صفحه اول
زهرا رضوی - مقام معظم رهبری کشور عزیزمان را در همه عرصهها پیشرو و ابرقدرت توصیف کردهاند و معتقدند در عرصه رسانهای عقب ماندهایم و باید این فاصله و خلا را جبران کنیم.رسانهها هم درحوزه دسترسی و هم در حوزه دستیابی و هم در حوزه دستاورد، فضا را بسیار متحول کردهاند و یک زمانی ما دسترسی مان به انبوه پیامها و اتفاقات و اقتضائات و همه آدمها مقدور نبود. از طرف دیگری برای دستیابی به شرایط و موقعیت هم معذوریتهایی داشتیم همه اینها با حضور رسانهها تغییر یافته است با مرور گذشته میتوانیم این موضوع را درک کنیم این یک فرصت بی نظیر است که از آن میشود حسن استفاده یا سوء استفاده کرد. سواد رسانهای میتواند دستیابی و دسترسی و همچنین سه گانه تولید، مصرف و توزیع را آنقدر هوشمندانه کند که معایب کم شود و محاسن فضای مجازی و رسانه بیشتر گردد. اگر انسان دقت کند و در مجاورت سواد رسانه ای به ملاحظات اخلاقی هم توجه داشته باشد، هم در وجود خودش و هم در فواید و برکات رسانهها از آن بهره مند خواهد شد. از سوی دیگر این دقت و توجه میتواند در حوزه ساختاری به معنی طراحی ساختار هایی برای افزایش کرامت انسانی اثرگذار باشد. با ظهور اینترنت و شبکههای اجتماعی، نقش شبکههای غیرمتمرکز پررنگ شد: امروز بیش از نیمی از جمعیت جهان کاربر شبکههای اجتماعی است و افراد معمولی نیز میتوانند اخبار فوری را منتشر کنند.این رسانههای نوین اطلاعات را بلافاصله به دامنه وسیعی از مخاطبان میرسانند و صداهای جدید (مانند خبرنگاران شهروندی) را وارد جریان اطلاعرسانی میکنند.با این وجود، سهولت انتشار در فضای مجازی باعث شده است که «اطلاعات نادرست یا جهتدار» نیز با سرعت بالا پخش شود؛ از اینرو همواره نیاز به راستیآزمایی و مقابله با پروپاگاندا افزایش یافته است. در جنگها رسانه دو نقش متضاد را ایفا میکند: گاه اطلاعرسانی خالص، و گاه ابزار تبلیغات جنگی. دولتها میکوشند از طریق رسانه دیدگاه خود را ارائه کنند و افکار عمومی را به سمت اهداف خود هدایت نمایند. در شرایطی که دشمن به دنبال تفرقهافکنی و ایجاد دو قطبیها در جامعه است، وظیفه رسانهها بیش از هر زمان دیگری حساس و حیاتی است. دشمن میخواهد انسجام ملی را از هم بپاشد، گسلهای قومی، مذهبی، مرزی و اقتصادی را فعال کند و جامعه را به چند قطبیهای مخرب بکشاند. اولین گام رسانهها باید معرفی دشمن و بیان اهمیت مقابله با جنگ شناختی باشد، نباید اجازه داد انسجام ملی به خطر بیفتد و دو قطبیهایی مانند مذاکره و مقاومت، اصلاحطلب و اصولگرا، یا حتی دو قطبیهای غیرمفید دیگر، به جامعه آسیب بزنند.هر کاری که به انسجام ملی و منافع ملی ضربه بزند، باید به شدت با آن مقابله کرد. ایران در این جنگ تنها بود و نه روسیه، نه چین و نه ائتلافهای عربی هیچ کمکی به ما نکردند لذا باید به مردم نشان دهیم که پیروزی ما در این شرایط سخت، نشانه قدرت و توانایی بالای کشور است. در قرن ۲۱ كسانی از جنگ نرم برنده بیرون میآیند كه بتوانند قلبها را بیشتر و بهتر تصرف و نظام محاسباتی مغزها را به دست بگیرند. در بستر این نبرد، فضای مجازی و شبكههای اجتماعی به جهت تبدیل كردن جهان به دنیای بدون مرز اهمیت اساسی دارد گرچه این ابزارها دارای كاركردهای مثبت آموزشی، اقتصادی، خبررسانی و كوچك كردن جهان پیرامونی هستند؛ اما بدون داشتن سواد رسانهای آسیبزا هستند و ازآنجاكه همه موانع را دور میزنند كاركرد جنگی علیه ارزشها، اعتقادات و هویت را برعهده میگیرند. رهبر معظم انقلاب نیز در این باره فرمودند: مهم این است در هر دورهای نقشه دشمن را بفهمیم، باید بفهمند دشمن چهكار میكند وقتی میبیند از عهده ملت با برخورد نظامی بر نمیآیند با برخوردهای تهدیدآمیز و ارعابآمیز شروع میكنند از طرق دیگر اخلال ایجاد كنند. جنگ نرم نبرد در اذهان و قلبها است كه سلاحهای مخصوص خود را دارد و این امكانات روزبهروز پیشرفتهتر میشود.