روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1404 سه‌شنبه 13 خرداد - شماره 4843

کلینت ایستوود علیه سینمای تجاری؛

ما در دوران بازسازی‌ها و فرنچایزها زندگی می‌کنیم

 کلینت ایستوود، فیلم‌ساز کهنه‌کار برنده چهار جایزه اسکار، اخیراً در گفت‌وگویی از همتایان خود خواست تا به خلق ایده‌های اصیل روی آورند و از وضعیت کنونی سینما با عنوان «عصر بازسازی‌ها و فرنچایزها» انتقاد کرد.
ایستوود در این گفت‌وگو که با روزنامه‌های اتریشی «Kurier» عنوان می‌کند: «دلم برای دوران خوب گذشته تنگ شده؛ زمانی که فیلم‌نامه‌نویس‌ها در خانه‌های کوچک در محوطه استودیوها فیلم‌هایی مثل "کازابلانکا" را می‌نوشتند. زمانی که هر کسی ایده‌ای تازه داشت.»
این کارگردان که اخیرا فیلم «قاضی شماره ۲» را ساخته، افزود: «ما در دوران بازسازی‌ها و فرنچایزها زندگی می‌کنیم. من سه بار دنباله ساختم، اما مدتی است که علاقه‌ای به این کار ندارم. فلسفه من این است: یا کاری نو انجام بده یا در خانه بمان.»
ایستوود ۹۵ ساله، که در فیلم‌های تحسین‌شده‌ای مانند «عزیز میلیون دلاری» و «نابخشوده» هم کارگردانی کرده و هم نقش‌آفرینی داشته است، در این گفت‌وگو همچنین تأکید کرد که هیچ برنامه‌ای برای بازنشستگی ندارد و قصد دارد «تا مدت‌ها» به کار ادامه دهد.
او در پاسخ به این پرسش که چگونه همچنان پرانرژی باقی مانده، گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که یک مرد با افزایش سن نتواند بهتر شود. من امروز تجربه خیلی بیشتری دارم. البته، کارگردان‌هایی هستند که در سن خاصی توانایی‌شان را از دست می‌دهند، اما من یکی از آن‌ها نیستم.»
ایستوود افزود که در طول بیش از پنج دهه فعالیتش در سینما، همواره مجبور به سازگاری بوده و این مسئله باعث شده مهارت‌های جدیدی بیاموزد: «وقتی بازیگر بودم، هنوز با استودیو قرارداد داشتم و در نظام قدیمی فعالیت می‌کردم، بنابراین مجبور بودم هر سال چیز تازه‌ای یاد بگیرم. به همین دلیل است که تا زمانی که بتوانم چیزی تازه یاد بگیرم یا تا زمانی که واقعاً دچار زوال عقل شوم، به کار ادامه خواهم داد.»
ایستوود در طول دوران فعالیت سینمایی خود که از دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز شده توانسته هم در فهرست محبوب‌ترین بازیگران تاریخ سینما قرار بگیرد و هم در عرصه کارگردانی به دو اسکار بهترین فیلم و دو اسکار بهترین کارگردانی دست یابد.
او در ۳۱ می ۱۹۳۰ در سانفرانسیکو متولد شد و پیش از ورود به ارتش، کارگری می کرد. در سال ۱۹۵۳ و پس از پایان خدمت در ارتش در سودای صنعت سرگرمی به لس‌آنجلس رفت و گرچه هیچ تجربه حرفه‌ای در عرصه بازیگری نداشت اما کمپانی یونیورسال با او قرار داد امضاء کرد و پس از چند نقش کوتاه، در سریال موفق «پوست خام» در نقش یک کابوی به نام «رودی یتس» بازی کرد که این مجموعه تلویزیونی از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۵ به روی آنتن رفت.
ایستوود پس از آن، در سه فیلم وسترن اسپاگتی بازی کرد که این فیلم‌ها به موفقیت بزرگی دست یافتند تا او به یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینما تبدیل شود. او در سال ۱۹۷۱ نیز توانست در اولین تجربه کارگردانی خود فیلم «میستی را برایم پخش کن» را مقابل دوربین ببرد که با بودجه ۷۲۵ هزار دلاری به فروشی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار دست یافت.   این بازیگر و کارگردان آمریکایی در سال ۱۹۹۲ نیز با ساخت فیلم «نابخشوده» که وسترنی متفاوت بود چهار جایزه مهم اسکار شامل جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و اسکار نقش مکمل مرد را و همچنین جایزه گلدن گلوب را برای بهترین کارگردانی کسب کرد.
«ایستوود» در سال ۲۰۰۴ نیز فیلم «عزیز میلیون دلاری» را ساخت و این فیلم در نهایت موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اصلی زن (هیلاری سوانک) و بازیگر نقش مکمل مرد (مورگان فریمن) شد.
از دیگر ساخته‌های «ایستوود» می‌توان به «رودخانه مرموز»، «دارشان بزن»، «یاقی، خوزیس والز»، «فرار از آلکاتراز»، «فایرفاکس»، «در خط مقدم»، «پرچم‌های پدران ما» و «نامه‌هایی از ایوجیما» اشاره کرد.

رامین پرچمی:
قرار را بر فرار از وطن ترجیح می‌دهم
 رامین پرچمی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: اگر چه ناملایمتی‌ها وجود دارد اما قرارم بر وطن را بر فرار از آن ترجیح می‌دهم و می‌مانم تا در کشورم کارم کنم.
رامین پرچمی در این باره که اگر روزی پیشنهاد همکاری با شبکه‌های غیر ایرانی را داشته باشد چه می‌کند؟ اظهار داشت: مهم است که شبکه ایرانی باشد یا ضد ایرانی. اگر می‌خواستم با شبکه‌های ضد ایرانی کار کنم، این کار را تاکنون کرده بودم. علاقه‌ای به این کار ندارم که دیگر نتوانم در کشورم کار کنم.
او افزود: تاکنون پیشنهادهایی هم برای فعالیت با شبکه‌های ماهواره‌ای داخلی داشتم که در حال بررسی شرایط هستم. پرچمی در عین حال به این سوال که چرا تمایلی برای کارگردانی ندارد؟ گفت: خیلی دوست ندارم کارگردانی کنم. برنامه‌سازی را بیشتر از کارگردانی دوست دارم اما پیشنهادی هم در این باره نداشتم.
این بازیگر تصریح کرد: پیشتر در مجله‌ای به نام «نقش‌آفرینان» فعالیت داشتم که دوست دارم به شرایط دوران فعالیتم در مجله بازگردم.
او در عین حال در این باره که آیا افرادی که تاکنون با او کار کرده‌اند حالش را پرسیده‌اند؟ گفت: کسی که تماس نگرفته است اما زیاد هم اهل تلفن جواب ندادن نیستم. تماس تلفنی یکی از عذاب‌های زندگی من است. پیامک را تریجح می‌دهم.
پرچمی به این سوال که دوست داری با کدام کارگردان کار کنی؟ گفت: دوست داشتم با آقای داریوش مهرجویی دوباره کار خوبی انجام دهم که نشد. از بین آنهایی که هستند خیلی دوست دارم با آقای حاتمی‌کیا کار کنم.
او در این باره که آیا حاضر هستی با کارگردانی برای بازی در کارش تماس بگیری یا خیر؟ گفت: نمی‌توانم این کار را انجام دهم. هیچگاه نشده که خودم را به پروژه‌ و کارگردانی تحمیل کنم. این کار را نمی‌پسندم.
این بازیگر سینما درباره این روزهای خود نیز اظهار داشت: مقداری حالم بهتر است، در حال کار در یک تئاتر و یک فیلم هستم و تدریس در آموزشگاه تئاتر در شیراز را هم دارم. یک ماه باید برای بازی در تئاتری به شیراز بروم. تمرینات هم در شیراز است. احتمالا در یک فیلم کوتاه هم بازی کنم. پرچمی همچنین از انتخاب خود برای بازی در یک کار سینمایی جدید خبر داد و به جزئیاتی در این باره اشاره نکرد و گفت: در سریال محکوم هم بازی داشتم که به زودی منتشر می‌شود.
این بازیگر در عین حال خاطرنشان کرد: رمق دوباره پیدا کرده‌ام و قوی‌تر از قبل کار می‌کنم. منتظر پیشنهادهای خوب کاری هستم.

آرونوفسکی فصل جدید
سینما و هوش مصنوعی را کلید زد
 دارن آرونوفسکی، کارگردان شناخته‌شده سینمای آمریکا، با تأسیس استودیوی «Primordial Soup» و همکاری با تیم تحقیقاتی گوگل، گامی جسورانه در ترکیب فناوری هوش مصنوعی با هنر سینما برداشته است.
دارن آرونوفسکی به تازگی استودیوی نوپای خود را با عنوان «Primordial Soup» تاسیس کرده و قرار است با همکاری با تیم شرکت هوش مصنوعی «دیپ مایند» (DeepMInd) متعلق به گوگول، گامی جسورانه در ترکیب فناوری هوش مصنوعی با هنر سینما بردارد.
نخستین پروژه این همکاری با عنوان «Ancestra» به کارگردانی الیزا مک‌نیت، در جشنواره ترایبکا ۲۰۲۵ رونمایی خواهد شد؛ فیلمی که با ترکیب بازیگران واقعی و تصاویر تولیدشده توسط هوش مصنوعی، مرزهای جدیدی در روایت شخصی و تصویرسازی علمی می‌گشاید. داستان «Ancestra» از تجربه تولد خود کارگردان الهام گرفته و روایت‌گر نوزادی است که با نقصی در قلبش به دنیا می‌آید. فیلم با روایتی شاعرانه نشان می‌دهد چگونه عشق مادر در لحظه‌ای بحرانی به نیرویی کیهانی برای نجات جان دخترش بدل می‌شود. فیلم «Ancestra» به‌عنوان الگویی برای همکاری اخلاق‌مدار میان انسان و ماشین، از تیمی متشکل از بازیگران عضو اتحادیه بازیگران آمریکا، هنرمندان سنتی (از جمله انیماتورها، طراحان مفهومی، متخصصان جلوه‌های بصری) و محققان شرکت هوش مصنوعی دیپ مایند گوگل بهره برده است. فرآیند تولید بر پایه مدل‌سازی بر اساس طراحی‌های مفهومی اولیه و استوری‌بوردهای دستی بوده است. به گفته سازندگان، این شیوه کمک کرده تا حس عاطفی اثر و یکپارچگی هنری آن حفظ شود و هوش مصنوعی به‌گونه‌ای اخلاقی و در خدمت دیدگاه فیلم‌ساز استفاده گردد.
به گزارش ددلاین، این پروژه بخشی از موج نوآوری‌هایی است که هم‌زمان با کنفرانس «Google I/O» معرفی شدند. از جمله این نوآوری‌ها ابزار «Flow» است که می‌تواند کلیپ‌هایی هشت‌ثانیه‌ای با کیفیت سینمایی تولید کند. گوگل این ابزار را از ۲۰ مه ۲۰۲۵ در اختیار مشترکان بخش هوش مصنوعی خود قرار داده است.
آرونوفسکی در بیانیه‌ای تأکید کرده که هدف او از راه‌اندازی این استودیو، جایگزینی هوش مصنوعی به‌جای فیلم‌سازی سنتی نیست، بلکه تلاش برای افزودن ابزارهایی تازه به جعبه‌ابزار خلاقیت فیلم‌سازان است. این کارگردان در سال ۲۰۲۳ نیز در ساخت فیلمی با عنوان «کارت پستال‌های از زمین» از دوربین‌هایی با کیفیت خیره‌کننده ۱۸k استفاده کرد.
او در این باره می‌گوید: «سینما همواره با فناوری پیش رفته است. از برادران لومیر و ادیسون گرفته تا ورود صدا، رنگ و جلوه‌های ویژه؛ همه اینها داستان‌گویی را به سطوحی رسانده‌اند که پیش‌تر ممکن نبود. اکنون نیز زمان آن رسیده تا این ابزارهای نو را کاوش کرده و آینده روایت‌گری را شکل دهیم.»

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه