روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۳ مهر - شماره 3764

گزارش کائنات از درگذشت اکبر عالمی پیشکسوت سینما و تلویزیون؛

دریغ برای رفتن مردی که آموزگار اخلاق و تصویر و هنر بود

 بنیامین صادقی- اکبر عالمی مستندساز، مجری برنامه‌های تلویزیونی و از متخصصین لابراتوار و آرشیو که به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در فرآیند ساخت یک فیلم مستند در بیمارستان بستری بود، بامداد ۲۲ مهرماه درگذشت. اردشیر عالمی فرزند اکبر عالمی با اعلام خبر درگذشت این هنرمند، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام، نوشت: «پدر رفت؛ فقط پدر من نبود، پدر چند نسل ایران بود؛ تأثیر وجودش تا سال‌ها باقی خواهد ماند.» اکبر عالمی متولد تیرماه ۱۳۲۴ در اهواز مجری و کارشناس تلویزیون، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردانی است که غالب کارهای وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای مدرک دکترای سینما از انگلستان است. وی از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده‌ است. اکبر عالمی اصالتاً دامغانی است ولی به اقتضای شغل پدرش که دامپزشکی بود و به شهرهای مختلف سفر می‌کرد در سال ۱۳۲۴ در اهواز زاده شد و دوساله بود که به محله معصوم‌زاده دامغان و زادگاه پدری‌اش بازگشت. او به عشق سینما راهی تهران شد و رشته رادیو تلویزیون را در دانشکده هنرهای دراماتیک خواند و کارشناسی‌ ارشد را در رشته سینما از دانشگاه تربیت مدرس گرفت و سپس مدرک دکترای سینما را از کشور انگلیس اخذ کرد و به ایران بازگشت.
او تجربه بازیگری را نیز با فیلم بابا نان داد (سال ۱۳۵۱) در کارنامه اش دارد و همچنین مدتی ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسئولیت لابراتوارهای سازمان صدا و سیما را نیز عهده‌دار بود و مانع از نابودی این آرشیوهای مهم شد. عالمی در دهه ۷۰ مجری و کارشناس برنامه هنر هفتم بود که به عقیدهٔ بسیاری، اثرگذارترین برنامهٔ تلویزیون در رابطه با سینما بوده‌ است. مستندهای مروارید خلیج فارس (۱۳۸۷) و خلیج فارس و نواحی نه‌گانه (۱۳۸۷–۱۳۸۳) از ساخته‌های این پیشکسوت مستند ایران در دهه‌های هفتاد و هشتاد است. عالمی به عنوان مجری‌-کارشناس در برنامهٔ سینما ماوراء نیز فعالیت داشته و همچنین عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نیز از اعضای انجمن مدرسان سینماست. از دیگر کارهای ماندگارش گویندگی مجموعهٔ پنج قسمتی جهان، آفریدهٔ هنر دربارهٔ تاریخ هنر و مستند چرا زیبایی مهم است؟ دربارهٔ فلسفهٔ زیبایی در هنر (این مجموعه‌ها تاکنون منتشر نشده‌اند) و مجموعهٔ پنج قسمتی نوابغ عکاسی دربارهٔ تاریخ عکاسی (شبکهٔ مستند سیما) به تهیه‌کنندگی و مدیریت دوبلاژ بهزاد زهرایی را می‌توان نام برد.
همچنین از فعالیت‌های هنری او می‌توان به ساخت برنامه‌های هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینهٔ سینما همراه با اجراهای حرفه‌ای و ماندگار و نقدهای تأثیرگذار فیلم، چند دهه تدریس در دانشگاه‌های هنر، مدیریت لابراتوارهای سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت حدود سی فیلم مستند برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و چوب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، عربی اشاره کرد.
در هشتم اسفند ۱۳۹۳ همزمان با برگزاری جشن تصویر سال در خانهٔ هنرمندان ایران طی مراسمی، از یک عمر تلاش اکبر عالمی در عرصهٔ عکاسی و سینما تجلیل و از این استاد دانشگاه به عنوان معمار کلمه با دانشی چندوجهی یاد شد.
«قدرت واژگان» فرهنگنامه‌ای به زبان انگلیسی از انواع واژگان تخصصی هنرهای مختلف اعم از هنرهای تجسمی، سینما، عکاسی، تلویزیون و تئاتر، به همراه شرح و تفسیر آن‌ها، «تمهیدات سینمایی» کتابی در چهار بخش که به جلوه‌های ویژه سینمایی می‌پردازد، «فرهنگ جامع انیمیشن» کتابی پیرامون اصطلاحات معمول بین انیماتورها و به‌طور کلی دربارهٔ تعابیر و اصطلاحات علمی انیمیشن که زیر نظر اکبر عالمی توسط فرناز خوشبخت تألیف شده‌، ترجمه کتاب «ظهور، در عکاسی و سینما» اثر سی آی و آر آی جاکوبسن از جمله آثار عالمی است.
* پیام‌هایی برای درگذشت اکبر عالمی
به مناسبت درگذشت اکبر عالمی، نهادها و صنوف مختلف سینما فقدان این هنرمند را تسلیت گفتند.
* معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی نوشته است:
«دریغ و افسوس که اکبر عالمی، هنرمند پرشور و معلم عزیز هنر و تصویر رفت. نقش معلمی و استادی عالمی در جریان هنر و تصویر کشور ما تا فردا و آینده و همیشه تداوم دارد، بسیاری از جوانان و نوجوانان با دانش و هنری که عالمی عاشقانه و بی دریغ در کلاس یا نشست های هنری و یا برنامه هنر هفتم در قاب تلویزیون یاد می داد، با دنیای تصویر و عکاسی و سینما همراه شدند. عالمی برای هموار کردن مسیر آموزش عکاسی و سینما و تقویت عکاسی در ایران نقش مهمی دارد و با تدریس، تالیف و ترجمه و ایجاد زمینه هایی برای آموزش عکاسی و سینما به تداوم جریان هنری و استمرار فرهنگی خدمتی کرد که شایسته تحسین و به یادماندنی است. اکبر عالمی خود هنرمند ارزشمندی است و همواره بزرگان هنر و هنرمندان را از سر فروتنی تکریم کرد و با رفتارش یاد داد که قدرشناس هنر و هنرمندان باشیم، عالمی در همه زندگی پربارش آموزگار بود در اخلاق و تصویر و هنر.
درگذشت این هنرمند گرانقدر را به خانواده عزیزش و دوستداران و شاگردانش تسلیت می گویم و از درگاه خداوند آرامش و بهترین درجات را برای زنده یاد عالمی خواستارم.»
* خانه سینما
در متن پیام این تسلیت آمده است: «خانه سینما درگذشت دوست و همکار ارزشمند خود زنده یاد اکبر عالمی را به خانواده محترم ایشان، همکاران گرامی در انجمن های مدرسان سینما، تهیه کنندگان سینمای مستند ، آسیفا و... و همچنین اعضای محترم جامعه اصناف سینمای ایران تسلیت عرض می‌کند.»
* مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
در متن پیام علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی آمده است:
«انالله و انا الیه راجعون
در نهایت تٲلم و اندوه، یکی دیگر از اساتید و پیشکسوتانِ وزینِ سینما و تلویزیون ایران، دعوتِ حق را لبیک گفت.
نسل‌های مختلف علاقه‌مند به سینما در ایران، یا شاگرد استاد بودند و یا به ‌خاطر دانش و اجرای مسلط و تاثیرگذار این استاد فقید، شیفته سینما شدند.
دریغ و هزاران دریغ که افتخار ایستادن در کنار ایشان کوتاه بود و این معلم باسواد سینما و رسانه، سرانجام امروز در جدال با کرونا به رحمت خدا پیوست.
درگذشت مرحوم مغفور، دکتر اکبر عالمی که عمرِ شریفش را صرفِ پژوهش، تعلیم و پروراندنِ نسل‌های مختلفی از سینماگران این سرزمین کرد، به خانواده محترم و دوستداران و شاگردان ایشان و خانواده صاحب‌عزای سینمای ایران، تعزیت و تسلیت عرض نموده، از درگاه پروردگار لطیف، برای روح سترگش، علو درجات و آرامش ابدی مسئلت می‌نمایم.»
* کانون کارگردانان سینمای ایران
در متن پیام کانون کارگردانان سینمای ایران آمده است: «در پاییزی که کرونا همچنان می تازد، جسم و جان استادی نازنین و عالم گیر از مزرعه هنر چیده شد. اکبر عالمی یگانه ای بود در تدریس عشق و اخلاق و سینما. کانون کارگردانان سینمای ایران در غم از دست دادن این استاد تکرار نشدنی با همه دوستدارانش همدردی می کند.»
 * انجمن بازیگران سینمای ایران
به مناسبت درگذشت دکتر اکبر عالمی، شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران پیام تسلیتی به شرح زیر صادر کرد:
«با نهایت تاسف دکتر اکبر عالمی، محقق، منتقد، فیلمساز و مدرس یگانه و بزرگ سینما و یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های هنر و فرهنگ معاصر کشورمان  از میان ما رفت.
شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران، در گذشت این استاد بی مانند را به خانواده محترم ایشان، هنرمندان و دانشگاهیان کشورمان تسلیت عرض می‌نماید.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه