صفحه اول
انتشار دو نامه از سوی مدیران سایپا و ایران خودرو خطاب به بورس، روند خصوصیسازی این دو خودرو ساز را در هاله ای از ابهام فرو برد. در نامه عادل پیرمحمدی مدیرعامل شرکت ایرانخودرو به جعفر سلطانی رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس آمده است که «با عنایت به نامه وارده از دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر تهیه گزارش نهایی ساماندهی صنعت خودروسازی، مقرر شد از هر گونه واگذاری و تحول سهام این شرکت تا تعیین تکلیف طرح مذکور جلوگیری بعمل آید. بدیهی است پیگیری های لازم از دبیرخانه مذکور انجام و متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.» در نامه جداگانه علی شیخ زاده مدیرعامل شرکت سایپا نیز به مدیر نظارت بر ناشران بورس نیز آمده است: «بنابر نامه ای خیلی محرمانه واصله از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مقرر شد تا ابلاغ مصوبات شورای عالی سران قوا، از هر گونه واگذاری و تغییر و تحول در سهام شرکت سایپا جلوگیری شود. مراتب از بابت رعایت مقررات دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات اعلام می شود.لازم بذکر است گروه سایپا همچنان پیگیر تعیین تکلیف موضوع واگذاری سهام چرخه ای است و در صورت ابلاغ هر دستوری از مراجع ذیصلاح، مراتب از طریق سامانه کدال افشا و به اطلاع سهامداران خواهد رسید. » سازمان خصوصی سازی هم دیروز طی اطلاعیه ای اعلام کرد: پیرو ابهامات مطرح شده درخصوص واگذاری سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا به اطلاع عموم فعالان بازار سرمایه می رساند، سازمان خصوصی سازی در اجرای وظایف و مأموریت های قانونی خود با حمایت دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا؛ همچنان خود را مکلف به واگذاری سهام دولت در دو شرکت ایران خودرو و سایپا می داند. در ادامه این اطلاعیه آمده: بر همین اساس با توجه به تکالیف مقرر در قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، مصوبات هیات واگذاری و همچنین قانون برنامه هفتم پیشرفت، بزودی برنامه واگذاری و خروج کامل دولت از دو شرکت مذکور پس از هماهنگی با مراجع ذیصلاح قانونی به ویژه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، اعلام خواهد شد. بدیهی است اجرای بند (ب) ماده (۵) قانون برنامه هفتم پیشرفت نیز در موعد مقرر و توسط مراجع ذیربط صورت خواهد گرفت. بابک صدرایی، کارشناس خودرو، درباره روند خصوصیسازی سایپا و ایران خودرو گفت: «به هر صورت یک فضای چندگانه در کشور وجود دارد که عدهای میخواهند خودروسازها را بدون زیرساخت لازم خصوصی کنند، از طرفی عدهای با سوابق مسأله برانگیز وارد صحنه شدهاند. آنچه گفته میشود بر سر صلاحیت عدهای چند دستگی وجود دارد. این روند متوقف شده تا تیمی که وجاهت بیشتری برای مالکیت سایپا دارد را پیدا کنند. خودروسازها نیز باید این نامهها را شفاف کنند. من معتقدم که کشور به لحاظ مدیریت و اقتصاد، آمادگی خصوصیسازی به معنای واقعی را ندارد و اینها حرکات گسسته از یکدیگر است. در مقاطعی شعارهای احساسی مطرح میشود اما در بلندمدت به این نتیجه میرسند که یک قدم به عقب برگردند. من احساس میکنم جدلهایی که وجود داشت، نامهای جنجال آفرینی که مطرح شد، باعث شد تصمیم گیرندگان جانب محافظه کاری را در پیش بگیرند. کاکایی، کارشناس خودرو مدعی است که خصوصیسازی متوقف نشده و معنای این دو نامه، توقف خصوصیسازی نیست. او درباره تفسیر دو نامه خودروسازان به «انتخاب» گفت: «بحث نامه مدیرعامل ایران خودرو و سایپا، خصوصیسازی نبوده است. ایران خودرو یک سری شرکتهای زیرمجموعه را مورد نظر دارد که منتظر اعلام سیاستهای کلان درباره آن هاست. در نتیجه این حرفها نشان از خصوصیسازی کلی این دو شرکت ندارد. مثلاً در سایپا، دستور این است که 40 درصد سهام تودلی واگذار شود و بعد هم سهام دولت را واگذار کنند. در حال حاضر گرفتهاند از هرگونه تغییر دست نگه دارند. گویا در نقطهای درباره سامان دهی این موضوع کار میکنند و بر اساس آن چنین نامهای نوشتهاند. من با قاطعیت میتوانم بگویم که خصوصیسازی متوقف نشده است. بحث اساسی این است که بخش خصوصی بر اساس چه اصولی میتواند حرکت کند. آیا بر اساس قانون تجارت هر کاری خواست انجام میدهد یا دولت خواستههایی از او دارد؟ » یکی دیگر از کارشناسان خودرو، در ادعایی متفاوت با کاکایی مدعی شد که جلوگیری خصوصیسازی سایپا «خیلی طبیعی است که جلو خصوصیسازی را بگیرند. اگر قرار باشد خصوصیسازی به این شکل اتفاق بیفتد که خیلی اتفاق خوبی است. سود خودروسازها مسلماً هنوز هم خیلی بالاست. کسانیکه از این پول استفاده میکنند در دولت خیلی زیاداند. همتی گفت که چرا از خصوصیسازی میترسید؟ یک عده میترسند مرکز پولشان تعطیل شود. وقتی یک سری مشاور الکی در یک شرکت استخدام میشوند و کارشان این است که صبح تا شب دو کلمه حرف بزنند، چه توقعی از خصوصیسازی دارید؟ لابیها نگذاشتند این روند ادامه یابد. اگرچه من بعید میدانم این داستان را بتوانند تا آخر نگه دارند. کافیست یک توافق نیم بند هم با غرب بکنیم تا این شرکتها کاملاً زیان ده بودنشان مشخص شود و به سمت خصوصیسازی بروند. هر دولتی هم بیاید میخواهد این شرکتها خصوصی شوند. »