روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۸ مهر - شماره 3766

بازتاب لغو تحریم تسلیحاتی ایران در رسانه های غربی- آمریکایی

ایران؛ استقلال دفاعی-نظامی بعد از سال‌ها تحریم تسلیحاتی

 رسانه های خارجی با اشاره به لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل که به ایران اجازه خرید سلاح می دهد به دستیابی جمهوری اسلامی ایران به استقلال در حوزه دفاعی و نظامی و حریص نبودن آن برای خرید تسلیحات خارجی غیرضروری اشاره کردند.
بنا به ضمیمه ۵ برجام و ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ مبنی بر اتمام تحریم تسلیحاتی ایران در پایان سال پنجم، تحریم تسلیحاتی ایران به پایان رسید.
خبرگزاری انگلیسی رویترز در این زمینه نوشت: ایران می گوید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل لغو شده است و به این کشور اجازه خرید سلاح می دهد. تهران می گوید سلاح های کشتار جمعی در سازوکار دفاعی این کشور جایی ندارد.
این رسانه افزود: ایران اعلام کرده که اکنون برای خرید سلاح جهت تامین نیازهای دفاعی خود آزاد است.تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران روز یکشنبه لغو شد.محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توئیتر نوشت: امروز عادی سازی همکاری دفاعی ایران با جهان از امروز، پیروزی‌ برای آرمان چندجانبه‌گرایی و نیز صلح و امنیت در منطقه‌ ما به شمار می‌آید.به همراه این توئیت وزارت خارجه ایران در بیانیه ای نوشت: جمهوری اسلامی از امروز می تواند سلاح ها و تجهیزات لازم را از هر منبعی بدون محدودیت قانونی و فقط بر اساس نیازهای دفاعی خود تامین کند.
در این بیانیه آمده است: ایران می تواند تسلیحات دفاعی را براساس سیاست های خود این کشور صادر کند.شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را در سال ۲۰۰۷ وضع کرد. بر اساس شروط مورد توافق تحت توافق هسته ای ایران در سال ۲۰۱۵ بین ایران، روسیه، چین، آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده آمریکا قرار بود این محدودیت ها از روز یکشنبه لغو شوند.
ریاست جمهوری دونالد ترامپ باعث تشدید تنش در روابط تهران-واشنگتن شده است. شورای امنیت  آگوست (مرداد) با تلاش های دولت ترامپ برای تمدید تحریم سلیحاتی ایران مخالفت کرد و آمریکا به طور یکجانبه تحریم هایی را که بر اساس توافق هسته ای لغو شده بودند بار دیگر اعمال کرد. بی بی سی نوشت: با لغو تحریم تسلیحاتی ایران، این کشور قادر به خرید و فروش سلاح خواهد بود.
این رسانه در گزارشی تحت عنوان «استقبال ایران از پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل» نوشت: تلاش های دولت آمریکا در مرداد ماه برای جلب حمایت اعضای شورای امنیت از تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران شکست خورد. دولت ترامپ علیرغم خروج از برجام اصرار دارد از طرف های قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است و در نتیجه می تواند تحریم ها را بازگرداند.
واشنگتن گفته تصمیم دارد به طور یکجانبه تقریبا همه تحریم ها سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند؛ استدلالی که سایر اعضای برجام آن را رد کرده اند.مسکو شهریور ماه گفت که آماده تقویت همکاری نظامی با تهران است و پکن هم از آمادگی برای فروش سلاح به ایران بعد از ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) خبر داد.بی بی سی نوشت: آمریکا می گوید تلاش خواهد کرد مانع فروش تانک های چینی و سامانه های دفاع هوایی روسیه به ایران شود.
بی بی سی با استناد بر گزارش خبرگزاری رویترز افزود: ترامپ قصد دارد با صدور فرمان اجرایی تمهیداتی را برای مجازان ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کند. تارنمای دویچه وله آلمان در بازنشر گزارش رویترز تیتر زد: ایران می گوید تحریم تسلیحاتی این کشور لغو شده است و این کشور اجازه دارد تسلیحات خریداری کند. در این گزارش آمده است: ظریف امروز را روزی مهم برای جامعه بین المللی توصیف کرد و گفت جهان در برابر تلاش های بدخواهانه آمریکا برای حفظ قطعنامه شورای امنیت و توافق هسته ای مقاومت کردند.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گزارش داد: به رغم مخالفت آمریکا تحریم تسلیحاتی ایران به پایان رسید.
این گزارش افزود: در تحریم تسلیحاتی یک دهه گذشته سازمان مللل ایران حق خرید سلاح های خارجی مانند تانک و جنگنده را نداشت که این تحریم ها روز یکشنبه طبق برنامه و بر اساس توافق هسته ای این کشور با جهان و به رغم مخالفت های ایالت متحده لغو شدند.
ایران به رغم این که تاکید دارد برنامه ای برای خرید لجام گسسته تسلیحات ندارد اما از لحاظ نظری می تواند سلاح هایی را برای ارتقای تسلیحات نظامی خود که سابقه خرید آنها به قبل از انقلاب باز می گردد خریداری کرده و سلاح های ساخت داخل را بفروشد. در عمل اقتصاد ایران تحت فشار تحریم است و ممکن است برخی از کشورها از ترس اقدام تلافی جویانه آمریکا از معامله تسلیحاتی با ایران خودداری کنند.
این خبرگزاری نوشت: آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در سال ۲۰۱۹ پیش بینی کرد اگر تحریم تسلیحاتی ایران متوقف شود ایران احتمالا جنگنده‌های سوخو ۳۰، هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰ و تانک تی ۹۰ را از روسیه خریداری خواهد کرد و همچنین تلاش خواهد کرد سامانه موشکی ضد هواپیمای اس ۴۰۰ را و سامانه دفاع ساحلی موشکی باستین  را خریداری کنند و چین هم می تواند سلاح هایی را به ایران بفروشد.
آسوشیتدپرس نوشت: متحدان آمریکا در خلیج فارس از جمله عربستان، امارات میلیاردها دلار سلاح پیشرفته آمریکایی خریداری کرده است و ایران در واکنش به این اقدام آنها به توسعه موشک های بالستیک ساخت داخل روی آورده است. این گزارش خاطرنشان کرد روز یکشنبه همچنین پایان ممنوعیت سفر سازمان ملل علیه برخی از اعضای نظامی و غیرنظامی سپاه است. تنش در روابط ایران و آمریکا ابتدای سال جدید میلادی با اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار ارشد ایرانی در بغداد بالا گرفت و ایران در مقابل  با حمله به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق به آن پاسخ داد.
در ماه های اخیر در جریان کمپین های انتخاباتی در آمریکا جو بایدن نامزد دموکرات ها گفته است به دنبال مسیری معتبر برای بازگشت به دیپلماسی با ایران در صورت پایبندی این کشور به توافق هسته ای خواهد بود. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه