام گره زدند و با آن پیش رفتند و نظرات اساتید دانشگاه و متخصصان را گوش ندادند. نگاه دولت در حالی به خارج از کشور بود که نگاه به درون مشکلات را برطرف می‌سازد و نه دل بستن به کشورهای دیگر و روسای جمهور.
وی ادامه داد: توصیه ما از دولت برای 6 ماه آخر این است که با ما به عنوان خدمت‌گذاران مردم همکاری کنند و ما هم آمادگی این همکاری‌ها را داریم. همینطور کلیات بودجه در مجلس تصویب می‌کنیم و با دولت در سایر بخش‌ها هم همکاری خواهیم داشت.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه افزود: رییس جمهور هر چند که حقوق‌دان هستند اما باید اصول قانون اساسی در بخش نظارت را مجددا مطالعه کنند که این عدم آگاهی‌ها نشان می‌دهند در بعد حقوق‌دانی هم باید تجدیدنظر داشته باشد.
یوسفی با بیان اینکه توصیه ما به مسئولان اقتصادی این است که شرح وظایف کمیسیون تلفیق را بخوانند، اظهار داشت: نماینده بانک مرکزی و نماینده سازمان برنامه و بودجه در مجلس برای بررسی لایحه بودجه 1400 حضور دارند و بحث‌ها به صورت جدی با تعامل پیش می‌رود و در نهایت تمام این موضوعات در صحن علنی مطرح و به رای گذاشته می‌شود، بنابراین تمام این مصوبات قطعی نیستند.
وی گفت: دومین توصیه این است که مسئولان حداقل مصوبات را دقیق بخوانند و اگر دقیق این مصوبات را مطالعه کنند، درمی‌یابند هنوز مبنای قیمت ارز را مشخص نکردیم. باتوجه به لایحه پرحرف و حدیث دولت و احتمال مواجه این بودجه با کسری زیاد؛ در واقع مجلس برای تامین منابع قصد کمک به دولت را دارد البته دولت باید منابع را مشخص کند و مجلس می‌تواند این منابع را تایید یا رد کند.
وی درباره اصلاح ارز ترجیحی در بودجه 1400 گفت: هنوز درباره این موضوعات به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. این مجلس به دنبال حفظ منافع مردم است و از این رو روز گذشته با افتخار اعمال تعرفه به صادرات را مصوب کرد تا جلوی رانت و خام فروشی را در این بخش بگیرد و نهایت تلاش خود را برای حمایت از تولید ملی و زنجیره ارزش افزوده بر محصولات نفتی و غیرنفتی می‌کند و به همین دلیل برای صادرات که تعرفه صفر داشت، تعرفه در نظر گرفتیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه