روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر - شماره 3763

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

صادرات گاز به پاکستان نیازمند ورود دستگاه‌های دیپلماسی است

 رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که ۱۵ کشور در اطراف ایران وجود دارد و می‌توانیم ایران را به هاب انرژی تبدیل کنیم گفت: با افزایش تحرکات دیپلماسی در حوزه انرژی می‌توانیم صادرات گاز به پاکستان را داشته باشیم.
فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید راهبرد خود را در حوزه انرژی مشخص کنیم و نباید به سلیقه افراد و مدیریت فردی اقدام کنیم، عنوان کرد: برنامه‌های توسعه پنجم و ششم متاسفانه به درستی عمل نشد و محقق نکردیم. در همه حوزه‌ها از جمله انرژی باید بر اساس ظرفیت‌ها فعالیت کنیم، اما حقیقت آن است که سلیقه‌ای و به رای افراد یا فشار گروه‌های سیاسی کارهای فنی و صنعتی صورت می‌گیرد. وی با تصریح بر اینکه توانمندی تولید گاز ال.ان.جی داریم و نباید راه آن را بست، اظهار کرد: باید برای مصرف این گاز و صادرات آن ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم تا در صورتی که مشتری خارجی وجود داشت، صادرات را انجام دهیم یا احیانا اگر شرایطی پیش آمد که نتوانستیم گاز را از خط لوله انتقال دهیم، توانمندی تبدیل به مایع را داشته باشیم. رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به خط لوله پاکستان و توقف آن تصریح کرد: معتقد نیستم که نمی‌توان صادرات گاز را انجام داد و باید در این زمینه دستگاه دیپلماسی در حوزه انرژی فعال باشد و بدون تردید با افزایش تحرکات در این حوزه می‌توانیم صادرات گاز در این منطقه را داشته باشیم. وی افزود: 15 کشور در اطراف ایران وجود دارد و می‌توانیم ایران را به هاب انرژی تبدیل کنیم و خط لوله‌ها را تقویت کنیم و در این راستا خط لوله‌های نفت و گاز عراق و کویت را به ناحیه بیرون از خلیج فارس انتقال دهیم. همچنین می‌توانیم گاز قطر را دریافت کنیم و از خطوط لوله خودمان از طریق پاکستان به هند برسانیم. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه پاکستان مصرف کننده گاز است، عنوان کرد: فکر نمی‌کنم خطی که از ترکمنستان می‌آید و از طریق افغانستان و پاکستان به هند می‌رسد، قابل اجرا باشد و می‌توانیم با فعالیت بیشتر در حوزه دیپلماسی انرژی، انتقال گاز را به دست بگیریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد:
بهره‌مندی بیش از 8 میلیون مشترک از طرح برق رایگان
 عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اجرای پویش ملی «برق امید» گفت: در فاز اول اجرای این طرح از ۳۰ میلیون مشترکی که داریم حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار از طرح برق رایگان بهره‌مند می‌شوند.
پرویز محمدنژاد اظهار کرد: یکی از با ارزش‌ترین و گران‌ترین خدمات، تامین برق، گاز و سایر مشتقات وزرات نفت و نیرو  است. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت انرژی و تاثیر آن در زندگی مردم، افزود: در کمیسیون انرژی مجلس به دنبال این هستیم که یک ساماندهی اساسی برای انرژی چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف داشته باشیم. محمدنژاد گفت: ما در حوزه صادرات نفت با توجه به تحریم‌های ناجوانمردانه با کاهش صادرات مواجه هستیم؛ باید سمت و سوی درآمد کشور را به سمت فرآورده‌های نفت و گاز به جای صادرات نفت تغییر دهیم. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه نیرو هم ساخت پالایشگاه و نیروگاه‌ها گران تمام می‌شود لذا بهترین روش بهره وری در حوزه برق است، پویش طرح برق امید یکی از همین روش‌ها در استفاده بهینه از مصرف برق است. محمدنژاد ادامه داد: طرح پویش «برق امید» مخصوص خانواری است که از تمکن مالی پایین برخوردار هستند؛ در فاز اول اجرای این طرح از ۳۰ میلیون مشترکی که داریم حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار از طرح برق رایگان بهره‌مند می‌شوند. عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از مزایای اجرای پویش برق امید فرهنگ کاهش مصرف برق را بین خانواده‌ها نهادینه می‌کند و با نهادینه شدن این فرهنگ ما دیگر نیازی به ایجاد نیروگاه‌ها با هزینه سنگین نداریم. محمدنژاد تصریح کرد: سالانه حدود ۵ هزار مگاوات نیاز مصرف مازاد ماست که اگر از این مصرف مازاد پیشگیری کنیم، در سال حدود ۵ هزار میلیارد تومان آورده مالی برای کشور خواهد داشت. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۰ درصد مشترکین برق کشور، گیلانی‌ها هستند، ادامه داد: حدود یک میلیون مشترک گیلانی از پویش برق امید و طرح برق رایگان برخوردار می‌شوند. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حدود هزار کیلومتر کابل خودنگهدار با اعتباری ۱۲۰ میلیارد تومانی به گیلان اختصاص یافته که انشاالله به زودی افتتاح می‌شود. محمدنژاد با اشاره به اینکه ما به دنبال منابع ایجاد تولید ثروت هستیم، گفت: تولید ثروت در حوزه‌ها و محورهای مختلف تعریف مختلف دارد، با توجه به اینکه بندر چمخاله در حال احداث است و تا پایان سال به یک پیشرفت قابل ملاحظه‌ای می‌رسد، ساخت بندر باید آورده‌های بالایی هم داشته باشد. نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: یکی از راه‌های ایجاد بنگاه‌های اقتصادی و تولید ثروت است؛ قرار است که کارخانه کشتی‌سازی در لنگرود بنا شود؛ در فاز اول مطالعات اولیه و جانمایی صورت‌ گرفته است.   

سرپرست دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران پاسخ داد:
چقدر گاز به نیروگاه های کشور تحویل داده می شود؟
 محمد رضا جولایی، سرپرست دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، با اشاره به اقدامات این شرکت برای گازرسانی در فصل زمستان، گفت: همانند روال سال‌های گذشته با هدف هماهنگی بخش‌های مختلف در زنجیره تامین گاز و رفع مشکلات، اقدامات خوبی در زمینه گازرسانی به سراسر کشور به ویژه مناطق کم برخوردار انجام شده است.
او ادامه داد: از ابتدای سال به منظور حصول اطمینان از تامین انرژی، جلساتی برگزار و نظرات تبادل شد تا در فصول سرد سال در تمام نقاط کشور قطعی گاز نداشته باشیم. سرپرست دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: در حال حاضر تمامی اطلاعات از سازمان هواشناسی دریافت شده است و طبق این اطلاعات و پیش بینی‌ها عمل خواهیم کرد. حجم گاز تحویلی به نیروگاه‌ها بسته به سرمای هوا، شدت و طول زمان سرما خواهد بود، اما اولویت اول ما تامین سوخت  مورد نیاز بخش خانگی است. او بیان کرد: تمامی خطوط لوله گاز در سراسر کشور تجهیز و نوسازی شده است تا مشکلی در انتقال گاز به منازل و مراکز تجاری نداشته باشیم.  با تمهیدات و برنامه ریزی‌های صورت گرفته و با استفاده از همه توان و ظرفیت شرکت ملی گاز کشور برای تأمین  پایدار، مستمر و ایمن گاز مشترکان ذره‌ای کوتاهی نخواهیم کرد. جولایی اضافه کرد: اگر زمستان امسال مانند سال گذشته باشد، هیچ کمبود  و اُفت فشاری در خطوط انتقال گاز نخواهیم داشت. طبق بررسی‌های انجام شده در یک سال اخیر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ روستا با جمعیتی حدود ۱۴۰ هزار خانوار در کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شدند به طوری که بهره‌مندی خانوار‌های روستایی ایران از گاز طبیعی اکنون به ۸۲ درصد رسیده است. بارش برف سنگین و همچنین نبود شبکه توزیع گاز به خصوص در برخی از نقاط کشور  مانند سیستان و بلوچستان باعث می‌شود زمستان سرد و سنگینی را پشت سر بگذارند، این استان متاسفانه در اغلب موارد مورد کم لطفی مسئولان قرار می‌گیرد؛ مردم این مناطق به طور مداوم با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند که نبود شبکه گاز و دردسر‌های تهیه سیلندر‌های گاز تنها یکی از آنهاست. مردم سیستان در حالی همه ساله با صف‌های طولانی فروش گاز مایع و سرمایه شدید زمستان دست و پنجه نرم می‌کنند که دور افتاده‌ترین روستا‌ها در استان‌های اطرافشان از شبکه گازرسانی بهره‌مند هستند. حالا پهناورترین استان کشور تنها استان بدون گاز کشور است و بعد از گذشت سه ماه از فصول سرد سال کماکان با کمبود شدید سیلندر گاز و صف‌های طولانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سخنگوی شرکت ملی گاز کشور مطرح کرد:
ضرورت گاز رسانی به مناطق محروم
  محمدحسین عسگری، سخنگوی شرکت ملی گاز کشور، با اشاره به خدمات انجام شده در شبکه گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر شرکت ملی گاز وظیفه خود در بحث گاز رسانی در مناطق محروم را به خوبی و به نحوه احسن انجام می‌دهد.
او ادامه داد: در حال حاضر در استان سیستان و بلوچستان چیزی بالغ بر ۳۲ هزار مشترک دارد به طوری که در بحث و تامین وساخت و تولید لوله و دیگر ملزومات مورد استفاده در حوزه گازرسانی در داخل کشور که انجام می‌شود هیچگونه مشکلی وجود ندارد. سخنگوی شرکت ملی گاز کشور اضافه کرد: در حال حاضر بحث تامین کپسول گاز این مناطق مربوط به وزارت نفت است و هیچگونه ارتباطی به شرکت ملی گاز ندارد. عسگری بیان کرد: خوشبختانه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان با هدف محرومیت‌زدایی به‌عنوان آخرین استان بدون گاز کشور در سال‌های اخیر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. او افزود: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه در زاهدان کار شده و ۱۰۰ کیلومتر دیگر آن در دست اجراست و طرح ضربتی گاز که از سال ۹۷ در استان استارت خورده، تاکنون بیش از ۹۰ درصد زاهدان شبکه گذاری انجام شده است. سخنگوی شرکت ملی گاز کشور تصریح کرد:رسیدن گاز به سیستان و بلوچستان در آینده‌ای نزدیک رقم خواهد زد و بدون تردید تا پایان دولت این دولت سیستان و بلوچستان از پیشروان صنعت در سطح کشور خواهد بود. وعد‌هایی که همه ساله و با فرارسیدن فصل سرما می‌توان به خوبی از زبان مسئولین کشور شنید گویا این وعده‌ها با آغاز فصل سرما و برای دلگرمی برخی از مناطق محروم داده می‌شود و با فرار رسیدن فصل گرم دست از دست کنار می‌کشند. طبق گزارشات رسیده از مناطق محروم خبر‌ها مبنی بر این است که حتی قدمی یا حرکتی برای انجام لوله کشی گاز در برخی از نقاط این مناطق محروم نشده است و برا فرارسیدن فصل سرد سال معضلات جدی گربان گیر این اهالی می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه