صفحه اول
سید حامد رسایی - سردار سعید منتظرالمهدی گفته است که در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون راننده در بسترهای مختلف تاکسی های اینترنتی مشغول به کار هستند . به روایتی امروز تعداد نیروی انسانی که در «اسنپ» مشغول به فعالیت است، بیشتر از نیروی انسانی است که در واحدهای صنعتی به کار اشتغال دارند که از اختلاف حقوق و دستمزدها با نرخ تورم نشات میگیرد. با وجود اینکه محدوده فعالیت تاکسی آنلاین اوبر در سراسر جهان است. اما تعداد کل رانندگان این شرکت بزرگ بینالمللی کمتر از اسنپ و تپسی در ایران است. این آمار در حالی است که اولین تاکسی اینترنتی جهان یعنی اوبر در ۶۵ کشور فعالیت دارد. اما اسنپ و تپسی در حال حاضر تنها در یک کشور فعالیت میکنند. وجود ۱۵ میلیون راننده در یک اقتصاد بحرانزده، نه نشانهای از کارآفرینی دیجیتال، بلکه گواهی از فرار بزرگ نیروی انسانی از حوزههای حیاتی اقتصاد است. سیاستگذاران باید با اصلاح محیط کسبوکار، حمایت واقعی از تولید و احیای زیرساختها، مسیر را برای بازگشت نیروی کار به بخشهای مولد هموار کنند؛ در غیر اینصورت، اقتصاد ایران با از دست دادن مغزها و بازوان خود، به سوی افول بلندمدت حرکت خواهد کرد. برآوردی از درآمد رانندگان اسنپ و تپسی اما درآمد رانندگان در ایران به شدت وابسته به زمان کاری، منطقه فعالیت و هزینههای جانبی نظیر سوخت و استهلاک خودرو است. اما شاید جالب باشد بدانید بنا به گزارش خود اپلیکیشن اسنپ رانندهای در تهران پس از انجام هشت هزار و ۹۹۳ سفر در سال ۱۴۰۱ درآمدی معادل ۴۰۹ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان کسب کرده است. این رقم به معنای درآمد ناخالصی معادل حدود ۳۶ میلیون تومان در ماه است. همچنین برمبنای گزارش خود اسنپ درباره سال ۱۴۰۱، گزارش شده که رانندگان اسنپ با ۲۰ تا ۲۵ سفر در روز، درآمدی معادل ۳۰ میلیون تومان در ماه کسب میکنند. برخی از رانندگان با تلاش و برنامهریزی مناسب، توانستهاند درآمد ماهانه خود را به ۴۰ میلیون تومان یا حتی بالاتر افزایش دهند. اما به نظر میرسد که بهطور میانگین، رانندگان اسنپ و تپسی در شهرهای نه چندان بزرگ و با جمعیت متوسط روزانه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان درآمد ناخالص دارند و البته باز با این حال، پس از کسر سهم پلتفرم (۱۵ تا ۲۰ درصد)، هزینه سوخت، استهلاک خودرو، بیمه، و مخارج روزمره، درآمد خالص بسیاری از رانندگان به کمتر از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در روز کاهش مییابد. این بدان معناست که احتمالا به استثنای شهر تهران به عنوان پایتخت ایران و شاید چند کلانشهر خاص، درآمد خالص این رانندگان در ماه، به صورت متوسط بین ۷ تا ۱۰ میلیون تومان برآورد میشود؛ رقمی که با توجه به نرخ تورم و هزینههای زندگی، تنها تأمین حداقلی معیشت را ممکن میسازد و از ایجاد پسانداز یا امنیت اقتصادی خبری نیست. این موضوع البته در تهران متفاوت است. چنان که حتی اگر معیار را گزارش سال ۱۴۰۱ اسنپ در نظر بگیریم نیز یک راننده با ۲۰ تا ۲۵ سفر در روز اگر در آن سال به درآمد ۳۰ میلیون تومانی میرسیده است اگر تنها ۳۰ درصد به کرایهها در سه سال اضافه شده باشد این بدان معناست که به صورت ناخالص میتواند در ماه به در آمدی حدود ۴۰ میلیون تومان در شهر تهران دست یابد.