۸۰ کیلومتر از مسیر راهآهن رشت - آستارا تحویل پیمانکار روسی شد
طبق آنچه استاندار گیلان اعلام کرده،۵۰ درصد از مسیر راهآهن رشت - آستارا یعنی حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر ۱۶۲ کیلومتری به پیمانکار روسی برای عملیات اجرایی تحویل داده شده است.
پروژه راهآهن رشت - آستارا یکی از حلقههای کلیدی اتصال شبکه ریلی ایران به اروپا، روسیه، قفقاز و آسیای میانه است و همچنین حلقه اتصال بخش شمالی کریدور شمال - جنوب به شمار میرود و میتواند جایگاه کشور را در نقشه حملونقل جهانی بهطور چشمگیری ارتقا دهد.
بهره برداری از این مسیر ۱۶۲.۵ کیلومتری افزون بر توسعه تجارت بینالمللی و افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از کشور، ظرفیت گردشگری و حملونقل مسافری شمال کشور نیز افزایش مییابد.
این پروژه شامل ۹ ایستگاه صومعهسرا، ماسال، رضوانشهر، پرهسر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا میشود و با بهرهبرداری از این مسیر ریلی، ظرفیت جابهجایی بار سالانه تا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت که علاوه بر کاهش فشار بر حملونقل جادهای باعث کاهش آلایندههای زیستمحیطی نیز میشود.
۸۰ کیلومتر از مسیر راهآهن رشت - آستارا تحویل روسها شد
همچنین گفته می شود که این مسیر ریلی شمال–جنوب زمان حمل کالا از هند تا فنلاند را از ۴۵ روز (در مسیر دریایی) به حدود ۲۱ روز کاهش میدهد و موجب صرفهجویی ۵۰ درصدی در زمان و ۳۰ درصدی در هزینه حملونقل خواهد شد.
از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی، مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد و با افزایش حجم بار ترانزیتی به توسعه زیرساختهای لجستیکی و اقتصادی منطقه گیلان و بهطور کل کشور کمک شایانی خواهد شد.
در مهرماه امسال در تشریح آخرین وضعیت ساخت این پروژه ملی و بین المللی فرزانه صادق - وزیر راه و شهرسازی - خبر داد که حدود ۸۰ کیلومتر از مسیر تملک و تثبیت شده و بیش از ۳۰ کیلومتر آن برای ادامه کار به طرف روسی تحویل داده شده است.
صادق همچنین عنوان کرد که این پروژه با حمایت مالی روسیه و از طریق وام تامین شده است، ظرف سه سال آینده تکمیل خواهد شد و اتصال ریلی ایران به روسیه و آذربایجان را تسهیل میکند.
وزیر راه با تاکید بر ضرورت تضمین پایداری انتقال بار میان سه کشور همسایه و کاهش حداکثری موانع تردد، پیشنهاد کرد طی سه ماه آینده، برنامه اقدام برای رسیدن به هدف ۱۵ میلیون تن ترانزیت توسط سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان تهیه شود و سند آن نشست آتی سران سه کشور به امضاء برسد.
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی نیز پیش تر خبر داده بود که تملک اراضی مسیر راهآهن رشت_آستارا تا پایان سال به اتمام می رسد و انتظار میرود که عملیات احداث از سال آینده اجرایی شود.
۸۰ کیلومتر از مسیر راهآهن رشت - آستارا تحویل روسها شد
اخیرا اما هادی حق شناس - استاندار گیلان - از آزادسازی و تحویل ۵۰ درصد از مسیر راه آهن رشت - آستارا به پیمانکار روسی خبر داد و گفته است که پروژه رشت - آستارا به عنوان بخش کلیدی کریدور شمال- جنوب با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده است.
وی در تشریح این خبر همچنین گفته که از حدود ۱۶۰ کیلومتر مسیر این طرح، ۸۰ کیلومتر آزادسازی و به پیمانکار روسی تحویل داده شده و ۸۰ کیلومتر باقی مانده نیز تا پایان سال آماده واگذاری خواهد شد.
استاندارد گیلان همچنین عنوان کرده است این مسیر نقش مهمی در افزایش ترانزیت کالا میان ایران و روسیه و کشورهای قفقاز دارد و با تکمیل آن، ارتباط ریلی مستقیم ایران با بنادر دریای خزر برقرار خواهد شد.
برنج، آزمون مهم توافق ایران و پاکستان
فرصت یا زنگ خطر؟
توافق اقتصادی ایران و پاکستان مبنی بر صفر شدن ۹۰ درصد کالاهای تجاری میان دو کشور، موجی از امید و همچنین نگرانی را به شکل همزمان ایجاد کرده است. فعالان بازار از فرصت تازه صادرات میگویند، اما برخی کشاورزان نیز نگران ورود بیرویه برنج و میوههای پاکستانی هستند که این موضوع در صورت نبود نظارت درست، میتواند فشار قابل توجهی را به آنها وارد کند.
محمدعلی دهقاندهنوی - رئیس سازمان توسعه تجارت ایران - در جریان نشست خود با مقامات پاکستان از توافق مهم اقتصادی میان تهران و اسلامآباد خبر داد و اعلام کرد که بر اساس توافقات صورت گرفته، تعرفه تجاری بیش از ۹۰ درصد کالاهای تجاری بین ایران و پاکستان به صفر میرسد. این اقدام در راستای توسعه روابط اقتصادی دو کشور و افزایش حجم مبادلات تجاری انجام میشود که قطعا میتواند نقطه عطفی در همکاریهای دو کشور نیز محسوب شود. این تصمیم در ادامه مذاکرات اخیر میان مقامات دو کشور و در جریان نشست اقتصادی ایران و پاکستان با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و مقامات اقتصادی دو طرف اتخاذ شده است. ایران و پاکستان سالها است تلاش میکنند تا موانع تعرفهای و گمرکی را کاهش دهند تا صادرات و واردات میان دو کشور سرعت و تنوع بیشتری پیدا کند. کارشناسان معتقدند با اجرای این توافق، مسیر برای گسترش تجارت رسمی و کاهش قاچاق کالا هموارتر خواهد شد.
دهقاندهنوی در جریان دیدار با احمد فیض - رئیس سازمان توسعه تجارت پاکستان - گفت: «در قالب موافقتنامه تجارت آزاد، تعرفه گمرکی بسیاری از کالاها یعنی حدودا بیش از ۹۰ درصد کالاها صفر خواهد شد که یک فرصت استثنایی است تا روابط تجاری خود (ایران و پاکستان) را گسترش دهیم. همچنین دولت پاکستان قول داده است تعرفه غیر گمرکی که وجود دارد را نیز ظرف ۳ تا ۵ سال آینده حذف کند.»
با توجه به موضوع فوق از منظر اقتصادی، صفر شدن تعرفهها میتواند به افزایش صادرات ایران در بخشهای صنعتی، پتروشیمی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی کمک کند. در مقابل، پاکستان نیز قادر خواهد بود بخشی از محصولات کشاورزی و دامی خود را با سهولت بیشتری به بازار ایران برساند. این اقدام میتواند به نوعی مکمل سیاست ایران برای گسترش همکاری با کشورهای همسایه و تقویت تجارت منطقهای باشد.
با این حال، یکی از پرسشهای مهم در میان فعالان اقتصادی، فهرست دقیق کالاهایی است که مشمول تعرفه صفر میشوند. بهویژه در حوزه کشاورزی، محصولاتی مانند برنج، میوه و چای از اهمیت بالایی برخوردارند. برنج پاکستانی در سالهای اخیر یکی از گزینههای وارداتی ایران بوده، اما همواره بحثهایی درباره تأثیر واردات آن بر بازار داخلی مطرح بوده است. هنوز مشخص نیست آیا برنج نیز در فهرست کالاهای دارای تعرفه صفر قرار دارد یا خیر. عبدالحکیم ریگی میرجاوه - رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان - پیش از این در جلسه با دهقاندهنوی گفته بود: «برنج پاکستانی در جنوب کشور از استقبال خوبی برخوردار است و قطعا باید از این ظرفیت پاکستان در راستای کنترل قیمتها و ... نیز استفاده کرد. » با توجه به اینکه اکنون اقدامات مناسبی برای برطرف کردن موانع تجارت میان دو کشور برداشته شد، حال باید دید که این اتفاق میتواند در این زمینه تاثیر مثبت بگذارد یا خیر؟