روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۳ مهر - شماره 3764

فارسی را پاس بداریم

 زبان فارسی همه قابلیت‌های زبان‌های زنده و مهم دنیا را دارد و در صورت نگهبانی از این زبان که روزگاری از بالکان تا جنوب هند را مسخر کرده بود و بخش عظیمی از آسیا از جنوب چین تا خلیج فارس میدان جلوه این زبان بود می‌تواند به همه نیازهای امروز ما پاسخ دهد. ما در این ستون برای پاسداری از این زبان کوشش می کنیم؛
* ساختار جمله در زبان فارسی معیار
ساده و کوتاه بنویسیم؛ جمله در زبان فارسی این گونه ساخته می‌شود:
فاعل+مفعول + فعل
ما حتی در گفتار هم معمولا جمله را بافاعل شروع می‌کنیم و با فعل به اتمام می‌رسانیم و جملاتی که به کار می‌بریم کوتاه است. در خبر رادیو وتلویزیونی نیز جملات باید کوتاه باشد. جمله‌های طولانی پیام را پیچیده و مبهم می‌کند و مخاطب نمی‌تواند رشته کلام را دنبال کند. دو جمله کوتاه بهتر از یک جمله بلند است. این جمله را در نظر بگیرید:
«همبستگی جهان اسلام در محکومیت تصمیم کشیش افراطی آمریکایی برای سوزاندن قرآن، تری جونز، کشیش کلیسای 50 نفره گینزویل در فلوریدای آمریکا را به انصراف از طرح غیرانسانی خود واداشت.»
که آن را می‌توان این‌گونه نوشت:«همبستگی جهان اسلام، کشیش افراطی آمریکایی را از تصمیم به قرآن سوزی منصرف‌کرد. تری جونز کشیش کلیسای 50نفره گینزویل درفلوریدای آمریکاست.»
* جمله مرکب با حرف ربط زاید ننویسیم
جمله مرکب معمولا از دو جمله تشکیل‌می‌شود که یکی پایه و دیگری پیرو است. جمله اصلی،‌ پایه است و حرف ربط ندارد؛ یعنی حرف ربط با جمله پیرو می‌آید. پس، آوردن دو حرف ربط (یکی زاید است) در یک جمله مرکب نادرست است. به‌عنوان مثال این جمله را در نظر بگیرید:  «آمریکایی‌ها با وجود اینکه پول سلاح‌های جنگی را از عراقی‌ها دریافت کرده‌اند اما هنوز سلاحی به آنها نداده‌اند.»
این جمله را می‌توان این‌گونه نوشت:  آمریکایی‌ها با وجود اینکه پول سلاح های جنگی را از عراقی‌ها دریافت کرده‌اند، هنوز سلاحی به آنها نداده‌اند.»
یا جمله: « با آنکه پنجشنبه، 25 شهریور روز ملی همبستگی با مردم پاکستان نام‌گذاری شده‌است، اما مردم نوع‌دوست ایران از همان نخستین ساعات وقوع سیل، با کمک‌های نقدی و جنسی خود به یاری مردم پاکستان شتافتند.»
که بهتر از این‌گونه نوشته شود: «با آنکه پنجشنبه، 25 شهریور، روز ملی همبستگی با مردم پاکستان نام‌‌گذاری شده، مردم نوع‌دوست ایران از همان نخستین ساعات وقوع سیل، با کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود به یاری مردم پاکستان شتافتند.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه