روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

1404 سه‌شنبه 6 خرداد - شماره 4838

کارگردان و بازیگر: تئاتر متولی ندارد

 کارگردان و بازیگر تئاتر که این روزها نمایش «راه‌هایی برای فراموشی» را روی صحنه دارد، با بیان این‌که تئاتر امروز ما نیاز به یک ژان والژان دارد، گفت: مردم تئاتر دم‌دستی را دوست دارند. تئاتری که به مسائل روز و اجتماعی می‌پردازد و دغدغه‌مند است، چندان مخاطبی ندارد.
سمیه مهری اظهار داشت: مخاطبان دوست ندارند کارهایی که دردمند است و مسائل روز اجتماعی را مطرح می‌کنند، ببینند. هجمه‌ بدی علیه کارهای تئاتر ارزشمند راه افتاده است؛ طوری که مردم ترجیح می‌دهند تئاتر سخیف، آزاد و طنز و ببینند که با آن ۱۰ دقیقه بخندند.
وی که یکی از کارگردانان نمایش راه‌هایی برای فراموشی است، تصریح کرد: سینمای امروز، واقعا سطح سلیقه مردم را پایین آورده است. همانطور که کارهای اجتماعی در گیشه سینما جایی ندارند به همان شکل کارهای اجتماعی هم در گیشه تئاتر جایی ندارند. شما کارهای طنز ضعیف مانند «فسیل» را بساز چون جواب می دهد اما به هیچ عنوان این مدل کار کردن (کارهای اجتماعی) دیگر جواب نیست و موجب پشیمانی است.
مهری که پیشتر بمون، بخند، بخندون را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه داشت می‌گوید: بسیاری دغدغه‌های اجتماعی ما فقط به شکلی است که برای آدم‌ها زحمتی نداشته باشد و اگر کاری دغدغه‌مند انجام دهید کسی به خودش زحمتی برای دیدن تئاتر نمی‌دهد.
* تئاتر اجتماعی تنهاست
مهری افزود: صادقانه بگویم، تئاتر اجتماعی، مخصوصا تئاتری که درباره زنان و حقوقشان حرف می‌زند در این فضا تنهاست. ما سال‌هاست روی صحنه فریاد می‌زنیم، از درد می‌گوییم، از تبعیض، از نادیده‌ گرفته‌شدن، از خشونت، از زن‌هایی که هر روز مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و کسی نمی‌شنود و آن فریادها فقط روی صحنه می‌ماند؛ نه حمایتی می‌شود، نه دیده می‌شود، نه حتی جدی گرفته می‌شود. امیدواریم حمایت‌های ما از فضای مجازی به فضای واقعی کشیده شود.
این کارگردان تئاتر گفت: تئاتر ما این روزها به یک ژان والژان نیاز دارد؛ کسی که از دل رنج برخاسته، طرد شده، جنگیده، بخشیده، فریاد زده و همچنان ایستاده است. نیاز به هنرمندی داریم که مانند ژان والژان، درد جامعه‌اش را زندگی کرده، نه فقط بازی. کسی که به‌جای شهرت، مسئولیت را انتخاب کند. کسی که از دروغ خسته شده و حاضر نیست سکوت کند، حتی اگه هزینه بدهد. کسی که وقتی همه خوابند، بیدار بماند و وقتی همه می‌خندند، از گریه نترسد.
* تئاتر متولی ندارد
این بازیگر همچنین با اشاره به جای خالی مدیری برای مدیریت مرکز هنرهای نمایشی گفت: ما در مرکز هم حتی مدیر برای تئاتر نداریم. هشت ماه است که هر مدیری در مرکز هنرهای نمایشی آمده، موقت بوده است.
مهری تصریح کرد: پیشتر، تئاتر متعلق به تئاتری‌ها بود ولی حالا این گونه نیست. تئاتری که چهره و طنز هجو نداشته باشد و دغدغه‌مند باشد اکنون مرده و کشتی آن به گل نشسته و سکانداری برای این کشتی وجود ندارد.
نمایشنامه راه‌هایی برای فراموشی با کارگردانی مشترک کامران شهلایی و سمیه مهری از دهم اردیبهشت هر روز ساعت ۱۹ در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته و اجرای این نمایش تا نهم خرداد ادامه دارد. این نمایش موضوعی اجتماعی دارد و با محوریت زنان و آسیب‌های اجتماعی از زاویه‌ای تازه به بحث تجاوز می‌پردازد.
مریم عطیه میرزایی، محمدسعید فرازمند، علی پیمان، بهنام شاکری، رسول احمدی و اشکان آبگون بازیگران این نمایش هستند.
عباس محمدی تهیه‌کننده، آتوسا قاضی طراح لباس، علی خاتمی موسیقی، مریم قهرمانی‌زاده عکاس، سپیده شهریور دستیار اول کارگردان و رامین رستمی طراح پوستر این نمایش هستند.

آغاز طوفانی آخرین «ماموریت غیرممکن» در گیشه
 هشتمین و احتمالا آخرین قسمت از مجموعه پرهیجان «ماموریت غیرممکن» با نام «روزشمار نهایی»، با فروشی خیره‌کننده در نخستین هفته نمایش، صدرنشین گیشه‌های داخلی و جهانی شد.
فیلم «ماموریت غیرممکن: روزشمار نهایی» (Mission: Impossible – The Final Reckoning) که از جمعه این هفته در سینماهای آمریکا اکران شده، موفق شد در سه روز نخست به فروشی معادل ۶۳ میلیون دلار دست یابد. بر اساس پیش‌بینی مجله ورایتی، این رقم با احتساب تعطیلات آخر هفته یادبود (Memorial Day) به ۷۷ میلیون دلار خواهد رسید.
این فروش افتتاحیه نه‌تنها «روزشمار نهایی» را در جایگاه بهترین فروش آغازین در تاریخ این سری فیلم قرار داده، بلکه رکورد فروش افتتاحیه «ماموریت غیرممکن: فال‌اوت» (Fallout) محصول ۲۰۱۸ با ۶۱ میلیون دلار را نیز پشت سر گذاشته است.
در کنار موفقیت داخلی، این فیلم در بازارهای بین‌المللی نیز عملکرد قابل‌توجهی داشته و با کسب ۱۲۷ میلیون دلار، مجموع فروش جهانی آن به ۱۹۰ میلیون دلار رسیده است. با این حال، «مامویت غیرممکن: روزشمار نهایی» یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود و تولید آن حدود ۴۰۰ میلیون دلار هزینه دربرداشته؛ رقمی که به گفته کارشناسان، نتیجه تأخیرهای ناشی از همه‌گیری کرونا، اعتصابات صنعت سینما و تورم جهانی است. با این افتتاحیه و عملکرد بسیار خوب در بازارهای خارجی، این فیلم درآمد قابل توجهی خواهد داشت، اما هزینه‌های ساخت آن سرسام‌آور است و به‌سختی به نقطه سربه‌سر خواهد رسید. در این قسمت از مجموعه، تام کروز بار دیگر در نقش ایتن هانت، مامور شجاع ظاهر می‌شود و باید برای جلوگیری از تهدید یک هوش مصنوعی سرکش وارد عمل شود.
فیلم «مأموریت: غیرممکن – روزشمار نهایی» با حضور تام کروز، به تازگی نخستین نمایش جهانی خود را در جشنواره کن تجربه کرد، فیلمی که آخرین قسمت از مجموعه فیلم‌های اکشن و هیجانی «ماموریت غیرممکن» محسوب می‌شود، مجموعه‌ای که نزدیک به سه دهه پیش توسط برایان دی پالما در سال ۱۹۹۶ آغاز شد. سری فیلم‌های «مأموریت غیرممکن» یکی از پرطرفدارترین و موفق‌ترین سری فیلم‌های سینمایی جهان است. این سری فیلم‌ها بر اساس مجموعه تلویزیونی به همین نام که در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ پخش می‌شد، ساخته شده‌اند. اولین فیلم این مجموعه در سال ۱۹۹۶ به کارگردانی برایان دی پالما و با بازی تام کروز به عنوان شخصیت اصلی روی پرده آمد و تاکنون هشت فیلم از این مجموعه راهی سینما شده‌اند که در مجموع بیش از ۴.۱۴ میلیارد دلار در گیشه جهانی سینما فروش داشته‌اند.  

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه