روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر - شماره 3763

خداحافظی با صادق ملک شهمیرزادی جانشین پدر باستان‌شناسی ایران

مرگ کلید اسرار زیگوراتی که گریشمن نتوانست پیدا کند

  صادق ملک شهمیرزادی - باستان‌شناس پیشکسوت - که هم‌دوره‌ای‌هایش او را جانشین شایسته عزت‌الله نگهبان - پدر باستان‌شناسی ایران - می‌نامند، در سن ۷۷سالگی درگذشت. شهمیرزادی تحصیلات باستان‌شناسی و ایران‌شناسی را در موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو به اتمام رساند و پس از بازگشت به ایران به مدت ۳۰ سال در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت. او فعالیت‌های میدانی و پژوهشی بسیاری در کارنامه خود دارد. کتاب‌های تألیفی وی، از منابع درسی رشته باستان‌شناسی است. محوطه‌های باستانی سیلک کاشان، سگزآباد و زاغه قزوین از جمله محوطه‌هایی هستند که توسط ملک شهمیرزادی کاوش شده‌اند.
با این حساب راز پرستشگاه ٤٧٥٠ ساله سیلک کاشان پس از دومین فصل کاوش و بررسی آن نیز پوشیده ماند.در اولین فصل بازنگری در سال 1393ین محوطه به وسیله دکتر صادق ملک شهمیرزادی معبد سیلک که به زبان اکدی زیگورات نام دارد کشف شد.
معبدی که رومن گریشمن باستان شناس فرانسوی و کاشف معبد چغازنبیل در پی فصل حفاری در تپه سیلک بین 1312 تا 1316 نتوانست آن را کشف کند.با وجود کشف این معبددر سال گذشته هیأت بازنگری این محوطه تاریخی تصمیم به حفاری و خارج کردن معبد سیلک از دل خاک ندارد.
دکتر صادق ملک شهمیرزادی سرپرست هیأت کاوش و بررسی محوطه سیلک علت این امر را عدم شناخت از چگونگی زیگورات سیلک می داند .
این زیگورات متعلق به 4750 سال پیش است که در ساخت آن در حدود یک میلیون و 250 هزار خشت استفاده شده است . ملک شهمیرزادی می گوید : « ما بیشتر در سیلک به دنبال پژوهش هستیم تا راه های حافظت از زیگورات سیلک را پیدا نکنیم قصد نداریم این زیگورات را از دل خاک بیرون آوریم».
صادق ملك شهميرزادي پس از اخذ ديپلم صنعتي از دبيرستان علميه تهران در خرداد ماه 1339, در رشته باستان شناسي به تحصيل پرداخت.او در سال1343 ليسانس باستان شناسي را با پايان نامه اي تحت عنوان «بين الهرين وعلل بناي زيگورات » از دانشگاه تهران دريافت نمود. سپس به ايالات متحده امريكا رفت و درجه فوق ليسانس خود را با پايان نامه تحت عنوان « Problem of the Gold and Silver Vessels of the Caspian Culture» و همچنين موضوع « Round Houses in the Ancient Near East»در سال 1969 در رشته اصلي باستان شناسي پيش از تاريخ ايران و بين النهرين و رشته فرعي باستان شناسي و هنر مصر باستان را از موسسه شرق شناسي دانشگاه شيكاگو (خرداد 1348) اخذ كرد . پس از آن دكتراي انسان شناسي در گرايش پيش از تاريخ را در سال 1356 (1977م) از دانشگاه پنسيلوانياي آمريكا دريافت داشت. عنوان رساله دكتراي او « Tepe Zagheh : Asixth Millennium B.C. Village in the Qazvin Plan of central Iranian Plateau» بود. بورس هاي تحصيلي كه دكتر ملك شهميرزادي از آن بهره‌مند گشت به عبارت زير است: - بورس تحصيلي چهار ساله براي ادامه تحصيل در موسسه شرق شناسي دانشگاه شيكاگو به آمريكا از سال 1343 تا 1347 كه از طرف بنياد فولبرايت اهدا گرديد. - بورس ويژه تحصيلي يادنامه كارل هـ. كريلينگ براي ادامه تحصيل در موسسه شرق شناسي دانشگاه شيكاگو به مدت يكسال از 1347 تا 1348. - بورس تحصيلات تكميلي اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي ايران براي ادامه تحصيل در مقطع دكترا در بخش انسان شناسي دانشگاه پنسيلوانياي آمريكا ، مشتركاً به وسيله وزارت علوم و آموزش عالي و دانشگاه تهران به مدت سه سال از شهريور ماه 1353 تا شهريورماه 1356.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه