روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر - شماره 3791

ترورهایی که ما را مصمم‌تر می کند

 جواد محبی- بعدازظهر جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریستها آقای محسن فخری زاده به شهادت رسید.
شهریاری و احمدی روشن شاید مشهورترین شهدای ترورهای دانشمندان هسته‌ای ایران باشند اما همه‌ی آنها نیستند. سلسله‌ ترورهایی که سرویس‌های جاسوسی مانند موساد و سی. آی. اِی علیه دانشمندان هسته‌ای ایران انجام داده‌اند موجب شهادت چندین دانشمند مؤثر در پیشرفت‌های هسته‌ای کشور شده است.
وب‌سایت «بنیاد هابیلیان» که بطور تخصصی در زمینه‌ی شهدای ترور فعالیت می‌کند در مقاله‌ای با عنوان «تروریسم بین‌المللی صهیونیستی» ضمن اشاره به نام این دو شهید، فهرست کامل‌تری از این افراد که از ابتدای انقلاب تا کنون در دوره‌ها و به روش‌های مختلف ترور شده‌اند را ذکر می‌کند:
۱- شهید مسعود علی‌محمدی، ۲- شهید مجید شهریاری، ۳- فریدون عباسی (ترور نافرجام)، ۴- شهید داریوش رضایی‌نژاد، ۵- شهید مصطفی احمدی روشن، ۶- شهید رضا قشقایی، ۷- شهید پرویز منشادی، ۸- شهید سیدعلی موسوی، ۹- شهید رمضان رستمی، ۱۱- شهید پرویز احمدی، ۱۲- شهید عنایت‌الله امینی، ۱۳- شهید علی اصغر حسین‌زاده احمدی، ۱۴- شهید محمد علی مهدوی، ۱۵- شهید سید احمد طیب‌زاده دزفولی و ۱۶- شهید اردشیر حسین‌پور.
روزنامه انگلیسی ایندپندنت به نقل از دو کارشناس امنیتی در رژیم اسرائیل و آمریکا فاش کرد: ترور دانشمدان ایرانی، اقدام سازمان های جاسوسی آمریکا، اسرائیل و انگلیس بود.روزنامه انگلیسی ایندپندنت یک روز پس از ترور 2 دانشمند هسته ای ایران، به قلم یوسی ملمان مفسر ارشد روزنامه صهیونیستی هاآرتص و کارشناس مسائل راهبردی و اطلاعاتی فاش کرد: رژیم اسرائیل عامل ترور دانشمندان هسته‌ای ایران است. این روزنامه در گزارش خود با اشاره به افشاء اسناد وزارت خارجه آمریکا در سایت ویکی‌لیکس، ترور دو دانشمند هسته ای ایران و انتصاب تامیر پاردو به عنوان رئیس جدید موساد، آن هم در فاصله زمانی یک روز تاکید می‌کند که بین این رویدادها ارتباط وجود دارد. در این نوشته آمده است ترور دکتر شهریاری بخشی از تلاش مشترک موساد، سیا و ام16 برای توقف یا تاخیر برنامه هسته‌ای ایران بوده است. فراتر از اعتراف رسانه‌های غربی، اعتراف صریح تروریست‌های دستگیر شده منشاء ترور را به وضوح آشکار می‌کند.
روزنامه هاآرتص چاپ فلسطین اشغالی اذعان کرد: هدف از ترورر دانشمندان هسته ای ایران انتقال پیامی به جامعه علمی ایران و نیز ترساندن دانشمندان هسته ای ایران برای متوقف کردن همکاری اشان با برنامه هسته ای تهران است.
مشخص است که این ترور و ترور نافرجام دیگر ، تصادفی نبودند. پشت این ترورها فرد یا گروهی قرار دارد که از روش هایی استفاده می کند که دارای برخی ویژگی های قابل تشخیص است.
ایرانی ها در این طرز تلقی که موساد مسئول این حملات است تنها نیستند چرا که تحلیلگران و مفسران در سراسر جهان نیز اینطور فکر می کنند. این تصور با توجه به این موضوع تقویت می شود که در کمتر از چهار سال گذشته دست کم چهار مورد تلاش برای ترور دانشمندان ایرانی صورت گرفته است. البته روش اجرای این حملات به تنهایی برای مشخص کردن اینکه کدام سازمان در انجام انها دست داشته است کافی نیست. هر گروه و سازمان اطلاعاتی می تواند با استفاده از موتور سیکلت مواد منفجره را به خودرو متصل یا به طرف اهداف خود تیراندازی کند و در حقیقت افراد زیادی به این شکل عمل کرده اند. موساد از این روش بارها استفاده کرده و مشهورترین مورد ان نیز ترور فتحی شقاقی از رهبران جهاد اسلامی است که اکتبر هزار و نهصد و نود و پنج در مالت ترور شد
در عین حال ، مشخص است اسرائیل همانطور که مقامات ان در اظهار نظرهای عمومی اعلام کرده اند ، بی نهایت درباره پیشرفت هسته ای ایران نگران است و هر تلاشی برای مقابله با مسئله هسته ای ایران انجام می دهد . از زاویه ای دیگردر ارتباط با متوقف کردن تلاشهای هسته ای ایران ،ما با عملیاتی سری روبرو هستیم که عناصر ان با هم ارتباط دارند. بنابراین می توان خطی نامریی را شناسایی کرد که در فروش تجهیزات معیوب برای سانتریفیوژهای تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز ، کرم رایانه ای استاکس نت که به ادعای برخی در عملیات این تاسیسات اختلال بوجود اورد و ترور دانشمندان هسته ای ایران وجود دارد.
البته کشورهایی که در پس این تلاش ها قرار دارند می دانند که موفقیت انها مشخص نیست وسد کردن راه پیشرفت هسته ای ایران با دشواریهای فروانی روبروست .این را تاریخ معاصر نیزبه ما می آموزد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه