روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۱ مهر - شماره 3762

معاون وزیر صمت خبر داد:

بازگشت ۳۵ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات به کشور

 معاون وزیر صمت گفت: تاکنون ۳۵ میلیارد یورو ارز توسط صادرکنندگان به کشور بازگشته است و می توان گفت که ۶۸ درصد ارز صادراتی، وارد چرخه اقتصادی کشور شده است.
به گزارش  وزارت صمت، حمید زادبوم از اعطای تسهیلات صادراتی برای تولیدکنندگانی که جهش تولید دارند، خبر داد و اظهار داشت: با تحقق اهداف جهش تولید، واحدهای صنعتی می‌توانند علاوه بر تأمین نیاز بازار داخل که یک بازار ۸۰ میلیونی است به فکر صادرات محصولات تولیدی واحد خود نیز باشند و در همین راستا سازمان توسعه و تجارت همکاری‌های لازم را با صادرکننده‌ها دارد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: واحدهای صنعتی دارای مازاد تولید، می‌توانند به بازارهای مصرف کشورهای منطقه، به عنوان بازار صادراتی ویژه توجه کنند و برای صادرات محصولات واحد تولیدی خود اقدام کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واحدهای تولیدی که در زمینه صادرات فعالیت دارند با مسائلی روبرو هستند و برطرف کردن مشکلات آن‌ها در اولویت کاری سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد.
زادبوم افزود: برای ایجاد زمینه‌های لازم جهت توسعه صادرات و حمایت لجستیکی و تشویق صادرکننده‌ها، سازمان توسعه و تجارت ایران توسعه زیرساخت‌های صادراتی را در دستور کار قرار داده و بر اساس ظرفیت‌های استانی با استانداری‌ها و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها همکاری‌های لازم را دارد و مشوق‌هایی نیز برای ورود افراد به حوزه زیرساختی و توسعه امکانات صادراتی کشور پیش بینی کرده است.
وی تصریح کرد: فرآیند تشکیل پرونده و پرداخت مشوق‌های صادراتی در حوزه زیرساخت‌ها، شامل ارائه طرح توجیهی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی به کارگروه توسعه صادرات استان و تأیید و تصویب طرح و مجری در این کارگروه با حضور کلیه اعضا و در نهایت اعلام به سازمان توسعه تجارت ایران خواهد بود و پرداخت مشوق‌های صادراتی در دو قالب کمک بلاعوض و کمک سود تسهیلات بانکی، انجام خواهد گرفت.
* بازگشت ۶۸ درصد ارز حاصل از صادرات به کشور
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طبق اعلام بانک مرکزی، تاکنون ۳۵ میلیارد یورو ارز توسط صادرکنندگان به کشور بازگشته است و می‌توان گفت که ۶۸ درصد ارز صادراتی، وارد چرخه اقتصادی کشور شده است.
زادبوم افزود: از فروردین سال ۹۷ تا فروردین سال جاری، تعداد ۲۱ هزار و ۲۵۴ نفر صادرکننده، ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانده اند.
معاون وزیر صمت، بیان کرد: تعداد صادرکنندگانی که از ابتدای ۹۹ تا پایان مردادماه ۱۰۰ درصد به تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند، ۲۲۸۶ نفر هستند؛ در صورتی که از فروردین امسال تا تیرماه، تعداد ۲۰۱۴ صادرکننده به تعهدات خود عمل کرده بودند و به عبارتی در مردادماه ۹۹ تعداد ۲۷۲ صادرکننده دیگر نیز به تعهدات ارزی خود عمل کرده اند و ارز صادراتی را به کشور برگردانده اند.
* تأثیر برگزاری نمایشگاه بر صنعت کشور
زادبوم در خصوص امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان توسعه تجارت و انجمن نمایشگاه‌های ایران توضیح داد: این تفاهم نامه، زمینه استفاده از توانمندی تشکل‌ها در جهت افزایش اثر بخشی صنعت نمایشگاهی و ایجاد رقابت سالم، میان برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها در سراسر کشور را فراهم می‌آورد.
معاون وزیر صمت افزود: در سراسر کشور ۲۰ سایت نمایشگاهی وجود دارد که به صورت پراکنده به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف می‌پردازند و بایستی، از ظرفیت‌های این سایت‌ها بیشتر استفاده شود. زادبوم اضافه کرد: هماهنگی و تنظیم فرآیند تصویب تقویم نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی (پنج ساله ۱۴۰۴ ۱۴۰۰)، حمایت از برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ به شکل ادواری در استان‌های کشور، تهیه، تدوین طرح جامع توسعه، ارتقای کمی و کیفی زیرساخت‌های نمایشگاهی کشور و تدوین ضمانت اجرایی جهت جلوگیری از برگزاری نمایشگاه‌های غیراستاندارد خارج از سایت‌های نمایشگاهی از بندهایی است در این تفاهم نامه به آن‌ها اشاره شده و رعایت این موارد می‌تواند به صنعت کشور در همه حوزه‌ها کمک کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه