روزنامه کائنات
4

جامعه

1404 سه‌شنبه 30 ارديبهشت - شماره 4833

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد؛

زنان «خشن و سیگاری» سریال‌های خانگی نمی‌توانند مروج فرزندآوری باشند

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عوامل موثر در کندی اجرای سیاست‌های جمعیتی، نبود یک اتاق وضعیت هوشمند و تحلیل‌گر و فقدان نقشه اجرایی را از جمله عوامل موثر عنوان کرد.
خسروپناه در همایش گرامیداشت روز ملی جمعیت با اشاره به ابلاغ ۱۴ بند سیاست‌های کلی جمعیت در سال ۱۳۹۳ که به رصد مستمر، فرهنگ، سلامت، تغذیه سالم و تکریم سالمندان و... اشاره دارد، اظهار کرد: علاوه بر این، سیاست‌های راهبردی و معطوف به اجرا در پنج راهبرد و ۶ تبصره در سال ۹۱ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد که سیاست‌های اجرایی، حمایتی، تشویقی، فرهنگی و اقتصادی دارد. علاوه بر این، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نیز در سال ۱۴۰۰ توسط مجلس تصویب شد که ساختار و تکالیف وزارتخانه‌ها معین است.
وی ادامه داد: لذا خلاء سیاستی، راهبردی، تقنینی و ساختاری نداریم. زمانی که مجموع سیاستها را بررسی می‌کنیم، مشخص می‌شود که جامع نوشته شده و علمی و فناورانه، پزشکی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و خلائی نمی‌بینیم. اقدامات ارزشمندی هم انجام شده است. پس مشکل کجاست؟.
خسروپناه در این راستا به دنبال مطالعات انجام شده، به سه مشکل، اشاره کرد و توضیح داد: به نظر، اولین خلاء، فقدان یک اتاق وضعیت هوشمند و توانمند در رصد مستمر است. رصد باید هوشمند و مستمر، با آمایش جمعیتی و نرخ باروری در کل جغرافیا باشد. ما در اتاق‌های رصد عمدتا دیتا داریم و دیتاها باید آنالیز و علل و عوامل شناسایی و به دنبال آن برنامه ریزی شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که در یک کار قرارگاهی، اولین و مهمترین کار داشتن اتاق وضعیت مانیتورینگ هوشمند است که داده‌ها به اطلاعات و تحلیل تبدیل شود.
خسروپناه با اشاره به عامل دوم گفت: عامل دوم فقدان یک نقشه اجرایی جامع است. صدا و سیما، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد، معاونت سینمایی وزارت ارشاد، کتاب و رمان و انیمیشن و پلتفرم‌های فضای مجازی همگی به انجام این سه مولفه کمک کنند. اینکه انتظار داشته باشیم که همه بار روی دوش ستاد جمعیت باشد، شدنی نیست، چراکه ستاد قرارگاه است اما صدا و سیما، سازمان تبلیغات و وزارت ارشاد و کل مجموعه فرهنگی باید حمایت کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دختران جوان در امر ازدواج و فرزندآوری به حمایت معنوی نیاز دارند و حمایت مادی کافی نیست، تصریح کرد: سریال‌های خانگی نقش مهمی در بحث جمعیت دارد. در سالهای اخیر نقش قابل توجهی از سریالها، زنان که روحیه لطیف، با محبت و مظهر جمیل و جمال الهی‌اند را به عنوان زنان خشن و جنایتکار که مرتب سیگار می‌شکند را در این سریال‌ها نشان می‌دهند؛ اینها آثار منفی دارد و ستاد ملی جمعیت باید مدعی العموم نسبت به این سریالها باشد که چرا این سریال‌ها ساخته می‌شود؟. ما در کشور بانوانِ متاهلِ دانشمندِ اثربخش دارای چند فرزند، کم نداریم.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران عنوان کرد؛
تفسیر اشتباه وزارت کشور از حریم پایتخت
 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما در حال حاضر با برخورد اختلافی در حریم تهران مواجه هستیم و تفسیر غلطی توسط وزارت کشور از حریم وجود دارد که باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.
به گزارش شهر، مهدی عباسی با تأکید بر ضرورت حفظ حریم تهران اظهار کرد: حریم پایتخت تنفس‌گاه زیستی شهر تهران است؛ علاوه بر این فضایی برای اجرای پروژه‌های ضروری شهر است که در آینده با بحرانی به نام زمین مواجه نشویم.
وی با بیان اینکه حریم یک توقفگاه برای توسعه شهر است، افزود: حریم برای ایجاد امنیت، برای پدافند غیرعامل و به نوعی فرصتی برای خدمت‌رسانی در شرایط بحران و بلایای طبیعی تهران است و همین دلایل، حفظ حریم تهران به عنوان یک فرصت زیستی را ضروری می‌کند.
عباسی با بیان اینکه قانون هم برای حفظ حریم تهران تمهیدات ضروری و لازم را دیده است، یادآور شد: اگر دستگاهی در موضوع حریم متخلف باشد باید با آن برخورد قانونی صورت بگیرد؛ ما امروز درخصوص نحوه مدیریت حریم اختلافی در سطح وزارت کشور داریم که باید این اختلاف برطرف شود.
عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه حریم تهران یک حریم یکپارچه است، تصریح کرد: تهران و یا به نوعی حریم آن میزبانی شهرهای دیگر را نیز انجام می‌دهد؛ لذا باید پذیرفت که حفظ حریم پایتخت اهمیت و اولویت دارد و به عبارتی موضوع مهم تهران است، چراکه عمده شهرها بعد از تهران و در کنار آن شکل پیدا کردند و با توجه به این موضوع، حریم تهران در اولویت قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: حریم تهران هم به لحاظ منطق هم اهمیت دارد - پایتخت کشور است- هم به لحاظ جمعیت برتری دارد و هم به لحاظ محوریت‌ها و مسائل و موضوعات پیچیده‌ای که در این شهر شاهد هستیم، دارای اهمیت است. لذا اگر اهم و فی‌الاهم کرده و همچنین شکل‌گیری تدریجی شهرهای اطراف بعد از تهران را در نظر بگیریم، حریم متعلق به تهران است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نظام ساختاری مدیریت حریم باید به صورت یکپارچه شکل بگیرد، گفت: ما در حال حاضر با اختلافی در حریم مواجه هستیم؛ تفسیر غلطی توسط وزارت کشور از حریم وجود دارد که باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ خبر داد؛
جریمه ۵۶۳۳ خودرو به دلیل تخلفات شبانه
 در ۲۸ روز نخست اردیبهشت ماه سال جاری، پلیس راهور تهران بزرگ در راستای افزایش ایمنی معابر و کاهش تصادفات شبانه، اقدام به برخورد جدی با تخلفات رانندگی کرده است. در این مدت، ۵۶۳۳ خودرو به دلیل ارتکاب انواع تخلفات شبانه در سطح شهر تهران، مشمول جریمه شدند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، سردار سید ابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام این خبر، گفت: شدت برخورد پلیس با تخلفات رانندگی در ساعات پایانی شب عمدتاً به دلیل افزایش تصادفات سنگین در این بازه زمانی است. بخش قابل‌توجهی از این حوادث ناشی از سرعت‌های غیرمجاز بوده و عمدتاً رانندگان جوان بین ۱۹ تا ۳۰ سال در وقوع این تصادفات نقش دارند. در چنین شرایطی، سرعت بالا به‌ویژه در ساعات پایانی شب در بزرگراه ها، باعث کاهش کنترل وسیله نقلیه شده و افزایش احتمال واژگونی خودرو را در پی دارد. این موضوع نه‌تنها جان راننده و سرنشینان را به خطر می‌اندازد، بلکه تهدیدی جدی برای سایر شهروندان و رانندگان محسوب می‌شود.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در ۲۸ روز ابتدایی اردیبهشت‌ماه سال جاری ۵۶۳۳ خودرو در طرح شبانه پلیس راهور پایتخت جریمه شده‌اند. از این تعداد، ۳۶۲۳ مورد مربوط به تخلفات حادثه‌ساز بوده است. همچنین ۱۳۰۱ خودرو به دلیل نقص در سیستم روشنایی در شب مشمول جریمه شدند و ۷۰۹ خودرو سنگین نیز به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در حمل بار و سرعت و سبقت غیر مجاز اعمال قانون شده‌اند.
 سردارموسوی پور افزود: ۳۵ درصد از تصادفات منجر به فوت و مجروحیت های شدید ناشی از تخطی از سرعت مجاز هستند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ به رانندگانی که با سرعت‌های غیرمجاز (۳۰ تا ۵۰ کیلومتر بالاتر از حد مجاز) اقدام به رانندگی پرخطر می‌کنند، هشدار داد و گفت: علاوه بر اعمال قانون و درج نمره منفی در سوابق این رانندگان، خودروهایشان نیز به مدت ۳ تا ۵ روز در پارکینگ توقیف خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: رانندگانی که با سرعت بیش از ۵۰ کیلومتر بالاتر از حد مجاز رانندگی می‌کنند، ۱۰ نمره منفی در سوابق خود دریافت خواهند کرد.
سردار موسوی‌پور در پایان تأکید کرد که بر اساس قانون، وجود نقص فنی در سامانه روشنایی خودروها در شب منجر به اعمال نمره منفی خواهد شد. به این ترتیب، رانندگان وسایل نقلیه شخصی با ۳ نمره منفی و رانندگان وسایل نقلیه عمومی با ۵ نمره منفی مواجه خواهند شد. همچنین، اگر امکان رفع نقص سامانه روشنایی در محل وجود نداشته باشد، خودرو به‌طور قطعی در پارکینگ توقیف خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه