روزنامه کائنات
1

صفحه اول

1404 يکشنبه 4 خرداد - شماره 4836

اجرای طرح سه‌نرخی شدن گازوئیل به تعویق افتاد؛

پاسخ دولت به نگرانی‌های کامیون‌داران

 علیرضا احمدی فینی، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: «باید علاوه بر گازوئیل سهمیه‌ای، تنخواه نیز با همان نرخ سهمیه (لیتری ۳۰۰ تومان) به بخش حمل و نقل عمومی تخصیص یابد تا در صورت کمبود در گازوئیل سهمیه‌ای، ناوگان از سهمیه تنخواه استفاده کند.»
سه نرخی شدن گازوئیل روز ۲۸ اردیبهشت در هیأت وزیران به تصویب رسید. این سیاست جدید با هدف مهار قاچاق گسترده سوخت و شفاف‌سازی در نظام توزیع و براساس قانون برنامه هفتم و قانون بودجه، اجرا می‌شود.  پس از مصوبه دولت، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجرای آن از اول تیرماه خبر داد.
اکنون برخی رسانه‌ها از تعویق زمان اجرای مصوبه دولت خبر داده‌اند یک منبع آگاه در دولت این خبر را تایید و عنوان کرد که برای رفع برخی از ابهامات فعالان حوزه حمل و نقل، این تصمیم گرفته شده است. اما رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درخصوص تعویق اجرای مصوبه دولت گفت: «ما هیچ اطلاعی از تعویق طرح نداریم و در این خصوص مصوبه‌ای به ما ابلاغ نشده است.»
سید جلال موسوی، نایب رئیس کانون کامیونداران ایران نیز با اظهار بی‌اطلاعی از تعویق اجرای مصوبه سه نرخی شدن گازوئیل، گفت: «کانون خبر یا اطلاعیه رسمی در این خصوص دریافت نکرده است.»  وی تأکید کرد: «فعالان حمل و نقل باری در مجموع معتقدند با توجه به هزینه‌ها، قیمت حمل پایین است و از طرف دیگر معتقدیم ۳ نرخی شدن گازوئیل مانع از قاچاق نمی‌شود.»  وی افزود: «با مدیریت صحیح نحوه تخصیص سوخت به بخش حمل و نقل، مشکلات این بخش حل می‌شود و نیازی به ۳ نرخی شدن گازوئیل نیست. در واقع اگر همان سهمیه به موقع و به‌طور کامل تخصیص داده شود، بخش زیادی از مشکل کمبود سوخت ناوگان حل می‌شود. اما وقتی گازوئیل آزاد عرضه می‌شود، نشان می‌دهد سهمیه تخصیص یافته کفاف مصرف را نمی‌دهد یا تخصیص آن کامل انجام نمی‌شود.»  به گفته نایب رئیس کانون کامیونداران، جایگاه‌هایی که گازوئیل آزاد عرضه می‌کنند، در بیشتر مواقع مخصوصاً در شب که حمل جاده‌ای بیشتر است، تعطیل هستند و رانندگان باید ساعت‌ها معطل بمانند تا بتوانند سوخت آزاد بخرند. موضوع دیگر نیز فروش گازوئیل آزاد به قیمت بسیار بالاتر به خارج از شبکه رسمی حمل و نقل است.
نکته قابل توجه در مصوبه دولت این است که تخصیص سوخت براساس همان شرایط قبلی به ناوگانی که اسناد حمل برخط و محدوده مشخص در حمل کالا بر اساس بارنامه دارند انجام می‌شود و قرار نیست نرخ سوخت تخصیصی به ناوگان دارای بارنامه و فعال در شبکه حمل و نقل رسمی، تغییر کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه