روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1404 چهارشنبه 21 خرداد - شماره 4848

معاون وزیر راه وشهرسازی خبر داد؛

ادامه ساخت قطعه ۳ آزادراه تهران - شمال با رعایت الزامات محیط زیستی

 آن طور که معاون وزیر راه وشهرسازی خبر داده، ادامه عملیات اجرایی آزادراه تهران - شمال با رعایت دقیق الزامات زیست محیطی و پیوست‌های مرتبط با منابع طبیعی انجام خواهد شد.
به گزارش کائنات، پروژه آزادراه تهران - شمال یکی از مهمترین پروژه‌های عمرانی در کشور است که عملیات اجرایی آن از سال‌ها قبل کلید خورده و این پروژه در چهار قطعه تعریف شده است.
منطقه یک آن ۳۲ کیلومتر از دوآب شهرستانک تا تهران در اسفند ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید. منطقه دو آن با ۲۲ کیلومتر که شامل تونل‌های البرز شرقی و غربی است با پیشرفت فیزیکی ۸۹.۵ درصد در دست تکمیل است. منطقه سه حدود ۵۰ کیلومتر در مرحله مطالعات نهایی و آغاز عملیات اجرایی قرار دارد و منطقه ۴ آن نیز به طول ۲۰ کیلومتر از سه راهی کجور تا چالوس در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
گفته می شود آزادراه تهران - شمال ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر از مسیر موجود در جاده کرج- چالوس بوده و زمان سفر را تا ۹۰ دقیقه در شرایط ترافیک سنگین کاهش می‌دهد.
تکمیل این پروژه که برآورد عمر آن حدود ۲۸ سال است می‌تواند سالانه ۸۶ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی کند و ۵۵۳ میلیون کیلومتر مسافت عبوری سالانه را کاهش دهد. از طرفی این پروژه میزان تولید آلاینده‌های هوا را ۳۵ هزار تن در سال کاهش می‌دهد و منجر به کاهش چشمگیر تصادفات جاده‌ای و ارتقای ایمنی تردد می شود و در کنار آن به  توسعه گردشگری، بهبود حمل و نقل کالا نیز کمک می‌کند.
اگرچه برخی از قطعات این پروژه در سال‌های قبل به بهره برداری رسیده است اما آن طور که برخی مسئولان ذی‌ربط می‌گویند منطقه سه این پروژه چالش‌های بسیاری از جمله عبور از مناطق کوهستانی و حفاظت شده محیط زیستی، شیب‌های تند، صخره‌های بلند و دره‌های عمیق، محدودیت‌های مکانی برای احداث کارگاه‌های عمرانی و شرایط آب و هوایی سرد و طولانی بودن فصل سرما را دارد.
در این راستا، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ویژگی‌های خاص این منطقه از نظر توپوگرافی و حساسیت‌های زیست محیطی اخیرا اعلام کرده است که با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست این منطقه، دستیابی به یک واریانت اصلاحی با رعایت تمامی ملاحظات زیست محیطی، منابع طبیعی و ارزیابی‌های فنی از اولویت‌های اصلی در طراحی و اجرای این منطقه از آزادراه است. بازوند همچنین اظهار کرده که هدف از اجرای این آزادراه توسعه زیرساخت‌های کشور با احترام به محیط زیست و میراث طبیعی کشور است و قطعه سه آزادراه تهران - شمال می‌تواند نمونه‌ای از توازن میان پیشرفت و حفاظت از طبیعت باشد.
آن طور که گفته شده، قرار است ظرف مدت دو هفته طراحی واریانت نهایی با رعایت تمامی این الزامات از سوی مشاور طرح در تعامل کامل با سازمان‌های ذیربط محیط زیست کشور تهیه و ارائه شود.


رئیس کل بیمه مرکزی:
اولویت نهاد ناظر صنعت بیمه حمایت از بیمه‌گذاران است
 رئیس کل بیمه مرکزی گفت: حمایت از جامعه بیمه‌گذاران در صدر اولویت‌های بیمه مرکزی قرار دارد. به گزارش کائنات، پرویز خوشکلام خسروشاهی، رئیس کل بیمه مرکزی در نشست‌ هم‌اندیشی و مشورتی با فعالان صنعت بیمه گفت: جنس وظایف و اختیارات نهاد ناظر با اختیارات و وظایف شرکت‌های بیمه کاملاً متفاوت است و هرگونه تداخل وظایف ناروا به عملکرد هر دو مجموعه لطمه خواهد زد.
وی با طرح این دیدگاه که حمایت از جامعه بیمه‌گذاران در صدر اولویت‌های بیمه مرکزی قرار دارد، تصریح کرد: وظایف نهاد ناظر در چارچوب قوانین و مقررات بالادستی، تعریف شده و ورود به امور غیرمرتبط با آن، فعالیت این نهاد نظارتی را با مشکلات جدی روبرو کرده است. رئیس کل بیمه مرکزی با برشمردن ظرفیت‌ها و اختیارات قانونی سندیکای بیمه‌گران ایران از مدیران عامل شرکت‌های بیمه خواست تا مطالبات صنفی خود را از طریق سندیکا پیگیری کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: شرکت‌های بیمه گاهی نیازهای مشترک و موانع مشابهی دارند که با بهره‌گیری از قابلیت‌های نهاد صنفی سندیکای بیمه‌گران ایران به آسانی برطرف خواهد شد و نیازی به ورود نهاد ناظر در اینگونه موارد نیست. رئیس شورای عالی بیمه با تأکید بر اهمیت ساماندهی شبکه فروش متعارف و برخط صنعت بیمه آن را بیش و پیش از هر نهادی مساله و وظیفه شرکت‌های بیمه دانست و از آنان خواست تا در فرایند تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی در این خصوص با ارائه نقطه نظرات خود به نهاد ناظر کمک کنند و طبق تفاهمی که با سندیکا داشتیم راه حل مرضی‌الطرفینی را در این خصوص به بیمه مرکزی ارائه کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید ویژه بر ضرورت اعتمادسازی در صنعت بیمه از انتشار آمار شکایات شرکت‌های بیمه به عنوان یک ابزار نظارتی یاد کرد و گفت: به نظر ما منافع این کار بیشتر از هزینه‌های آن است و شفافیت و صداقت با مردم در درازمدت به سود تمامی ارکان صنعت از جمله شرکت‌های بیمه تمام خواهد شد. رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به سوالات مدیران حاضر در جلسه در خصوص کمیته ارزیابی کارکنان کلیدی، واگذاری بررسی صلاحیت‌ها به نهادها و انجمن‌های حرفه‌ای، عملکرد استارت‌آپ‌ها، مشکلات در شیوه‌های نظارتی موجود، لزوم توجه به واقعیت‌های اجرایی در نظارت‌ها و مشکلات آئین‌نامه ۱۰۶، از مدیران عامل شرکت‌های بیمه درخواست کرد تا با تمرکز بیشتر بر مأموریت‌های خود در فرایند توسعه این صنعت، نقش‌آفرین باشند.


در ۲ ماهه نخست سال جاری محقق شد؛
رشد ۴۰۹ درصدی حق‌بیمه تولیدی بیمه ملت
 شرکت بیمه ملت از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴ رقمی بیش از ۴ هزار و ۱۸۹ میلیارد و ۸۷۹ میلیون تومان حق‌بیمه تولید کرده که این رقم رشدی ۴۰۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ است.
به گزارش کائنات، گزارش فعالیت یک ماهه (اردیبهشت‌ماه) شرکت بیمه ملت که با نماد “ملت” در بورس تهران فعال است، بر روی سامانه کدال منتشر شده است. براساس این گزارش فعالیت، این شرکت از اول فروردین امسال تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴، رقمی بیش از ۴ هزار و ۱۸۹ میلیارد و ۸۷۹ میلیون تومان حق‌بیمه (شامل قبولی اتکایی) تولید کرده است که ۳ هزار و ۳۶۶ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان بیشتر از حق‌بیمه تولیدی ۲ ماهه ۱۴۰۳ است. این شرکت در مدت زمان مشابه سال قبل، ۸۲۳ میلیارد و ۲۸۹ میلیون تومان حق بیمه تولید کرده بود. بیمه ملت در یک ماهه اردیبهشت‌ماه نیز یک هزار و ۵۰۷ میلیارد و ۴۰۶ میلیون تومان حق‌بیمه تولید کرده که این رقم در مقایسه با حق‌بیمه تولید شده در مدت زمان مشابه سال گذشته رشدی ۱۷۸ درصدی داشته است. بیمه ملت همچنین طی این مدت و در راستای عمل به تعهدات خود به بیمه‌گذاران و ذی‌نفعان، یک هزار و ۷۵۵ میلیارد و ۷۵۶ میلیون تومان خسارت پرداخت کرده است. خسارت پرداختی بیمه ملت در مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۶۲ میلیارد و ۱۱۵ میلیون تومان بود. خسارت پرداختی بیمه ملت در یک ماهه اردیبهشت‌ماه هم ۸۸۱ میلیارد و ۳۳۴ میلیون تومان اعلام شده است. براین اساس، «ملت» طی عملکرد تجمیعی، تراز مثبت ۱۳۹ درصد را ثبت کرده است. تراز یک ماهه این شرکت نیز ۷۱ درصد مثبت بوده است.
گزارش فعالیت منتشر شده بر روی سامانه کدال نشان می‌دهد که ۶۴ درصد از حق‌بیمه تولید شده طی این مدت مربوط به رشته درمان، ۱۶ درصد مربوط به رشته ثالث اجباری و پنج درصد هم مربوط به رشته زندگی‌ اندوخته‌دار بوده است. همچنین ۷۶ درصد از خسارت پرداختی مربوط به رشته درمان، هفت درصد مربوط به رشته ثالث اجباری و ۶ درصد هم مربوط به رشته زندگی اندوخته‌دار بوده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه