روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر - شماره 3763

بیایید با حذف تورم سود کنیم

 مهرنوش علوی – دانش آموخته اقتصاد- حفظ ارزش پول یعنی، پول شما چقدر می‌ارزد و شما در ازای پولتان چه چیزهایی می‌توانید دریافت کنید. اگر پول‌هایتان را جمع کنید و بتوانید یک پس انداز بزرگ به وجود آورید، در نهایت با خرج کردن آن چه چیزی بدست می‌آورید؟ یک ماشین، خانه یا…. ارزش پول هم معنای جهانی دارد و هم معنای داخلی، به صورتی که در جهان شما ارزش پولتان بر حسب ارزهای دیگر سنجیده می‌شود و بیان می‌شود. ارزش داخلی پول ملی، متاثر از عوامل متعددی است که مهم‌تر از همه این عوامل، «جریان تورمی» است که در داخل شکل می‌گیرد و به واسطه آن رابطه، مبادله آن پول با کالاها و خدماتی که در داخل تولید و عرضه می‌شود. هرچه بهتر بتوانیم جریان تورمی را کنترل کنیم، این کنترل جریان تورمی، می‌تواند در تقویت حفظ ارزش پول ملی در بخش داخلی مثمرالثمر باشد تا بدین ترتیب پول ملی دچار نوسانات عمده نشود، پس ثبات و پایداری قیمت ‌های داخل عاملی بسیار تأثیرگذار در حفظ ارزش داخلی پول ملی است. تضعیف ارزش پول ملی مرگی خاموش برای اقتصاد هرکشور است ولذا تقویت پول ملی سیاستی کلیدی در هر اقتصاد به شمار می‌آید. البته در این بین رئیس کل بانک مرکزی حفظ یا تقویت ارزش پول ملی را وابسته به رشد اقتصادی و تولید ملی می‌داند. آمار منتشر شده از مرکز آمار در سه ماهه اول سال جاری مبنی بر رشد اقتصادی 3و نیم درصدی منفی با نفت، نشان می دهد وضعیت رشد اقتصادی کشور هر سال بدتر از سال قبل می شود، وضعیتی که به شدت بر روی تولید کشور تاثیر دارد بنحوی که  آمارهای تولید ده سال   گذشته با آمارهای یکی دو سال گذشته بسیار فاصله دارد و عقب ماندگی بسیار جدی در عرصه تولید به وجود آورده است. دولت ها دائما از منابع بانک مرکزی استفاده کردند و بر پایه پولی فشار آوردند.
به خصوص دولتها وقتی در پایان دوره فعالیت خود قرار می‌گیرند اصطلاحاً ترمز کنترل‌های لازم را بر شاخص های اصلی اقتصادی از دست می‌دهند و تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که موجب تشدید کاهش ارزش پول ملی می‌شود. لذا اینکه در نیم قرن گذشته تا سال 98 ارزش پول ملی کشور هفت هزار برابر کاهش یافته است، کاهش ارزش پول ملی تا سال 97 براساس آمارها 3500 برابر بوده اما در سال گذشته به 7 هزار برابر افزایش داشته است نشان دهنده  رقم بسیار وحشتناکی است که اتفاق بسیار بدی برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود.
سه راهکارهای حفظ ارزش پول بارتند از :1-در شرایط عادی و با ثبات، بهترین کار سرمایه ‌گذاری در فعالیت های مولد است. کارآفرینی مستقیم، خریدن سهام در بازار بورس یا حتی سپرده‌گذاری در بانک از انواع این دسته از سرمایه گذاری ها هستند.
 2- در زمان هایی که سرمایه ها موقتا از تعادل خارج می شوند و شرایط اربیتراژی رخ می ده، میتوان به صورت کوتاه مدت سودهای بالایی به دست اورد. معمولا این نوع سرمایه گذاری ماهیت مولد بودن را ندارد. مثلا در سالهای اخیر ارز و طلا به نرخ غیرتعادلی معامله می‌شدند، به این معنی که تغییر قیمت آن ها تناسبی با سایر متغیرهای اقتصادی، مثل نقدینگی، رشد اقتصادی، و تورم نداشت.  3- در شرایط عدم ثبات اقتصادی، بازار از آرامش و پیش‌بینی پذیری نسبی برخوردار نیست. آینده به شدت تابع تصمیمات سیاسی و متغیر است. یعنی بجای اینکه بازار تابع منطق اقتصادی باشد، به تصمیمات واکنش نشان می دهد. در این وضعیت، تصمیمات سیاسی تقریبا غیرقابل پیش‌بینی یوده، و متعاقباً، پیش‌بینی‌های اقتصادی کم دقت می شوند.
سه حالت بالا، شرایطی است که در اقتصاد ایران تجربه شده، اما در شرایطی که قیمت‌ها دارای ثبات نباشد، یک سوال اساسی در ذهن عموم مردم شکل می‌گیرد؛ چگونه ارزش پولم را حفظ کنم؟ اگر می‌خواهید ارزش دارایی‌تان را با سرمایه گذاری حفظ کنید، باید ابتدا به تورم غلبه کنید و سپس به اندازه‌ ی مورد انتظارتان سود کنید.

توافق با عراق برای آزاد کردن منابع مالی ایران
 رئیس کل بانک مرکزی از توافق با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق، بر سر آزاد کردن منابع مالی کشورمان، خبر داد.
  عبدالناصر همتی با اشاره به مثبت بودن رایزنی‌هایش با مقامات عراقی، افزود: جلسه مشترک سه جانبه با روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق، منجر به توافق بر سر آزاد کردن منابع مالی ایران با هدف خرید کالا‌های اساسی برای کشور شده است.
وی جلسه مشترک خود را با «مصطفی غالب مخیف» رئیس بانک مرکزی و «سالم جواد عبدالهادی چلبی» رئیس بانک تجارت عراق را در این راستا مهم ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه در باره تبادلات تجاری گفتگوی مفصلی صورت گرفت. همتی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در نتیجه صادرات برق و گاز به عراق، منابع مالی چشمگیری در بانک‌های عراق دارد. رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: نخست وزیر عراق از حصول این توافق ابراز خرسندی و استقبال کرد. وی افزود: در دیداری که متعاقب جلسه سه جانبه، با «مصطفی الکاظمی» داشته، نخست وزیر عراق، قول داده است که به طور هفتگی روند انجام این توافق را میان دو کشور پیگری کند. همتی ابراز امیدواری کرد: با توافق‌های انجام شده گام‌های مثبتی در توسعه روابط اقتصادی و بانکی با کشور دوست و برادر عراق برداشته شود. وی تصریح کرد: با توجه به رایزنی‌های امروز و قول‌هایی که مسئولان عراقی داده اند، نسبت به آینده امیدوار است و نتایج آن به زودی در مناسبات بانکی و اقتصادی دو کشور مشخص می‌شود. به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب این توافق، بنا دارد بر اساس نیاز‌های خود، از این منابع مالی مالی برداشت کند. وی با اشاره به اینکه، این منابع متعلق به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است افزود: بانک مرکزی مهمترین تامین کننده نیاز‌های اساسی کشور در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و بهداشت است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه