روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر - شماره 3763

کی بود؟ چی بود؟ کجا بود؟

مردم در جستجوی قاتل پول ملی

  این روزها پرسش اصلی این است که بالا رفتن نرخ دلار کار دولت است؟ کار دشمنان است؟ کار مردم است؟ یا کار سود جویان و دلال ها؟ برخی از کارشناسان اقتصادی تأکید دارند که کلید نرخ ارز روی میز رئیس‌کل بانک مرکزی نیست که هر زمان خواست آن را بالا و پایین ببرد، چرا که هیچ رئیس‌کل بانک مرکزی و دولتی راضی نیست اعتبار خود را با افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی زیر سؤال ببرد.
یکی از کارشناسان ارزی با تأکید بر اینکه مجموعه حاکمیت به کمک بانک مرکزی بیایند، صراحتاً می‌گوید: نباید دنبال مقصر گشت بلکه باید یکپارچه به بانک مرکزی کمک کرد تا انتظارات مهار شود. در شرایطی که مدیریت تقاضا و منابع ارزی در حال انجام است باید انتظارات را مهار کرد.
کارشناسان به منابع ارزی موجود در کشور‌های عراق، چین و کره جنوبی اشاره دارند و می‌گویند: احتمال آزادسازی این منابع در ماه‌های پیشِ‌رو بالاست چرا که بانک مرکزی هم اعلام کرده است خبر‌های خوبی در این زمینه وجود دارد.
البته امروز نیز در خبر‌ها آمد که عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی به عراق سفر کرده است؛ رئیس‌کل بانک مرکزی برای مذاکره با مقامات بانکی و اقتصادی عراق صبح امروز در رأس یک هیئت بانکی و تجاری عازم بغداد شد. اعلام این خبر موجب شد تا گمانه‌زنی‌ها برای آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق تقویت شود.
آن‌طور که عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی قبلاً اعلام کرده بود: «ارزش صادرات گاز و برق ایران به عراق سالیانه، چندین میلیارد دلار است، ضمن اینکه، میلیارد‌ها دلار از منابع بانک مرکزی نیز در این کشور است که درمورد نحوه استفاده از آن براساس تفاهم‌نامه سال گذشته به توافق رسیدیم.»
فعالان بازار ارز درباره علت افزایش قیمت دلار در روز‌های گذشته می‌گویند: ریشه اصلی افزایش قیمت در روز‌های اخیر فقط انتظارات بوده است چرا که هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و فقط انتظارات بوده که به افزایش تقاضا دامن زده است.
با این حال، اما سوداگران ارزی تلاش دارند با فضاسازی دروغی و خبر‌های ساختگی بر التهابات بازار ارز دامن بزنند و در نهایت سود‌های کلانی را از افزایش قیمت‌های هیجانی به جیب بزنند.
کارشناسان اقتصادی با تأکید بر این ترفند قدیمی دلال‌های ارزی می‌گویند: نوسانات شدید و ناگهانی قیمت ارز در کانال‌های تلگرامی، حاکی از عدم معامله واقعی، کاذب و یا عمق کم در آن شبکه‌ها می‌باشد که دارای حباب بسیار بزرگی هست و بیشتر با پمپاژ نگرانی و خبر‌های نخ‌نمای تبلیغاتی سعی در ایجاد نوسان و استفاده از نوسان‌گیری نرخ، سود‌های نامشروع به جیب می‌زنند در حالی که روزانه تأمین ارز نیاز‌های واقعی ارزی با نرخ ۴۲۰۰ تومان و در بازار ثانویه در حجم بسیار بالا انجام می‌شود.
نمونه اخیر پمپاژ نگرانی با خبر‌های منفی در کانال‌های تلگرامی و دلال‌های ارزی، تحریم بانک‌های ایرانی است؛ نکته مهم اینجاست که اول، طبق اعلام بانک مرکزی، تحریم جدیدی در کار نیست و این بانک‌ها قبلاً هم تحریم بوده‌اند و دوم، تحریم این بانک‌ها ۴۵ روز بعد قرار است اجرا شود بنابراین پرواضح است که فرصت‌طلبان سعی دارند با گل‌آلود کردن فضای بازار به‌نفع خود ماهی بگیرند.
یک فعال بازار ارز به موضوع تحریم ۱۸ بانک اشاره می‌کند و می‌گوید: انتشار نصفه و نیمه این خبر باعث شد دلال‌ها بر التهابات بازار دامن بزنند چرا که زمان اجرایی تحریم ۴۵ روز بعد بود و نکته مهمتر اینکه اصلاً این تحریم‌ها جدید نبودند و قبلاً هم وجود داشتند، اما شبکه روانی سازمان‌یافته‌شده‌ای باعث شده است فضای روانی بازار ملتهب شود.
او درباره پشت‌پرده بازار ارز و ریشه فضای منفی روانی در این بازار می‌گوید: عده‌ای با ارز کاسبی می‌کنند و برای خود ادبیات حمایت و مقاومت خلق کرده‌اند؛ الآن مثلاً می‌گویند دلار شده ۳۱ هزار تومان، شرایط و معاملات را طوری فراهم می‌کنند که ارز قبلی خود را در قیمت ۳۱ هزار تومان بفروشند و سیر سود کنند، ولی افکار عمومی که بیشتر از شبکه‌های خبری غیررسمی استفاده می‌کنند فریب سودآوری کاسبان ارز را می‌خورند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه