روزنامه کائنات
4

جامعه

1404 سه‌شنبه 11 شهريور - شماره 4902

مدیرعامل اتوبوسرانی تهران اعلام کرد؛

از بازسازی ناوگان تا هوشمندسازی ایستگاه‌های اتوبوس

 مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از آغاز فرایند هوشمندسازی ایستگاه‌ها و بهره‌برداری فرهنگی از ظرفیت اتوبوس‌های جدید خبر داد.
احمد قیومی با اعلام این خبر، گفت: ما از چند ماه گذشته، برای نخستین‌بار در  خط جمهوری–بهارستان،  استفاده از مانیتورهای پخش محتوای فرهنگی و آموزشی داخل اتوبوس‌ها را آغاز کرده و به تدریج این سیستم در سایر خطوط نیز توسعه پیدا خواهد کرد.
 اتوبوس رسانه‌ای سیار و در دسترس برای عموم مردم است
وی با بیان اینکه اتوبوس رسانه‌ای سیار و در دسترس برای عموم مردم است، افزود: پیام‌های سلامت‌محور، نکات آموزشی در حوزه صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سایر موضوعات اجتماعی و شهری، به صورت تصویری در این مانیتورها پخش می‌شود. این مانیتورها با سیستم صوتی مناسب همراه‌ هستند و عمدتاً در هر اتوبوس دو نمایشگر فعال داریم که فرصت بسیار خوبی برای فرهنگ‌سازی ایجاد کرده‌اند. قیومی با اشاره به یک اقدام جدید دیگر در زمینه نظرسنجی از شهروندان تهرانی، خاطرنشان کرد: با تلاش روابط عمومی شرکت واحد، سامانه نظرسنجی هوشمندی در تمامی اتوبوس‌های ما راه‌اندازی شده که به وسیله QR Code نصب‌شده در اتوبوس، مسافران می‌توانند تجربه خود را از سفر با ما به‌ صورت مستقیم ثبت کنند. بازخوردهای این سامانه در حال تحلیل است و اطلاعات بسیار دقیقی درباره کیفیت خدمات، وضعیت صندلی‌ها، خنکی داخل کابین، ایستگاه‌ها و نحوه رفتار رانندگان به ما می‌دهد.
 مهم‌ترین مطالبه شهروندان تهرانی؛ کاهش فاصله زمانی بین حرکت اتوبوس‌ها
مدیرعامل شرکت واحد همچنین با اشاره به نتایج اولیه این نظرسنجی گفت: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های شهروندان تهرانی کاهش زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس است. البته ما در ساعات پیک، به‌ ویژه صبح‌ها، تلاش کرده‌ایم فاصله بین حرکت اتوبوس‌ها را به حداقل برسانیم؛ به‌ طوری که در برخی خطوط تندرو این زمان بین ۲ تا ۳ دقیقه است. برخی از شهروندان حتی با انتظار یک دقیقه‌ای نیز مواجه نمی‌شوند.
وی افزود: با این حال، نیاز به تأمین اتوبوس‌های بیشتر در سطح شهر تهران هنوز به قوت خود باقی است و در بعضی از خطوط، فرسودگی ناوگان نیز یکی از مشکلات جدی است. ما در برخی سامانه‌ها اتوبوس‌هایی داریم که میانگین سنی‌شان بالای ۱۰ سال است و طبیعتاً پس از ۱۲ یا ۱۳ سال خدمت، با استهلاک و آسیب‌های متعدد مواجه می‌شوند.
 نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شتاب بیشتری می‌گیرد
قیومی خاطرنشان کرد: به صورت ویژه برای تابستان، اقدامات فنی لازم برای بهسازی و باز آماده‌سازی این ناوگان را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم با کمک شهرداری و نهادهای مرتبط، روند نوسازی ناوگان شتاب بیشتری بگیرد.
 برنامه‌ریزی دقیق برای هر خط با توجه به الگوی تردد مسافران
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره زمان انتظار مسافران در خطوط مختلف گفت: در خطوط تندرو، به ویژه در ساعات پیک صبحگاهی و عصرگاهی، فاصله حرکت اتوبوس‌ها بین ۲ تا ۳ دقیقه است و به‌طور متوسط زمان انتظار کمتر از ۵ دقیقه محاسبه می‌شود. البته این زمان در ساعات مختلف روز متغیر است و با توجه به الگوی تردد مسافران، برنامه‌ریزی دقیقی برای هر خط در حال اجراست.
وی افزود: خطوط غیرتندرو، به دلیل ماهیت فیدری و محلی‌شان، در حال حاضر زمان انتظار ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای دارند، که تلاش می‌کنیم با نوسازی و تقویت ناوگان، این زمان را نیز کاهش دهیم.
 اتصال تمام اتوبوس‌های تهران به سامانه موقعیت‌یاب
احمد قیومی در مورد زمان‌بندی حضور اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها با بیان اینکه تمام اتوبوس‌های تهران به سامانه موقعیت‌یاب (GPS) متصل هستند، ادامه داد: این سامانه به صورت لحظه‌ای موقعیت، سرعت، زمان توقف و سایر داده‌های مربوط به اتوبوس‌ها را ثبت و در اختیار مرکز کنترل قرار می‌دهد. اگر در نقطه‌ای نیاز به اعزام فوری برای تخلیه بار مسافر باشد، از طریق این سامانه هدایت می‌شود.
 از بازگشت سامانه اطلاع‌رسانی تا اجرای طرح حساب شهروندی
مدیرعامل شرکت واحد در خصوص اطلاع‌رسانی زمان رسیدن اتوبوس‌ها به شهروندان، گفت: سامانه‌ای که پیش‌تر با ارسال کد خط از طریق پیامک فعال بود، امروز به صورت نرم‌افزاری و مبتنی بر GPS آماده بازگشت است. به دلیل برخی تغییرات در زیرساخت نرم‌افزاری، این سامانه موقتاً غیرفعال شده، اما هدف‌گذاری ما این است که تا پایان امسال با اجرای طرح توسعه هوشمندسازی، این قابلیت دوباره و به شکلی دقیق‌تر فعال شود. وی تصریح کرد: طرح جامع هوشمندسازی که در حال اجراست، شامل چند بخش مهم از جمله کارت بلیت مبتنی بر حساب شهروندی، به‌روزرسانی نرم‌افزارها و نوسازی سامانه‌های پرداخت کرایه است. با اجرای این طرح، کارت بلیت شهروندان با حساب یکپارچه‌ شده و خدمات به شیوه‌ای کاملاً متفاوت و نوین ارائه خواهد شد.


مدیرکل دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت:
سلامت روانی افراد با آسیب‌های اجتماعی
 ارتباط مستقیم دارد
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سلامت روانی افراد با آسیب‌های اجتماعی، ارتباطی دو طرفه دارند و اگر حال عمومی جامعه بد باشد و ارتباط افراد در جامعه با یکدیگر مناسب نباشد، به عنوان یک تنش یا اضطراب اجتماعی، افراد را مستعد آسیب به سلامت روان فردی خواهد کرد. محمدرضا شالبافان درباره تاثیر مشکلات اجتماعی بر سلامت روان افراد، افزود: در تعریف‌های جدید علمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی از یکدیگر تفکیک نشده و در واقع اصطلاحی با عنوان سلامت روانی اجتماعی مشاهده می‌شود زیرا تاثیر این دو بر یکدیگر و برهم کنش این موارد، همپوشانی دارند و در بسیاری از موارد، جنبه‌های مختلف سبب شناسی موضوعات، هم مسائل روانی و هم مسائل اجتماعی را شامل می‌شود همچنین می‌تواند باعث تغییرات زیستی در بدن شده و آسیب‌های جسمانی نیز به افراد وارد کنند. وی ادامه داد: در مطالعات مختلف جهانی نشان داده شده که مسائلی مانند فقر، احساس ناامیدی نسبت به آینده، احساس عدم امنیت، ارتباط نامناسب بین انسان‌ها نیز می‌تواند منجر به مشکلات سلامت روان شده و هم می‌تواند ناشی از سلامت روان باشد. در نتیجه نمی‌توان این دو مورد را از یکدیگر تفکیک کرد.
* آسیب به سلامت روان افراد و شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار کرد: اگر سلامت روان افراد در سطح جامعه با شیوع بیشتری آسیب ببیند، می‌تواند منجر به آسیب اجتماعی شود؛ به طور مثال اگر شیوع اضطراب و افسردگی در جامعه‌ای بیشتر شود، منجر به تحریک پذیری بیشتر افراد و عدم شکل گیری روابط خواهد شد. در نتیجه وضعیت جامعه و عملکرد آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی باید به سرعت شناسایی شده و مداخلات مرتبط درباره آن انجام شود. درباره اختلال اضطراب پس از سانحه نیز بر اساس مطالعات، اگر در هفته‌های پس از سانحه یا بحران، درمان شوند، فرد به سمت آسیب سلامت روان نخواهد رفت.
* توجه معاونت بهداشت به مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: با توجه به اهمیت نقش مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت، معاونت بهداشت وزارت بهداشت نیز به دنبال شناسایی و مدیریت ارتقای این مولفه‌هاست؛ البته بخش مهمی از این مولفه‌ها در حوزه سلامت روان تعریف می‌شود که برنامه ریزی لازم در این زمینه انجام شده است؛ این مولفه‌ها در برخی از بیماری‌های غیرواگیر نیز موثر هستند.
* تاثیر اضطراب اجتماعی بر عملکرد افراد
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار کرد: وقتی در جامعه‌ای، مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی اوج می‌گیرد، علائم آن می‌تواند بر عملکرد افراد در اجتماع تاثیر بگذارد و در واقع ارتباطات و عملکرد اجتماعی در افراد افسرده یا مضطرب تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از طرفی وقتی فردی بیکار می‌شود، دچار مشکلات جدی اجتماعی خواهد شد که یک عامل تنش زا برای او خواهد بود و در نتیجه امکان ابتلا به بیماری‌های سلامت روان را افزایش می‌دهد. وی افزود: در بسیاری از کشورها، مراکز سلامت روانی اجتماعی جامعه نگر در متن جامعه، محله‌ها و شهرهایی که مشکلات اجتماعی دارند، شکل گرفته و گروهی شامل روان پزشک، روان شناس و مددکار اجتماعی به صورت تخصصی به این موارد می‌پردازند. شالبافان گفت: وقتی فرد درمان شده و به جامعه بر می‌گردد، اگر مسائل اجتماعی او مدیریت نشود یا شرایط پر استرسی داشته یا بیکار باشد و حمایتی نگیرد، احتمال بازگشت به بیماری وجود دارد و تلاش‌هایی که برای درمان او شده، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
* فعالیت ۱۰۰ مرکز سراج در کشور
وی ادامه داد: این موضوع همان الگویی است که در مراکز سراج به کار گرفته شده است؛ در کشور ما اکنون ۱۰۰ مرکز سراج مشغول فعالیت هستند و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم مراکز سراج را گسترش داده و پوشش بیشتری داشته باشیم. در این مراکز، مسائل مختلف سلامت روان مانند خودکشی و تعارضات زوجین و آسیب‌های اجتماعی که می‌تواند کودکان را تحت تاثیر قرار دهد نیز مورد توجه است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه