جامعه
عضو شورای شهر تهران گفت: برجهای زیادی در تهران به بهرهبرداری رسیده که جایی برای ورود معلولان در آن وجود ندارد؛ عدم مناسب سازی سرویسهای بهداشتی نیز یک معضل دیگر در شهر تهران است. ناصر امانی روز گذشته در جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به بازدید از نمایشگاه بینالمللی همام -ویژه هنرمندان توانیاب- و جای خالی مدیریت شهری در این نمایشگاه گفت: شهرداری تهران میتوانست با حضور در نمایشگاه اقدمات خود برای تسهیل زندگی راحت جانبازان و معلولان را ارائه کند و در کنار آن نیز حرف دل معلولان را بنشود. نمیدانم مسئول مناسب سازی معابر در شهر تهران چه کسی است اما در دوره قبل شهردار یک مشاور معلول برای اقدام داشت. این کار در سطح شهر تهران رها شده است و نمیبینیم کجای شهر این مناسب سازیها اتفاق میفتد. وی ادامه داد: برجهای زیادی در تهران به بهرهبرداری رسیده که جایی برای ورود معلولان در آن وجود ندارد؛ در پایتختهایی شبیه تهران چنین مشکلی وجود ندارد. عدم مناسب سازی سرویسهای بهداشتی برای معلولان نیز یک معضل در شهر تهران است. باید صدای معلولان را به شهرداری و مدیران شهری برسانیم تا این مساله به صورت جدی تر در دستور کار قرار گیرد. در ادامه مجید باقری معاون شهردار تهران در این خصوص پاسخ داد: ۱۰۰ درصد ضوابط شهرداری برای متناسب سازی ساختمانها رعایت شده است. یک میلیون متر مربع، ۲۱۳ ساختمان و ۱۷۳ بوستان متناسب سازی شده است. شهروندان تهرانی؛ بزرگترین زیاندیدگان حکمرانی نمایشی و گزارشی مدیریت ترافیک پایتخت مهدی اقراریان عضو کمیسون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نیز در تذکری خطاب به شهردار تهران، تاکید کرد: شهروندان تهرانی بزرگترین زیاندیدگان رویکرد نمایشی و گزارشی در مدیریت ترافیک پایتخت هستند و این معضل نه تنها کاهش نیافته، بلکه پیچیدهتر و گستردهتر شده است. وی با اشاره به گذشت بیش از چهار سال از دوره مسئولیت دکتر زاکانی و همکارانش در شهرداری تهران، اظهار داشت: با وجود وعدههای متعددی که در زمینه حل معضل ترافیک تهران داده شد، امروز نه تنها شاهد بهبودی در این حوزه نبودهایم، بلکه مشکلات ترافیکی تشدید شده و شهروندان به صورت مکرر از نمایندگان خود در شورای شهر میپرسند: پس چه شد وعدههای شهردار؟ وی با انتقاد از رویکرد حاکم بر مدیریت شهری، تصریح کرد: به نظر میرسد حکمرانی نمایشی و گزارشی در شهر تهران با بنبست مواجه شده و این مسئله تأثیر مستقیمی بر زندگی روزمره شهروندان داشته است. اقراریان با بیان امیدواری نسبت به اصلاح روندهای مدیریت ترافیک در مدت زمان باقیمانده از دوره کنونی شهرداری، خواستار گرهگشایی از مشکلات مردم و توجه جدیتر به دغدغههای شهروندان تهرانی شد. عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تشکر از امانی، خاطرنشان کرد: امیدواریم جلسات شورای شهر بتواند نقش مؤثری در رفع موانع پیش روی شهروندان و بهبود کیفیت زندگی در پایتخت ایفا کند. زهرا شمس احسان دیگر عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به ضرورت بازنگری در شیوه به کارگیری و جلوگیری از فرسودگی کارکنان اظهار کرد: لزوم بازنگری در این مساله حائر اهمیت است چرا که موجب آسیبهای روحی و جسمانی میشود و کارایی و کیفیت خدمات شهرداری را کاهش میدهد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران: بیش از ۸۵ درصد هزینه قطعات خودروسازان در داخل کشور نیاز به ارز دارد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بیش از ۸۵ درصد هزینه قطعات خودروسازان در داخل کشور نیاز به ارز دارد؛ بسیاری از قطعات اتوبوس های داخلی نیز وارداتی است و باید برای خرید آن ارز تخصیص داد. محسن هرمزی در جلسه دیروز (سهشنبه) شورای شهر با اشاره به وضعیت حمل و نقل شهر تهران اظهار کرد: در بخش واگنها اگر همکاری رئیس جمهور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها وجود نداشت، اتفاقی رقم نمی خورد. اگر شهردار تهران پیش قدم نمی شد و ۹ درصد پیش پرداخت را انجام نمی داد و بنده و مدیرعامل شرکت واگن سازی ورود نمی کردیم، این اتفاق رقم نمیخورد. امروز حسابهای شخصی ما هم بسته شده و جزء بدهکاران به بانک مرکزی هستیم. وی با اعلام اینکه زمان طراحی و تولید قطارها ۲۴ ماه اعلام شده بود، گفت: وقتی پیش پرداخت را در سال ۱۴۰۲ انجام دادیم، تولید آن آغاز شد. بنده سوگند یاد کردم که پشت تریبون شورا خلاف واقع نگویم. ساخت قطار از سال گذشته آغاز شده بود و روزهای آینده به خط تست می رود. ما پیگیریهایی را برای پیش پرداخت داشتیم و کار به دیوان محاسبات کشید. با پیگیری شهردار تهران و شخص رئیس جمهور، پیش پرداخت صورت گرفت. این اتفاق به معنای واقعی ویژه است و امیدواریم مورد رضایت مردم باشد. هرمزی با بیان اینکه ما با تمام تولیدکنندگان داخلی که توان تولید داشتند، قرارداد اتوبوسهای برقی و دیزلی منعقد کردیم، اظهار کرد: یکی از تولید کنندگان ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به ما تحویل داد که ۱۰۰ دستگاه در سفر اربعین خراب شد. ما توانستیم ضمانت نامههای خودروسازی را که با ما قرارداد داشت و به تکالیف خود عمل نکرد، با کمک دادستانی حل و فصل کنیم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد هزینه قطعات خودروسازان در داخل کشور نیاز به ارز دارد، گفت: بسیاری از قطعات اتوبوسهای داخلی نیز وارداتی است و باید برای خرید آن ارز تخصیص داد. وی با تأکید بر اینکه اتوبوسهای ۱۸ و ۲۵ متری در کشور تولید نمیشود، گفت: ما سراغ جایی رفتیم که امکان تولید آن را دارد. علاوه بر این خودروی سواری برقی تولیدی در کشور برای خرید تاکسیها وجود ندارد. ما در کارخانههای دیگر نیز توافقاتی برای بومیسازی تولید این اتوبوسها در داخل کشور داشتیم. خریدها با هماهنگی کمیته فنی اتوبوسرانی انجام شده است. به هر شکل اگر همکاری و همراهی شورا وجود نداشت نمیتوانستیم این مهم را به نتیجه برسانیم. فرمانده پلیس فرودگاههای کشور خبر داد؛ کشف ۵۵ میلیارد ریال انواع سکه و طلای قاچاق در فرودگاه امام فرمانده پلیس فرودگاههای کشور از کشف ۵۵ میلیارد ریال سکه و طلای قاچاق توسط ماموران پلیس فرودگاه حضرت امام خمینی (ره)، خبر داد. سردار ابراهیم حاجی حسینلو در تشریح این خبر گفت: در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تشدید مقابله با قاچاقچیان، کارکنان ترمینال های خارجی فرودگاه حضرت امام (ره) هنگام بازدید بار احدی از مسافران در رابطه با حمل طلای قاچاق به چمدان وی مشکوک شدند. این مقام انتظامی افزود: ماموران هوشیار و تیزبین پلیس در بازرسی از محتویات چمدان مذکور ۲۷ قطعه سکه تمام، یک قطعه شمش ۱۶ گرمی، یک قطعه دو و نیم گرمی سکه پهلوی، که در کف چمدان به طرز ماهرانه ای جاسازی شده بود کشف و با بررسی دقیقتر کارشناسان ارزش سکههای مکشوفه را بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال برآورد کردند. براساس گزارش سایت پلیس، فرمانده پلیس فرودگاههای کشور با اشاره به اینکه پرونده تکمیل و تحویل مراجع قضایی شد، بیان داشت: قاچاقچیان طلا و ارز با برهم زدن نظم اقتصادی کشور، امنیت مالی و استقلال ملی را هدف می گیرند و بی تردید با قاطعیت قانونی و اراده پلیس در مقابل این قانونشکنی ایستادهایم و همچنین مقابله با قاچاق کالا نیز یکی از اولویتهای اصلی ماموریتی پلیس فرودگاههای کشور می باشد.