روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۱ مهر - شماره 3762

ستاد تنظیم بازار اعلام کرد؛

آغاز عرضه 30 هزار تن برنج و روغن خام

 طبق اطلاعیه ستاد تنظیم بازار مقرر شده ۳۰ هزار تن برنج ذخایر به بازار و ۳۰ هزار تن روغن خام به ۴۷ کارخانه تولید روغن نباتی کشور عرضه شود.
به گزارش کائنات به نقل از  وزارت صمت، در راستای تنظیم موثر بازار برنج، ستاد تنظیم بازار عرضه ۳۰ هزار تن برنج ذخایر را جهت حفظ تعادل بازار مصوب و به بازار عرضه خواهد کرد. طبق اطلاعیه ستاد تنظیم بازار و با توجه به ذخایر مکفی این کالا و مقادیر قابل اتکای برنج رسوبی در بنادر که بر اساس بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از بنادر کشور، در حال ترخیص هستند، بازار به هر میزانی که نیاز باشد از محل ذخایر و موجودی برنج بخش‌خصوصی، تامین خواهد شد. بر این اساس، محمدرضا کلامی، دبیر ستاد تنظیم بازار طی ابلاغیه‌ای به انجمن واردکنندگان برنج و سازمان‌های صمت استان‌های مبدا تولید را مکلف کرده تا با هماهنگی اعضا و تولیدکنندگان تحت پوشش خود، نسبت به عرضه برنج به صورت حداکثری در بازار اقدام کنند. از سوی دیگر، سازمان‌های صمت استان مازندران، گیلان، اصفهان و خوزستان نیز مکلف شده‌اند با هر گونه واسطه‌گری که منجر به زیان تولیدکنندگان و کشاورزان برنج‌کار و نیز احتکار کالا توسط سلف‌خران است، برخورد جدی کنند.
* عرضه ۳۰ هزار تن روغن خام برای تامین مصارف خانوارها
همچنین با توجه به وضعیت بسیار مطلوب ذخایر روغن خام کشور، ستاد تنظیم بازار نسبت به عرضه ۳۰ هزار تن روغن خام به ۴۷ کارخانه تولید روغن نباتی کشور اقدام کرد. این تصمیم در جهت تولید روغن مصارف خانوار اتخاذ شده است؛ ضمن اینکه سهمیه‌ای معادل ۲۰ هزار تن نیز در اختیار کارگروه های تنظیم بازار استان‌ها قرار گرفته تا بر اساس آن، نسبت به تامین نیازهای مصارف صنف و صنعت، اقدام کنند.

یک مقام مسئول کارگری:
حداقل دستمزد در تمام مناطق باید رعایت شود
 رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی معتقد است ورود به موضوع مزد منطقه ای به شکل دستوری ممکن نیست و تمام کشورها ابتدا حداقل دستمزد را مورد توجه قرار داده و پس از آن در سایه ثبات اقتصادی به مزد منطقه ای ورود کرده اند.
فتح اله بیات درباره ابعاد منطقه ای شدن دستمزدها اظهار کرد: هر اتفاقی که در حقوق و دستمزد می افتد باید حداقل هایی که شورای عالی کار مصوب می کند رعایت شود و ماده ۴۱ قانون کار اساس و پایه کار باشد. وی ادامه داد: در هیچ کجای ایران سبد معیشت نمی تواند زیر حداقلی باشد که شورای عالی کار تصویب می کند چون در تمام دنیا حتی آمریکا که حکومت فدرالی حاکم است مزد حداقلی اجرا می شود بنابر این ما هم باید حداقل مزد را تمام مناطق کشور رعایت کنیم منتها در خصوص سایر موضوعات آن نظیر مزد منطقه ای باید کار کارشناسی صورت گیرد و به شکل دستوری نمی توان به آن ورود کرد.
رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی تحقیق و پژوهش در خصوص مزد منطقه ای را ضروری دانست و گفت: باید ببینیم که آیا در شرایط فعلی اقتصاد چنین موضوعاتی قابلیت اجرا دارد یا نه و اساسا زیرساخت های آن را تعریف کرده و منافع و مضرات اجرای آن را برای کارگر و کارفرما درنظر گرفته ایم؟
بیات تصریح کرد: معتقدم هر نشست و گفتگویی در زمینه مزد منطقه ای باید در چارچوب سه جانبه گرایی و قانون کار و مبتنی بر نظر نمایندگان کارگری باشد و در دل آیین نامه و دستورالعمل ورود نکنیم و به نتایج اجرای آن فکر کنیم. این مقام مسئول کارگری ادامه داد: اگر به عقب برگردیم و کارگاههای زیر ۵ نفر را رصد کنیم می بینیم که نه تنها از شمولیت قانون کار خارج شدند بلکه از مزایایی همچون سخت و زیان آوری، مزایای انگیزشی و طبقه بندی مشاغل نیز محروم ماندند و همین مساله باعث شد تا بازار اشتغال کشور تقویت نشود. وی ادامه داد:قانون کار، قانون حمایت از طبقه ضعیف کارگری است و اگر تاکید داریم که قانون کار در مورد کارگران رعایت شود به این دلیل است که از نظر اقتصادی و مالی ضعیف هستند.قراردادهای موقت امنیت شغلی آنها را از بین برده و به معیشت خانوارهای کارگری آسیب زده است. بیات خاطرنشان کرد:ما باید به ابتدا ثبات اقتصادی برسیم و در سایه آن به موضوعاتی مثل مزد منطقه ای ورود کنیم.امروز بیش از هر چیز باید امنیت شغلی کارگر حفظ شود و تبصره دو ماده ۷ قانون کار مورد اصلاح قرار گیرد ولی می بینیم که در کارهای با ماهیت مستمر همچنان با کارگران قرارداد زیر یک سال بسته می شود.

۶ ماهه 99؛ فولاد سازان بیش از 2.3 میلیون تن صادرات داشتند
 فولاد سازان در نیمه نخست امسال دو میلیون و ۳۸۵ هزار و ۲۸۲ تن شمش و تولیدات فولادی را به بازارهای هدف صادر کردند که از این مجموعه ۱۹.۵ درصد سهم ثبت شده در شهریورماه است.
برپایه آمار عملکرد ذوب اهن اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد اکسین، هرمزگان، فولاد آلیاژی ایران، آذربایجان، خراسان، کاوه جنوب، بناب، فولاد سیرجان و چادرملو در شهریورماه مجموع صادرات به رقم ۴۶۷ هزار و ۲۵۰ تن رسید که نشان‌دهنده رشد تقاضای داخلی و سیاست‌های وزارت صنعت در تنظیم بازار است. بررسی مجموع صادرات در دوره ۶ ماهه امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته و نیز شهریورماه ۹۹ نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۳۲ و ۲۰ درصد کاهش یافته است. ارزیابی عملکرد در نیمه نخست امسال توسط فولادسازان گویای آن است که صادرات کلاف رنگی توسط فولاد مبارکه بار شد ۲۱۳ درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال بالاترین بازدهی را در این دوره نشان می‌دهد. همچنین فولاد خوزستان در مدت یاد شده با صادرات ۳۶۱ هزار و ۱۳۸ تن بیشترین سهم با ۱۵.۱ درصد را به خود اختصاص داد، ضمن اینکه نسبت به ۶ ماهه ابتدایی ۹۸ کاهش ۴۱ درصدی دارد. علاوه براین در ۶ ماهه امسال  فولاد کاوه جنوب در زمینه صادرات بیلت فولادی به رشد ۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دست یافت. جعفر سرقینی سرپرست وزارت صنعت، معدن وتجارت در شهریور ماه امسال اعلام کرد: پایان سال ۹۱ بالغ بر ۶.۵ میلیون تن واردات فولاد به کشور انجام شده بود و در همان زمان، ۱.۵ میلیون تن صادرات به ثبت رسید که بیلان منفی پنج میلیون تنی در حوزه فولاد را نشان داد. وی خاطرنشان ساخت: سال ۹۸ میزان صادرات فولاد کشور به ۱۲ میلیون تن رسید و در مقابل میزان واردات محدود به چند صد تن بود ، آن هم در برخی تولیدات فولادی خاص بوده که با راه اندازی خطوط مختلف فولاد آلیاژی یزد، این مشکل نیز مرتفع خواهد شد و واردات کشور به حداقل ممکن می‌رسد.

شورای رقابت به قیمت گذاری بلیت هواپیما ورود کرد
 شیوا گفت: شورای رقابت تا بررسی وضعیت کنونی حمل و نقل هوایی، هر گونه افزایش قیمت بلیت هواپیما را متوقف کرد.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت ، در خصوص متوقف شدن افزایش قیمت بلیت هواپیما، گفت: در جلسه روز گذشته شورای رقابت درخصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما بحث و گفت و گو شد. این مقام مسئول با بیان اینکه نباید قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا کند، ادامه داد:در جلسه روز گذشته با رئیس انجمن هواپیمایی کشور نیز گفت و گو کردیم، آن‌ها هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداشتند. رئیس شورای رقابت بیان کرد:شورای رقابت تا بررسی وضعیت کنونی حمل و نقل هوایی، هرگونه افزایش قیمت بلیت هواپیما را متوقف و درخواست کرد نرخ نامه جدید عملیاتی نشود و اکنون شورای رقابت در حال بررسی قیمت هاست. شیوا گفت: در گذشته هم درمورد وضعیت حمل و نقل هوایی کشور مطالعاتی کرده بودیم و برای خطوط هوایی که رقابتی هستند سقف و کف قیمتی تعیین کردیم و برای برخی از خطوط فقط سقف قیمتی در نظر گرفتیم. به زودی دستورالعمل نحوه همکاری با هوایپمایی کشور را اعلام می‌کنیم. رئیس شورای رقابت بیان کرد:وظیفه انجمن هواپیمایی کشور تعیین قیمت بلیت هواپیما نیست و تا ابلاغ دستورالعمل جدید شورا رقابت هرگونه افزایش قیمت بلیت خطوط هوایی باید متوقف شود.

مناطق آزاد به تهدیدی برای تولید داخلی تبدیل شده‌اند
 یک نماینده مجلس گفت: ایجاد مناطق آزاد علیرغم اینکه تهدیدی برای تولید ملی است، به وعده انتخاباتی نمایندگان مجلس تبدیل شده است.
محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره طرح افزایش تعداد مناطق آزاد در کشور، اظهار داشت: افزایش مناطق آزاد امروز متأسفانه به یک کار تبلیغاتی برای دولت و نمایندگان مجلس تبدیل شده است. وی افزود: امروزه شاهد آن هستیم که مناطق آزاد از هدف اصلی خود که تسهیل امر صادرات بود فاصله گرفته‌اند و به مکانی جهت واردات تبدیل شده‌اند. آصفری با بیان اینکه مناطق آزاد محلی برای افزایش واردات است، گفت: قرار بود در مناطق آزاد طوری عمل شود که صادرات در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و بخش‌های دیگر تسهیل شود ولی امروز شاهد آن هستیم که کالاهای بنجل از همین مناطق آزاد وارد کشور می‌شوند و یک مسابقه وارداتی در این مناطق صورت گرفته است. این نماینده مجلس با بیان اینکه امروز بخشی از آسیب‌های تولیدکننده‌های کشور از همین مناطق آزاد است و به تهدیدی برای تولید داخلی تبدیل شده‌اند، افزود: تعداد مناطق آزاد کشور چین با آن همه گستردگی، یک سوم مناطق آزاد ایران هم نمی‌شود. افزایش تعداد مناطق آزاد به تولیدکننده و به صادرکننده‌های کشور ما آسیب میزند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه