روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر - شماره 3767

حباب‌های انسانی؛ راهکاری خلاقانه برای برگزاری کنسرت در روزگار کرونا

 در شرایطی که شیوع کرونا هنرمندان را خانه‌نشین کرده است، یک گروه موسیقی آمریکایی در ابتکاری جالب با استفاده از حباب‌های انسانی کنسرت برگزار کرد.
به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، گروه راک فلیمینگ لیپس (The Flaming Lips) هفته گذشته در شهر اکلاهمای آمریکا یک کنسرت موسیقی برگزار کرد که با کنسرت‌های معمولی یک فرق عمده داشت. در این کنسرت نوازندگان و تماشاگران همگی در داخل حباب‌های پلاستیکی بزرگ در سالن حضور پیدا کردند تا از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود.
ایده چنین اجرایی اولین بار توسط وین کوین (Wayne Coyne) یکی از نوازندگان گروه فلیمینگ لیپس مطرح شد. وی در یک گفت‌وگوی تلفنی با شبکه سی‌ان‌ان درباره این طرح گفت: اول یک نقاشی از اجرای گروه در سال ۲۰۱۹ کشیدم که در آن از بین جمعیت فقط من داخل یک حباب پلاستیکی بودم. سپس یک نقاشی دیگر از اجرای گروه در سال ۲۰۲۰ کشیدم که دقیقا همان سناریو را داشت با این تفاوت که این بار علاوه بر من دیگران نیز داخل حباب هستند.
به گفته کوین، ایده استفاده از حباب‌های پلاستیکی آن زمان کم‌وبیش تنها یک تفسیر اجتماعی درباره شیوع کرونا بود و کسی تصورش را هم نمیکرد این ویروس آنقدر ادامه پیدا کند که کار به عملی کردن این ایده برسد. اما سرانجام اعضای گروه با سفارش ۱۰۰ حباب مخصوص از چین این طرح را به بوته آزمایش گذاشتند.
آنطور که این نوازنده آمریکایی می‌گوید، از این اجرا استقبال خوبی هم شد: «همانطور که می‌دانید از ماه مه (اردیبهشت-خرداد ۹۹) تاکنون، میل به تماشای موسیقی زنده بیشتر و بیشتر شده است. از تماشاگرانی که تمایل به تماشای این اجرای آزمایشی داشتند خواسته شده بود از ساعت ۶ و نیم تا ۷ در سالن حضور یابند. اما کمی پس از ساعت ۶ به اندازه کافی تماشاچی در سالن جمع شده بود.»
گفتنی است آخرین خبرها نشان از سایه سنگین کرونا بر صنعت موسیقی آمریکا دارد. به عنوان مثال ارکستر فلارمونیک نیویورک برای اولین بار در تاریخ صدوهفتادوهشت‌ساله فعالیت خود، یک فصل کامل از اجراهایش را به دلیل شیوع کرونا لغو کرد.
ارکستر فیلارمونیک نیویورک از ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ۹۸) تاکنون هیچ اجرایی نداشته است؛ دهم ژوئن (۲۱ خرداد) متولیان این ارکستر از لغو کنسرت‌های پاییزی این مجموعه در فصل ۲۱-۲۰۲۰ خبر دادند و ابراز امیدواری کردند اجراها از ۶ ژانویه (۱۷ دی ۹۹) از سر گرفته شود اما در نهایت ۲۲ مهر تمام اجراها به دلیل شیوع کرونا تا ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۳ خرداد ۱۴۰۰) متوقف شد.
دبورا بوردا رئیس ارکستر فیلارمونیک نیویورک با اعلام این خبر اذعان کرد لغو اجراهای این ارکستر در دوره شیوع کرونا، ۱۰ میلیون دلار به بودجه ۸۷ میلیون دلاری این مجموعه در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ و ۲۰ میلیون دلار به بودجه سال ۲۱-۲۰۲۰ آن ضرر زده است.
ارکستر فلارمونیک نیویورک تنها قربانی کرونا نیست. کمتر از یک ماه پیش، تالار اپرای متروپولیتن نیویورک نیز تمام اجراهای فصل ۲۱-۲۰۲۰ خود را به دلیل شیوع این ویروس لغو کرد و لیگ برادوی از تمدید تعطیلی پایتخت تئاتر جهان تا ۳۰ مه ۲۰۲۱ (۹ خرداد ۱۴۰۰) خبر داد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه