روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۳ مهر - شماره 3764

افزایش 17 درصدی بازرسی از صنوف در نیمه نخست امسال

 معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران گفت: در شش ماهه نخست سال جاری یک میلیون و ۴۹۴ هزار و۱۷۲ بازرسی از صنوف انجام شده است که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.
به گزارش اتاق اصناف ایران، «بهنام نیک منش» اظهار کرد: از میزان بازرسی های انجام شده در نیمه نخست امسال تعداد ۷۲ هزار و ۱۴۴ پرونده با برآورد جریمه پیشنهادی به ارزش یک میلیارد و ۱۹۳ میلیون تومان تشکیل شد که مبلغ دریافتی نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد رشد را نشان می دهد و همچنین ۷۴ هزار و ۱۴۰ شکایت توسط واحدهای بازرسی اصناف دریافت شد که نسبت به سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است.
نیک منش افزود: پس از بررسی های معمول و ارزیابی کارشناسان تعداد ۷۰ هزار و ۸۵۹ شکایت قابل پیگیری تشخیص داده شد که برای رسیدگی و برخورد قانونی به ادارات و مراجع ذیربط ارسال شده است و بیشترین عناوین تخلف مربوط به درج نکردن قیمت، گران‌فروشی و صادر نکردن صورتحساب است.
وی اظهار کرد: در شش ماه نخست سال تعداد ۴۳ هزار ۳۱۱ مورد گشت مشترک با سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، دانشگاه علوم پزشکی ، استاندارد و سازمان حمایت صورت پذیرفته که که منجر به تشکیل ۱۳ هزار و ۸۹ پرونده شده است.

متقاضیان وام کرونا فقط 10 روز مهلت دارند
 بر اساس آخرین آمارها تاکنون بیش از ۲۹۰ هزار بنگاه آسیب دیده از کرونا موفق به دریافت تسهیلات حمایتی کرونا شده اند و با توجه به عدم تمدید مهلت زمان ثبت نام، متقاضیان دریافت وام کرونا تنها ۱۰ روز دیگر برای ثبت نام در سامانه کارا فرصت دارند.
در حالی که تا پایان مهرماه و موعد اتمام مهلت ثبت نام دریافت تسهیلات حمایتی کرونا ۱۰ روز بیشتر باقی نمانده کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا در بیست و هشتمین جلسه خود اعلام کرد که زمان ثبت نام دیگر تمدید نخواهد شد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که طی هفته های اخیر به طور متوسط روزانه بیش از ۲۵۰۰ نفر از شاغلان کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات کرونا در سامانه کارا ثبت نام کرده اند؛ بر همین اساس کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا از بانکهای عامل خواسته تا با جدیت بیشتری نسبت به پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به متقاضیان تا پایان مهرماه اقدام کنند.
بنابر اعلام معاونت توسعه اشتغال وزارت کار،  تاکنون ۲۹۲ هزار بنگاه آسیب دیده از کرونا موفق به دریافت وام کرونا شده و از مجموع ۷۰۴ هزار پرونده بررسی شده در جریان پرداخت تسهیلات کرونایی، ۵۴۴ هزار پرونده جهت پرداخت به بانکها معرفی شده و ارزش تسهیلات پرداختی به ۲۹۲ هزار بنگاه آسیب دیده بیش از ۵۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.
تاکنون بیش از ۷۰۴ هزار واحد برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت نام کرده و طی یک ماه گذشته پرداخت تسهیلات حمایتی دولت به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است. پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا از جمله سیاستهای وزارت کار در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار بوده و بر این اساس ۱۴ رسته شغلی منتخب که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده و دارای لیست بیمه در قالب کارفرمایی یا خویش فرمایی بودند، به منظور استفاده از تسهیلات مذکور با مراجعه به سامانه کارا مراحل ثبت نام خود را دنبال کردند.
تاکنون بیش از ۷۰۴ هزار واحد برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت نام کرده و در یک ماه گذشته پرداخت تسهیلات حمایتی دولت به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.
پیش از این کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا مهلت ثبت نام وام کرونا را تا پایان شهریور ماه تمدید کرده بود اما بر اساس تصمیم جدید این کارگروه، مقرر شد تا یک ماه دیگر برای ثبت نام به متقاضیان دریافت تسهیلات حمایتی کرونا مهلت داده شود؛ بر این اساس با توجه به آنکه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا اعلام کرده که زمان مذکور دیگر تمدید نخواهد شد، متقاضیان دریافت وام کرونا ۱۰ روز فرصت دارند تا درخواست خود را در سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir  به ثبت برسانند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران اعلام کرد
اختلاف 50 درصدی قیمت گوشت از تولید تا مصرف
 مدیرعامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه دلالان و واسطه گران بازار گوشت را در دست گرفته اند، گفت: گوشت با اختلاف قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی از تولیدکننده به دست مصرف کننده می رسد. در حقیقت حلقه های واسط مازادی در این بین وجود دارند که هرکدام بازار را تغییر می دهند.
سعید سلطانی با بیان اینکه بهتر بود قبل از آغاز به کار سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی ایرادهای آن برطرف می شد تا در حین کار نیاز به اصلاحات نباشد، اظهار کرد: سال گذشته قبل از اینکه سامانه ای برای توزیع نهاده ها باشد، به راحتی با بازرگانان به میزانی که  نهاده دامی نیاز داشتیم قرارداد می بستیم؛ قدرت چانه زنی، تعیین زمان و نحوه  پرداخت هزینه داشتیم و پس از دریافت نهاده نیز آن را میان واحدها تولیدی توزیع می کردیم.
وی با اشاره به اینکه هدف سامانه بازارگاه شفاف سازی فرآیند توزیع نهاده های دامی است اما برخی از آن سوء استفاده می کنند، گفت: برخی افراد تنها با داشتن پروانه اشتغال و انبار اقدام به دریافت نهاده می کردند و  چون نظارتی بر آنها نبود نهاده های دریافتی را در بازار آزاد به فروش می رساندند. یا اینکه دامداران برای دریافت نهاده در سامانه بازارگاه ثبت نام می کردند ولی تا مدت طولانی به دستشان نمی رسید و برخی از فروشندگان نیز با افزایش قیمت نهاده های دامی بخشی از نهاده فروخته شده را تحویل  تولیدکنندگان می دادند و از تحویل مابقی اجتناب می کردند و هزینه پرداخت شده را به تولیدکننده پس می دادند؛ در حالی که در سامانه بازارگاه اینگونه تصور می شد که تولیدکننده نهاده دریافت کرده است.
مدیرعامل اتحادیه دامداران اضافه کرد: برخی از واردکنندگان نهاده های دامی نیز به جای فروش نهاده به تولیدکنندگان مدعی می شدند که نهاده ها را پیش فروش کرده اند؛ در حالی که وقتی محصولی پیش فروش شود باید ارزانتر به دست تولیدکننده برسد.
* توزیع نهاده سلیقه ای است
سلطانی در پاسخ به این سوال که گفته می شود مشکل نهاده های دامی مورد نیاز واحدهای تولیدی حل شده و این نهاده ها بین واحدهای تولیدی توزیع می شود. آیا دامداری ها نهاده مورد نیاز خود را دریافت کرده اند؟ گفت: حتی یک کیلوگرم هم نهاده  دامی دریافت نکردیم. چندین بار نامه نوشتیم و درخواست هم دادیم اما متاسفانه توزیع نهاده ها در استانها سلیقه ای است و با وجود اینکه گفته می شود فرآیند سیستماتیک است اما توزیع آن هنوز با دخالت انسان صورت می گیرد.
به گفته وی دامداران ناچارند نهاده های موردنیاز دام های خود را از بازار آزاد تهیه کنند، زیرا دامدار نمی تواند به دام هایش بگوید غذا نیست. اگر غذای دام تغییر کند، تولیداتش افت خواهد کرد و تولید از حالت اقتصادی خارج خواهد شد.
* دلالان بازار گوشت را به دست گرفته اند
سلطانی دربخش دیگری از صحبت هایش به قیمت تمام شده دام سبک و سنگین نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده ها در بازار آزاد قیمت تمام شده دام برای دامدار در حال افزایش است اما در این میان دلالان و واسطه گران هم بازار را به دست گرفته اند و قیمت ها را تغییر داده اند. به طور مثال متوسط قیمت دام سنگین زنده ۳۲ هزار تومان و قیمت گوسفند زنده نیز ۳۶ هزار تومان است؛ بنابراین قیمت هر کیلو گوشت گوساله در بازار بایستی ۸۰ هزار تومان و گوشت گوسفند نیز ۸۵ تا ۹۰ هزارتومان باشد اما اینگونه نیست و گوشت با اختلاف قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی از تولیدکننده به دست مصرف کننده می رسد. در حقیقت حلقه های واسط مازادی در این بین وجود دارند که هرکدام بازار را تغییر می دهند.
* عرضه مستقیم مواد غذایی با حذف واسطه ها
وی در ادامه از تشکیل کارگروه تنظیم بازار زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: در جلسه ای با وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تنظیم بازار محصولاتی همچون گوشت، مرغ، تخم مرغ  وانواع میوه  موضوعاتی مطرح و چندین کارگروه تشکیل شد. در این کارگروه جلساتی با نمایندگان تشکلهای کشاورزی خواهیم داشت و طرحهای خود را ارائه خواهیم کرد. در حقیقت هدف این است که مواد غذایی مستقیما از تولیدکننده به دست مصرف کننده برسد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران در پایان گفت: اگرچه فلسفه وجودی میادین میوه  و تره بار این است که کالای تولیدکننده مستقیم به دست مصرف کننده برسد اما شهرداریها به جای اینکه غرفه ها را در اختیار تشکل های کشاورزی قرار دهند  آنها را به مزایده می گذارند و رقیب تشکل ها نیز افرادی هستند که حاضرند با هر قیمتی این غرفه ها را اجاره کنند. یعنی تعاونیهای ما قدرت رقابت با این افراد را ندارند؛ بنابراین اگر دولت جایگاه هایی را در طول سال برای تشکل های بخش کشاورزی در نظر بگیرد آنها می توانند محصولات تولید شده را با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسانند و این اقدام در نهایت به نفع تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود و دست واسطه ها نیز قطع می شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه