اقتصاد
عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از انحصار در صنعت خودروی کشور، بر ضرورت واردات خودرو بهعنوان ابزاری برای ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت تأکید کرد. به گزارش کائنات، مجتبی یوسفی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در هر کالایی که انحصار وجود داشته باشد، کیفیت کاهش و قیمت افزایش مییابد. در حوزه خودرو نیز همین اتفاق افتاده است؛ نبود رقابت، انگیزه تولیدکننده را برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت از بین برده است. به گفته وی، بخش بزرگی از ناکارآمدی صنعت خودرو به دلیل سوءمدیریت و حضور مدیران سیاسی است که با تغییر دولتها جابهجا میشوند و هزینه این ناکارآمدی از جیب مصرفکننده پرداخت میشود. یوسفی افزود: قیمت خودروهای داخلی چند برابر قیمت همان مدلها در کشورهای منطقه است. این اختلاف ناشی از نبود رقابت واقعی است. عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: مجلس یازدهم و دوازدهم با تصویب مواد 4 و 11 قانون حمایت از صنعت خودرو، واردات خودروهای نو و کارکرده را با هدف افزایش رقابت، کاهش قیمت و ارتقای کیفیت به رسمیت شناختند. یوسفی تأکید کرد: در بودجه سال جاری، مجلس سقف واردات خودرو را از دو میلیارد یورو به سه میلیارد یورو افزایش داد و پیشنهاد کاهش تعرفه واردات به کمتر از 60 درصد را مطرح کرد؛ هرچند در مجمع تشخیص مصلحت نظام این پیشنهاد رد شد. وی همچنین به وضعیت ناوگان حملونقل عمومی اشاره کرد و گفت: بیش از 50 هزار دستگاه خودروی تجاری، اتوبوس و کشنده نیازمند نوسازی هستند. این در حالی است که قیمت یک اتوبوس شهری به بیش از 25 میلیارد تومان رسیده و هزینههای گزاف موجب کاهش تعداد ناوگان فعال شده است.