روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ شنبه ۸ آذر - شماره 3791

از دست خدا تا اعتیاد و مرگ؛ «چگونه یاغی بودن» را از که بیاموزیم؟

  دیه گو مارا دونا یکی از با استعدادترین بازیکنان فوتبال جهان است که در خانواده‌ای فقیر و پرجمعیت به دنیا آمد و فوتبال را در باشگاه آرجنتینوس جونیورز آغاز کرد. وی ۱۵ ساله بود که به تیم اول باشگاه پیوست. در حالی که تنها ۱۷ سال داشت به تیم ملی آرژانتین دعوت شد و در برابر مجارستان یک نیمه بازی کرد. قدرت بازی سازی، پاس‌های بلند و کوتاه میلیمتری، قدرت حفظ توپ و هوش سرشار رهبری تیم در میانه میدان، ضربه‌های ناگهانی و حیاتی، حفظ تعادل و قدرت پا به توپ عالی و بسیاری از خصوصیات دیگر یک فوتبالیست طراز اول در مارادونا جمع شده است. مارادونا هنگامی که کودکی هشت ساله بود با انجام حرکات نمایشی با توپ فوتبال در اماکن عمومی بخشی از خرج خانواده را تأمین می‌کرد.در همان زمان مارادونای کوچک در پاسخ سوال یک خبرنگار در خصوص بزرگترین آرزویش گفت دوآرزوی بزرگ دارد. اینکه بتوانم با تیم آرژانتین به جام جهانی بروم ودیگری اینکه در جام جهانی قهرمان شوم.
دست خدا و گل پیروزی به انگلیس
مارادونا در جام جهانی ۱۹۸۶ با دست موفق به باز کردن دروازه انگلیس شد و آرژانتین با این گل و گل خیره کننده دیگر خود که از وسط زمین با دریبل یکی یکی بازیکنان انگلیس را از پیش رو برداشت، موفق به غلبه بر رقیب دیرینه خود انگلستان شد. این گل به نام «دست خدا» شهرت گرفت و هنوز هم سرمنشا جنجال‌های فراوانی بین انگلیسی‌ها و آرژانتینی‌ها بوده است. مارادونا در مصاحبه‌ای یک بار دیگر به تمسخر سه شیرها پرداخته و مدعی شد اگر زمان به عقب بازگردد، این بار با دست راست دروازه این تیم را باز می‌کند.
سقوط مارادونا در مواد مخدر
در پایان یک مسابقه در لیگ ایتالیا اعلام شد آثار استفاده از کوکائین در بدن مارادونا یافت شده است. فیفا او را ۱۵ ماه از شرکت در رقابت‌های فوتبال محروم کرد. ولی مارادونا دردسرهای بیشتری را نیز برای خود خرید. در شهر ناپل شایع شد که پلیس این شهر متن ضبط شده مکالمات تلفنی مارادونا و یکی از مقامات مافیا را در اختیار دارد که ثابت می‌کند او در یک شبکه گسترده خلافکاری و توزیع مواد مخدر دست داشته است. مارادونا که ظاهراً به بوئنوس آیرس پناه برده بود در خانه خود مورد هجوم پلیس آرژانتین واقع می‌شود و باز اعلام می‌شود در خانه‌اش مقادیر زیادی مواد مخدر کشف شده است.
فعالیت در حوزه مجریگری
از سال ۲۰۰۵، مارادونا به عنوان مجری تلویزیونی کار می‌کند.بدون شک در کهکشان جهان فوتبال مارادونا نامی ماندگار خواهد بود بازیکنی که قهرمان جام جهانی فوتبال شد تا به آرزوی دیرین خود دست یابد.
رابطه مارادونا با خبرنگاران؛ یکی از عصبانی‌ترین ورزشکاران آرژانیتن
وی بارها خبرنگاران را در مکان‌ها و زمان‌های مختلف مورد ضرب و شتم شدید قرار داده است. وی از عصبانی‌ترین ورزشکاران آرژانتین در چند دهه اخیر به شمار می‌رود. همه بارها شاهد رفتار خشونت آمیز مارادونا با خبرنگاران و حتی تماشاگران بوده‌اند.
خداحافظی مارادونا از فوتبال
دیه گو بارها از دنیای فوتبال خداحافظی کرد اما مدتی بعد به عنوان کاپیتان در مستطیل سبز ظاهر شد. وی پس از جام جهانی ۱۹۹۴ بود که با ناکامی تیمش، از فوتبال به عنوان بازیکن خداحافظی کرد. مارادونا به عنوان سرمربی تیم ملی کشورش نتوانست موفقیت زیادی به دست آورد.
مارادونا بهترین بازیکن قرن ۲۰
مارادونا در رأی‌گیری اینترنتی فیفا در سال ۲۰۰۲ برای انتخاب بهترین بازیکن فوتبال قرن بیستم، رأی اول را به دست آورد و به عنوان بهترین بازیکن قرن بیستم توسط طرفداران فوتبال جهان انتخاب شد. همچنین در در سال ۲۰۰۲ گل دوم وی به انگلستان در جام جهانی ۱۹۸۶ به عنوان برترین گل قرن معرفی شد.
مارادونا و سیاست
مارادونا زمانی که در کوبا تحت درمان بود با فیدل کاسترو رهبر کوبا دوست شد. وی تصویری از فیدل کاسترو را بر بازوی چپ و چه گوارا را بر بازوی راست خود خالکوبی کرد. مارادونا از هواداران هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا بود. دیه گو پس از ملاقات با هوگوچاوز مدعی شد با هدف ملاقات با یک مرد بزرگ آمده بوده ولی به جای آن با کسی ملاقات کرده که از تصورش هم بزرگ‌تر بوده‌است. وی مخالفت اش را با آنچه امپریالیسم می‌داند، در نشست کشورهای آمریکایی در ماردل پلاتا در ۲۰۰۵ اعلام کرد. دیگو در آنجا با پوشیدن تی شرتی با برچسب «بوش را متوقف کنید» و اشاره به بوش به عنوان آشغال انسانی با حضور جرج دابلیو بوش در آرژانتین مخالفت کرد.  دیگو به پاپ علاقه زیادی دارد و بارها با وی دیدار کرد. مارادونا پیراهن شماره ۱۰ خود را در حالی که نام فرانسیس بر روی آن حک شده بود به پاپ در واتیکان داد.
درگذشت مارادونا
دیگو مارادونا در ۲۵ نوامبر ۲۰۲۰، بر اثر حمله قلبی درگذشت. وی دو هفته پیش از فوتش در بیمارستان به دلیل خون‌ریزی مغزی بستری شده بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه