روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر - شماره 3767

گزارش کائنات از راهکار جدید سینماهای آمریکا برای بقا؛

اجاره کامل سینما تنها 99 دلار!

 بنیامین صادقی-  شاید هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد روزی صنعت سینمای آمریکا به جایی برسد که مجبور شود برای فرار از ورشکستگی کل سالن سینما را اجاره دهد. کرونا این روزها به شکلی می‌تازد که ترس بر جان مغرورترین آدم‌ها و صنایع انداخته است. هالیوود و به طور کلی صنعت سرگرمی در آمریکا تا همین یک‌سال پیش الگویی برای سایر کشورها بود و حالا در جایگاهی قرار گرفته که مالکان سینماها مجبور به اجاره دادن کامل سالن‌ها شده‌اند. حالا شما می‌توانید تنهایی و یا گروهی یک سالن را با قیمتی اندک اجاره کنید و به تماشای فیلم بنشینید.
مرداد ماه امسال بود که اعلام شد شرکت سینماهای زنجیره‌ای «AMC» طی یک فصل به میزان 561 میلیون و 200 هزار دلار از دست داده است. ای ام سی که بزرگ‌ترین سینمای زنجیره‌ای جهان محسوب می‌شود به خاطر بحران کرونا مجبور به تعطیلی شد و تمام کارکنانش یا اخراج شدند یا به مرخصی فرستاده شدند.
درآمد این شرکت در فصل گذشته تنها 18 میلیون و 900 هزار بوده که نسبت به همین بازه زمانی در سال قبل 98 درصد اُفت را تجربه می‌کند. «AMC»همچنین 5.44 دلار در هر سهم خود را از دست داده است.
این درحالی است که در دوره سال گذشته، مدتی قبل از اینکه همه‌گیری جهانی کرونا تهدیدی برای سینماها ایجاد کند، 49 میلیون دلار سود داشته است.
گفتنی است چندی پیش مسئولان سینمای زنجیره‌ای AMC در ایالات متحده آمریکا اعلام کردند، در صورت عدم بازگشت مخاطبان به سینما تا پایان سال جاری میلادی یا اوایل سال ۲۰۲۱ تمام نقدینگی خود را از دست خواهند داد.
آنها از ۵۹۸ سالن سینما در ایالت متحده، ۴۹۴ شعبه را در هفته‌های اخیر بازگشایی کرده اند و میزان حضور مخاطبان در حدود ۸۵ درصد کاهش داشته است. سینما‌ها در نیویورک و لس آنجلس بسته هستند و ظرفیت سینمای دیگر شهر‌ها نیز برای رعایت فاصله اجتماعی محدود است.
سینما‌های آمریکا همچنین با مشکل نبود فیلم‌های جدید برای اکران روبرو هستند؛ چرا که اکران آخرین امید‌ آن‌ها یعنی «زمانی برای مردن نیست» و انیمیشن «روح» به عقب افتاد. استودیو‌ها معتقد هستند نمایش سینمایی فیلم‌ها در شرایطی که میزان مبتلایان در آمریکا و اروپا در حال افزایش است، به اندازه کافی سودآور نخواهد بود.
شرکت مک گرا هیل نیز در گزارشی اخطار داد، نمایش دهنده فیلم‌ها طی شش ماه آینده نقدینگی خود را از دست خواهند داد.
سینمای AMC همچنین در گزارش خود اعلام کرد، به دلیل نامشخص بودن وضعیت ویروس کرونا و مدت زمان باقی ماندن آن در جهان، نمی توان در مورد وضعیت آینده این سینما مطمئن بود.
همین مضوع باعث شد که مالکان این زنجیره سینمایی به فکر راهکارهایی برای بقا بیفتند تا از ورشکستگی احتمالی جلوگیری کنند. بر اساس گزارش ورایتی، حالا «AMC» تصمیم گرفته است که سینماهایش را با بهایی اندک اجاره دهد، حداقل قیمت اعلام شده 99 دلار است که شامل پخش فیلم‌های قدیمی‌تر می‌شود. بر این اساس شما می‌توانید کل سینما را برای خود یا برای گروهی حداکثر ۲۰ نفره اجاره کنید. به رقم اعلام شده با توجه به خدمات درخواستی مخاطبان مبلغی افزوده می‌شود. مثلا اگر بخواهید همراه فیلم غذا سفارش دهید و یا از میکروفن استفاده کنید با مبلغ بیشتری بپردازید. همچنین بر اساس اعلام این مجموعه سینمایی حداقل قیمت اجاره سینما برای فیلم‌های جدید 149 دلار خواهد بود.  
همزمان با تصمیم این مجموعه بزرگ سینمایی، فرماندار نیویورک هم اعلام کرد که سینماهای این ایالت (به جز شهر نیویورک) می‌توانند از تاریخ 23 اکتبر سینماها را بازگشایی کنند. البته به شرط اجرای تمام پروتکل‌های بهداشتی.
این در حالی است که سینمای‌های زنجیره‌ای رگال (Regal Cinemas) دومین سینمای زنجیره‌ای بزرگ در ایالات متحده آمریکا به تازگی اعلام کرده است که تمامی سینما‌های خود را در این کشور به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل کرده است. رگال سینما ۵۴۳ سینما را در سراسر ایالات متحده آمریکا مدیریت می‌کند. همچنین سینماها در لس‌آنجلس، نیویورک، سیاتل و سان فرانسيسكو؛ همچنان تعطیل هستند.
با این حال آینده صنعت سینما در آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، بسیاری از سینماها اعلام کرده‌اند که با ادامه وضعیت کنونی، تا پایان سال به مرز ورشکستگی خواهند رسید. با نگاه به آمار فروش سینماها این خطر دور از انتظار نیست.  همزمان بازار سینمایی چین، در جالی خالی بازار آمریکا، در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بازار جهانی سینماست، تا جایی که فیلم «تنت» 275  میلیون دلار از مجموع فروش جهانی ۳۲۳.۳ میلیون دلاری خود را از محل گیشه بین الملل کسب کرده است.
سینمای چین در حالی به بهبود فروش خود در گیشه ادامه می‌دهد که گیشه آمریکا همچنان با چالش تعطیلی برخی سینماها و فروش پایین، دست به گریبان است.
سینمای چین در آخر هفته میلادی که گذشت به فروش ۶۸ میلیون دلاری دست یافت اما گیشه آمریکای شمالی به مجمع فروش ۱۰ میلیون دلاری بسنده کرد.
فیلم چینی «مردم من، سرزمین من» با فروش ۳۸.۲ میلیون دلاری، پرفروش‌ترین فیلم در جدول هفتگی گیشه سینمای چین نام گرفت و مجموع فروش خود را به ۳۱۷.۶ میلیون دلار رساند.
این فیلم چینی که دو هفته از اکران آن می‌گذرد به زودی از فروش ۳۲۳.۳ میلیون دلاری فیلم «تنِت» عبور خواهد کرد تا سومین فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۰ پس از فیلم چینی «هشتصد» با ۴۵۸ میلیون دلار و «پسران بد برای زندگی» با ۴۲۶.۵ میلیون دلار، نام بگیرد. البته فیلم هالیوودی «پسران بد برای زندگی» اکران خود را پیش از همه گیری ویروس کرونا آغاز کرده بود.
در سینمای آمریکا نیز در هفته ای که گذشت، کمدی «جنگ با بابابزرگ» با فروش ۳.۶ بالاتر از فروش ۲.۱ میلیون دلار «تنِت» ساخته جدید «کریستوفر نولان» قرار گفت.
به هر روی باید گفت عواقب همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر از آن‌چه بود که تصور می‌شد. تا به این‌جا که کرونا توانسته تمام قواعد حاکم بر سینما را تغییر دهد. در عرض کمتر از یک‌سال این ویروس توانست چین را به صدر بازار سینمایی جهان برساند و بزرگترین صنعت سینمایی جهان یعنی آمریکا را مجبور به اجاره دادن سالن‌هایش کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه