روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1404 يکشنبه 12 مرداد - شماره 4883

وزیر میراث فرهنگی:

ماموریت دولت حمایت از بخش‌خصوصی است

 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر نگاه راهبردی دولت چهاردهم به اقتصاد دیجیتال گفت: رویکرد دولت، عبور از مداخله‌گری و حرکت به سمت دولت تسهیل‌گر، تنظیم‌گر و پشتیبان است.
به‌گزارش میراث‌آریا، سیدرضا صالحی‌امیری روز گذشته، شنبه ۱۱ مرداد در جریان بازدید از مجموعه اسنپ و دیدار با مدیرعامل و مدیران ارشد این گروه، با اشاره به جایگاه راهبردی اقتصاد دیجیتال در ساختار آینده‌محور اقتصاد ایران، از حمایت تمام‌قد دولت چهاردهم از زیست‌بوم نوآوری و کسب‌وکارهای آنلاین خبر داد.
او با بیان اینکه هدف اصلی این بازدید، اعلام پشتیبانی عملی از یک الگوی موفق اقتصاد دیجیتال بوده است، تصریح کرد: اقتصاد دیجیتال نماد حرکت به‌سوی حکمرانی نوین است. در دولت چهاردهم، باور داریم که توسعه ملی بدون مشارکت بخش خصوصی و اقتصاد دیجیتال ممکن نیست.
صالحی‌امیری افزود: به‌عنوان عضوی از کابینه، صریحا می گویم که سیاست رسمی دولت کاهش نقش اجرایی و افزایش نقش حمایتی است. رقابت دولت با بخش خصوصی به زیان کشور است. ما نه تنها با آن مخالفیم، بلکه در وزارت میراث‌فرهنگی، فرآیند واگذاری هتل‌های دولتی را نیز در همین چارچوب آغاز کرده‌ایم.
وی با اشاره به نقش پلتفرم ‌(سکو)های دیجیتال در بهبود زیرساخت خدمات ملی گفت: اقتصاد دیجیتال، سرمایه آینده ایران است؛ سرمایه‌ای که هم بُعد مادی دارد و هم بُعد اجتماعی. پلتفرم‌هایی مانند اسنپ، در بحران‌ها کنار مردم ایستاده‌ و نشان داده‌اند که فراتر از یک بنگاه اقتصادی که یک نهاد اجتماعی‌اند و این سرمایه اجتماعی باید تقویت شود.
صالحی امیری با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت پلتفرم‌ها در حوزه سفر و گردشگری افزود: تحریک تقاضای سفر، نیازمند ابزارهای فناورانه و پیوند با زیست‌بوم دیجیتال است. پلتفرم‌ها می‌توانند هم سفر را تسهیل کنند، هم به صورت داده‌محور هستند و هم به گسترش عدالت گردشگری کمک کنند. در سطح بین‌المللی نیز با نگاه تعامل‌گرا و توسعه روابط منطقه‌ای، در مسیر افزایش جذب گردشگران خارجی هستیم.
محمد زیاری مدیرعامل گروه اسنپ نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این گروه گفت: با وجود تمرکز فعالیت تنها در یک کشور، اسنپ به پنجمین پلتفرم بزرگ جهان در این حوزه تبدیل شده است. بیش از هفت هزار راننده خودرو، یک‌ونیم میلیون موتور، ۶۰ هزار رستوران، پنج هزار فروشگاه و بیش از ۱۰ هزار نیروی انسانی در این اکوسیستم فعال هستند.
او با اشاره به تجربه موفق اسنپ در سرمایه‌گذاری و اشتغال‌آفرینی در حوزه اقتصاد دیجیتال، افزود: این مجموعه در مسیر خلق زیرساخت بومی، کاهش هزینه خدمات، بهینه‌سازی زنجیره تأمین و تسهیل زندگی شهروندان حرکت کرده و آماده است در هم‌افزایی با نهادهای دولتی، نقش مؤثرتری در توسعه ملی ایفا کند.
در ادامه نشست، مدیران بخش‌های مختلف گروه اسنپ نیز به بیان دیدگاه‌ها، گزارش‌ها و پیشنهادهای خود در حوزه حمل‌ونقل، لجستیک، غذا، سوپرمارکت، گردشگری و فناوری پرداختند.

پیام روشنفکر شناخته‌شده ایتالیایی به مردم ایران؛
آینده متعلق به آنهایی است
 که از تنهایی دیجیتال به همدلی پناه می‌برند
 محسن سوهانی ـ پژوهشگر میان‌رشته‌ای، استاد دانشگاه و مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش ـ در یادداشتی با عنوان «اهمیت شاعر ـ مهندس بودن» از گفت‌وگوی خود با فرانکو براردی، نظریه‌پرداز چپ‌گرای ایتالیایی، پرده برداشت. براردی در این پیام به مردم ایران، با تأکید بر پیوند خلاقیت و فناوری، نسل امروز را به رهایی از «تنهایی دیجیتال» و تلاش برای ساخت جهانی عادلانه‌تر فراخوانده است.
به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، محسن سوهانی، پژوهشگر میان‌رشته‌ای و مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش، در همین راستا با طرح پرسشی مهم، سراغ فرانکو براردی، نظریه‌پرداز برجسته چپ ایتالیا رفت تا از او درباره وضعیت امروز ایران و پیامش به مردم این سرزمین بپرسد.
فرانکو براردی، مشهور به «بیفو»، متولد ۱۹۴۹، استاد تمام فلسفه و نظریه رسانه در دانشگاه بولونیاست و نزدیک به پنج دهه در حوزه‌های روان‌شناسی سیاسی، نقد سرمایه‌داری و تأثیر فناوری بر انسان فعالیت کرده است. او از فعالان جنبش‌های دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی و بنیان‌گذار رادیو آلیچه، نخستین رسانه مشارکتی در اروپا، به شمار می‌رود. اثر او با عنوان «ظهور دوم: چگونه با آشوب سر کنیم؟» به فارسی ترجمه شده است.

سوهانی در این گفت‌وگو که از طریق ایمیل صورت گرفته، روایت می‌کند که براردی ایران را هرگز از نزدیک ندیده و با توجه به سن بالا نیز بعید می‌داند بتواند به ایران سفر کند؛ با این حال، می‌داند که برخی پژوهشگران ایرانی با آرا و نوشته‌هایش آشنا هستند.
براردی در تحلیل خود از جنبش‌های جهانی دهه‌های گذشته، به حرکت‌هایی اشاره می‌کند که علیه سرمایه‌داری استعماری، استبداد سیاسی و ظلم جنسیتی شکل گرفتند و جوهره آن‌ها را شورشی شناختی علیه سلطه نظام سرمایه‌داری می‌داند؛ شورشی که آخرین امید انسان برای فرار از شکست نهایی بود. اما این جنبش‌ها به پایداری نرسیدند و امروز جهان با بحران‌هایی چون نژادپرستی، جنگ، تغییرات اقلیمی و استعمار خشونت‌بار مواجه است.
او تاریخ پنجاه ساله اخیر ایران را نمادی از شکست پروژه «همگرایی جهانی» می‌داند؛ طرحی برای اتحاد فراملی علیه استعمار و استبداد. اما با وجود همه این ناکامی‌ها، براردی تصریح می‌کند: «امید من به شما زنده است. باید با آگاهی به مبارزه ادامه دهید؛ زیرا آینده متعلق به کسانی است که از تنهایی دیجیتال رها شده، به همبستگی و همدلی پناه می‌برند و برای ساختن دنیایی عادلانه‌تر تلاش می‌کنند.»
وی نسبت به خطر «فراموشی آینده» هشدار می‌دهد: بحرانی که در آن نسل جدید، در نتیجه افسردگی، بحران زیست‌محیطی و تنهایی دیجیتال، امید به آینده را از دست داده و حتی از تولید مثل و روابط اجتماعی و جنسی فاصله گرفته است.
در این میان، براردی بازسازی «شادی اجتماعی» را تنها راه نجات می‌داند؛ آن‌هم از طریق اتحاد میان «شاعر و مهندس»، یا به عبارتی پیوند میان خلاقیت و فناوری. به اعتقاد او، این ترکیب می‌تواند نیرویی نو برای مقابله با سلطه اقتصادی و استعمار مدرن باشد.
سوهانی در تحلیل خود از ایده «شاعر ـ مهندس» براردی می‌نویسد: این مفهوم، تأکیدی است بر پیوند ایدئولوژی و تکنولوژی، یا همان هم‌گرایی آرمان‌گرایی فرهنگی و واقع‌گرایی علمی، که می‌تواند به عنوان تجلی خرد و نماد دوبال سیمرغِ توسعه ایرانی تفسیر شود. او یادآوری می‌کند که «هیچ سودای آرمانگرایانه‌ای بدون ابزار فناوری و نگاه واقع‌گرایانه به نتیجه نمی‌رسد»، و راه نجات از تنهایی دیجیتال را در امید، شادی و حرکت جمعی می‌داند.
براردی در پایان، با نگاهی امیدوارانه، از ایرانی‌ها می‌خواهد که با آگاهی، تخیل، همکاری و خلاقیت به سوی آینده‌ای انسانی‌تر، مقاوم‌تر و همدلانه‌تر گام بردارند.

در یک برنامه ۳ ساعته؛
تارانتینو یاد رفیق رفته را گرامی داشت
 کوئنتین تارانتینو با انتشار فهرستی از ۱۰ فیلم برتر مایکل مدسن، به بازیگر درگذشته فیلم‌هایش ادای احترام کرد.
به گزارش ورلد آف ریل، مایکل مدسن چندی پیش درگذشت و با درگذشت وی موجی از ادای احترام‌ها به سرعت مطرح شد اما حالا با گذشت چند هفته‌ای از درگذشت وی، پرمعناترین ادای احترام در قالب یک برنامه ۳ ساعته در پادکست «سینمای ناب» منتشر شده و این کار را کسی انجام نداده جز کوئنتین تارانتینو که این وقت را به ادای احترام به دوست و همکار قدیمی‌اش اختصاص داده است.
تارانتینو که کارگردانی مدسن را در فیلم‌های «سگ‌های انباری»، «بیل را بکش»، «هشت نفرت‌انگیز» و «روزی روزگاری در هالیوود» بر عهده داشت، به ندرت در موقعیت‌های غمناک ظاهر می شود اما به نظر می رسد رفتن مدسن ضربه سختی برای این کارگردان بوده است.
وی در این پادکست گفت: بسیاری اعلامیه‌هایی منتشر کردند و از درگذشت او ابراز تأسف کردند، اما من در رسانه‌های اجتماعی نیستم و این واقعاً عالی است … من اهل ابراز تأسف عمومی نیستم، اما فقدان مایکل واقعاً ضربه سختی بود. من در واقع یکی از آنهایی هستم که در مرگ آدم‌ها کاملاً صبورم … اما این مرگ بیش از آنچه عادت داشتم، مرا تحت تأثیر قرار داد.
تارانتینو فاش کرد که در روزهای پس از درگذشت مدسن، جشنواره فیلم خصوصی خود را در خانه برگزار کرده و مروری شخصی بر آثار مدسن، به جز آنهایی که با خودش ساخته شده بود، انجام داده است. این در حالی است که او هنوز بازی مدسن در «بیل را بکش» را بهترین بازی بازیگری در یکی از فیلم‌های خودش می‌داند.
تارانتینو همچنین تصمیم گرفت فیلم‌هایی از این بازیگر را که پس از درگذشت او بیشتر از آنها یاد شد و او بیشتر با آنها شناخته می‌شد، مانند «تلما و لوئیز»، «دانی براسکو»، «وایات ارپ»، «گونه‌ها» و «آبشار مالهالند» را هم کنار بگذارد.
به جای همه اینها تارانتینو به آثار کمتر شناخته‌شده مدسن توجه کرده که بیشترشان هم بسیار گمنام هستند و یک فهرست شامل فیلم‌های بلند، فیلم‌های تلویزیونی و حتی سریال‌های کوتاه شبکه‌ای از بازی‌های رفیق رفته تهیه کرد. بیشتر این فیلم‌ها پس از «سگ‌های انباری» ساخته شده‌اند و تاکید تارانتینو این بود که: می‌خواستم چیزهایی را یادآوری کنم که ممکن است از قلم افتاده باشند.
۱۰ فیلم برتر تارانتینو از مایکل مدسن شامل این موارد است:
۱- «خانه‌ای در تپه‌ها» (۱۹۹۳)
۲- «ترکیب نهایی یا ارتباط مرده» (۱۹۹۴)
۳- «نیمروز» (فیلم تلویزیونی، ۲۰۰۰)
۴- «بازرسان ۲: تکه‌ای از شواهد» (فیلم تلویزیونی، ۲۰۰۰)
۵- «۴۴ دقیقه: تیراندازی در شمال هالیوود» (فیلم تلویزیونی، ۲۰۰۳)
۶- «انتقام نامحدود» (۱۹۹۸-۹۹ از شبکه ای بی سی)
۷- «سوار جهنمی» (۲۰۰۸)
۸- «قدرت و افتخار» (۲۰۰۷)
۹- «کروک» (فیلم تلویزیونی، ۲۰۰۷)
۱۰- «جاده رستاخیز» (۲۰۲۵)
با جستجوی برخی از این فیلم‌ها در گوگل می‌توان دریافت که آنها ترکیبی از فیلم‌های مهیج با بودجه پائین، فیلم‌های شبکه‌های تلویزیونی و فیلم‌های درجه دو با نقدهای منفی اواسط دهه ۲۰۰۰ هستند.
تارانتینو همچنین از اولین باری یاد کرد که مدسن را روی پرده سینما دید و در این مورد گفت: فیلم «استعداد ذاتی» (۱۹۸۴) ساخته بری لوینسون با بازی رابرت ردفورد بود، که در آن مدسن نقش یکی از بازیکنان بیسبال را بازی کرد و این اولین جرقه بود.

8.
گرامیداشت ۵۰ سالگی «جنگ ستارگان» با اکران مجدد در سینماها
«جنگ ستارگان: امیدی تازه» در سال ۲۰۲۷ به مناسبت پنجاهمین سالگرد اکرانش، دوباره راهی سینماها می‌شود.
به گزارش ورایتی، فیلمی که حماسه اسکای‌واکر را آغاز کرد و آغازگر شور و هیجان فرنچایزهای هالیوودی شد، دوباره به سینماها بازمی‌گردد. «جنگ ستارگان: امیدی تازه» ۳۰ آوریل ۲۰۲۷، به مناسبت پنجاهمین سالگرد اولین نمایش فیلم، به پرده بزرگ سینما باز خواهد گشت.
دیزنی که سال ۲۰۱۲ لوکاس‌فیلم و در کنار آن حق پخش مجموعه «جنگ ستارگان» را به قیمت ۴ میلیارد دلار خرید، دیروز جمعه خبر داد که قصد دارد این فیلم را اکران مجدد کند.
برنامه‌های دیزنی برای بازگرداندن «جنگ ستارگان» به سینماها به نوعی رازی آشکار بود که هرچند تاکنون استودیو هنوز آن را رسمی نکرده بود، اما انتظارش می‌رفت.
امسال، سالگرد بزرگی برای این مجموعه اپرای فضایی است و گفته شده «جنگ ستارگان: مبارز ستاره‌ای» ۲۸ می ۲۰۲۷ در سینماها اکران می‌شود. شاون لوی کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد و رایان گاسلینگ و میا گاث در آن بازی می‌کنند. سال آینده، دیزنی «مندلورین و گروگو» را منتشر خواهد کرد که اولین فیلم از مجموعه «جنگ ستارگان» پس از اکران «خیزش اسکای‌واکر» در سال ۲۰۱۹ است.
از زمانی که دیزنی لوکاس‌فیلم را خرید، این استودیو سه‌گانه‌ای موفق از فیلم‌ها را با «نیرو برمی‌خیزد» شروع کرد و چندین سریال آنلاین مانند «مندلورین» و «آندور» را به نمایش گذاشت. این استودیو البته «سولو»، درباره هان سولو را هم ساخت که در گیشه شکست خورد.
جورج لوکاس کارگردانی و نویسندگی «امیدی تازه» را بر عهده داشت که هریسون فورد، مارک همیل و کری فیشر در آن بازی کردند. سال ۱۹۷۷ این فیلم با عنوان «جنگ ستارگان» اکران شد ولی هنگام اکران مجدد در سال ۱۹۸۱ نام آن به «امیدی تازه» تغییر یافت. بعد از آن دنباله‌های موفقیت‌آمیز دیگری با نام‌های «امپراتوری ضربه می‌زند» و «بازگشت جدای» به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۳ ساخته شدند. این ۳ فیلم سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان را تشکیل می‌دهند. پس از آن سه‌گانه پیش‌درآمد در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ اکران شد و پس از گذشت ۱۰ سال سه‌گانه جدیدی با فیلم «نیرو برمی‌خیزد» پا به عرصه نهاد که با «آخرین جدای» در سال ۲۰۱۷ ادامه و با «خیزش اسکای واکر» در سال ۲۰۱۹، سه گانه دنباله نیز پایان یافت. هر ۹ فیلم نامزد جایزه اسکار و ۲ فیلم اول موفق به کسب این جایزه شدند. این مجموعه تاکنون ۸.۵ میلیارد دلار فروش جهانی داشته است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه