مسیر دریایی
ایران–پاکستان در راه است
چهار ماه پیش دولت پاکستان برای اولین بار مجوز رسمی به یک شرکت حملونقل بینالمللی را برای راهاندازی خط کشتیرانی میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران صادر کرد. پس از آن رایزنیهای تهران و اسلامآباد وارد مرحله جدیدی شد و اکنون شنیدهها حاکی از اقدامات نهایی دو کشور برای عملیاتی شدن این طرح در راستای گسترش مراودات اقتصادی و گردشگری است.
اوایل آبان امسال طی سفر خانم فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی کشورمان به اسلامآباد، پیشنهاد تردد خط کشتیرانی میان دو کشور در جلسه وی با وزیر امور دریانوردی پاکستان مطرح شد.
محمد جُنید انوار پیشنهاد راهاندازی خط کشتیرانی مستقیم بین پاکستان و ایران را مطرح و تأکید کرد که این سرویس میتواند جایگزینی مقرونبهصرفه و کارآمد برای رونق گردشگری و فعالیتهای تجاری باشد.
وی همچنین اعلام کرد که پاکستان از هر کارآفرین یا شرکت ایرانی که علاقهمند به همکاری در این زمینه باشد، استقبال میکند و یادآور شد که قیمت مناسب سوخت در ایران میتواند کرایهها را برای مسافران مقرونبهصرفه نگه دارد.
چهار ماه پیش (۱۳ مرداد ۱۴۰۴) وزارت امور دریانوردی پاکستان تایید کرد که این کشور برای اولین بار مجوز راهاندازی خط کشتیرانی برای مسیر جمهوری اسلامی ایران را به یک شرکت بینالمللی حملونقل دریایی اعطا میکند؛ اقدامی که اسلامآباد آن را گامی تاریخی برای توسعه گردشگری به ویژه ارتباطات مردمی از طریق مسیر دریایی عنوان کرده است.
در همین حال اخبار تایید نشده ای در شبکههای اجتماعی پاکستان از آغاز حرکت کشتی مسافربری بین بندر چابهار ایران و بندر کراچی پاکستان توسط برخی از کاربران داخلی منتشر شد که البته در آن از هیچ منبع رسمی یا نهادهای مربوطه دولتی ذکر نشده بود.
بر همین اساس با پیگیری خبرنگار ایرنا در اسلامآباد از دفتر وزیر امور دریانوردی پاکستان مشخص شد که خبر فوق صحت ندارد و نهادهای مربوطه در پاکستان در حال انجام مراحل نهایی راه اندازی خط کشتیرانی با ایران می باشند.
یک منبع موثق در وزارت امور دریانوردی پاکستان امروز به خبرنگار ایرنا گفت که عملیاتی شدن خط کشتیرانی با ایران در مراحل نهایی قرار دارد و اولین تردد نیز از مبدأ بندر کراچی به گوادر و به مقصد بندر چابهار ایران انجام خواهد شد.
پاکستان ایده راهاندازی خط کشتیرانی با ایران را از بیش از یک دهه گذشته مطرح کرده است.
پس از حملات تروریستی سالهای اخیر در مسیر حرکت کاروانهای زیارتی پاکستان در ایالت بلوچستان به طرف پایانه مرزی مشترک با ایران؛ دولت وقت اسلام آباد در سال ۱۳۹۳ برای اولین ابتکار راهاندازی خط کشتیرانی از بنادر پاکستان به مقصد چابهار و بندرعباس را مطرح کرد تا بتوان تردد زائران پاکستانی را به دور از سختیهای سفر زمینی، تسهیل کرد.
کارشناسان اقتصادی و گردشگری، راهاندازی مسیر دریایی میان ایران و پاکستان را فرصتی مناسب برای رونق مبادلات تجاری، توسعه سهم دو کشور از گردشگری دریایی و افزایش اشتغالزایی عنوان میکنند.
طی ماههای اخیر راهاندازی چندین پرواز مستقیم میان ایران و پاکستان به ویژه در مسیر تهران و اسلامآباد به رفت و آمد سهل مردم در قالب سفرهای زیارتی، گردشگری و تجاری کمک شایانی کرده است.
همه ساله به طور میانگین و تقریبی حدود ۱۲۰ هزار مسافر و زائر پاکستانی از طریق مرزهای رسمی میرجاوه و ریمدان وارد جمهوری اسلامی ایران می شوند و این سفرها در ایام محرم و صفر به اوج خود می رسد.
با توجه به برخی نگرانیهای امنیتی در ایالت بلوچستان پاکستان که به عنوان مسیر اصلی رفت و آمد مردم این کشور به مرز تفتان (میرجاوه، ایران) محسوب میشود راهاندازی خط کشتیرانی از بنادر پاکستان به مقصد ایران با استقبال مردم و جامعه تجار همسایه شرقی همراه بوده که منجر به گشایش روزنه های جدید در حوزه اقتصادی و روابط مردمی می شود.
دستور فرمانده کل ارتش
برای کمک به ستاد بحران
به دنبال ورود سامانه جدید بارشی و احتمال وقوع سیلاب در برخی استانهای کشور، امیر سرلشکر حاتمی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، به فرماندهان نیروهای ارتش تاکید کرد، یگان های مستقر در مناطق مختلف، ضمن احراز آمادگی، با هماهنگی ستاد بحران و در صورت درخواست آنها، پشتیبانی و کمک های لازم را انجام دهند.