روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر - شماره 3767

ابتکار از طرحی می گوید که با اصلاح آیین نامه اجرایی می شود:

موافقت با «درج نام مادر» روی کارت ملی

ثبت نام مادر در کارت ملی هیچ هزینه مضاعفی نخواهد داشت بلکه پس از ابلاغ آن، تنها در کارت ملی کودکانی که به دنیا می آیند و کسانی که اقدام به تعویض کارت ملی و دریافت مجدد آن می‌کنند، اعمال خواهد شد.
معصومه ابتکار در نشست خبری که به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان برگزار شد درباره آخرین وضعیت «لایحه تامین امنیت بانوان» گفت: بررسی این لایحه به بند ۳۵ کمیسیون لوایح رسیده است و در حال پیگیری است؛ همچنین در آخرین بند این لایحه به موضوع حصول اطمینان از آموزش پیش از ازدواج برای زوج‌های جوان اشاره و به تصویب رسیده که گام مهمی در راستای رفع مشکلات ایجاد شده است.
به گفته‌ وی در راستای حمایت از مادران شیرده برنامه‌هایی توسط وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تامین شیرخشک مورد نیاز نوزادان، مرخصی های شغلی مادران و... اشاره کرد که نیازمند است مورد توجه بیشتر سیاست‌گذاران قرار گیرد.
ابتکار در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات انجام شده معاونت زنان برای زنان سرپرست خانوار نیز گفت: معاونت زنان دستگاهی ستادی است و مسئولیتی در امر اجرا ندارد، معاونت در این راستا ستادی را به تفکیک بند ط ماده ۸۰ در جهت هماهنگی بین دستگاهی برای اقدامات مربوط به زنان سرپرست خانوار تشکیل داده است که یکی از کمیته‌های این ستاد کمیته سلامت است.
ابتکار همچنین به لایحه تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند نیز اشاره کرد و گفت: پس از قتل «رومینا» روند رسیدگی به این لایحه سرعت یافت و از کمیسیون لوایح به قوه قضائیه منتقل شد و اکنون در دفتر رئیس قوه قضائیه است تا در نهایت در دستور کار کمیسیون قرار گیرد.
ابتکار با اشاره به افتتاح سامانه رصد و پایش شاخص‌های عدالت جنسیتی و فعالیت این سامانه ادامه داد: ایجاد سامانه رصد و پایش شاخص‌های عدالت جنسیتی را می‌توان مهم ترین دستاورد معاونت زنان دانست چراکه از طریق این سامانه می‌توان اقدامات دستگاه‌های مختلف در خصوص عدالت جنسیتی را مورد ارزیابی قرار داد. این معاونت در سال گذشته شاخص‌های خانواده را برای نخستین بار تصویب کرد و در حال کار بر روی شناسنامه شاخص‌ها با همکاری مرکز آمار هستیم تا بتوانیم کارها را با برنامه و هدفمند پیش ببریم.
ابتکار در پاسخ به پرسشی درباره درج نام مادران در کارت ملی گفت: این پیشنهاد در وزارت کشور در حال بررسی است. وزیر کشور موافق اجرای آن هستند و اکنون منتظریم سازمان ثبت نظر خود را اعلام کند. این طرح نیازمند اصلاح آیین نامه است تا بتواند تا ماه آینده اجرا شود.
به گفته‌ی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ثبت نام مادر در کارت ملی هیچ هزینه مضاعفی نخواهد داشت بلکه پس از ابلاغ آن، تنها در کارت ملی کودکانی که به دنیا می آیند و کسانی که اقدام به تعویض کارت ملی و دریافت مجدد آن می‌کنند، اعمال خواهد شد.
وی با اشاره به پویش ارمغان برای آزاد سازی زنان زندانی گفت: پیش از شیوع کرونا از حدود ۱۵ زندان بازدید داشته‌ام، معاونت مکاتباتی را به جهت اجرای طرح استفاده از دستبند الکترونیک برای مادران زندانی داشته‌ است تا مادرانی که حکم آن‌ها اجازه می‌دهد از این طرح استفاده کنند. همچنین دستور رییس قوه قضائیه برای آزادسازی زنان زندانی و آزاد سازی حدود ۶۰ هزار زن در شرایط کرونا دستور خوبی بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه