توقف پخش «پایتخت ۷» برای حادثه بندرعباس
سریال «پایتخت ۷» از شبکه تماشا به احترام درگذشتگان حادثه هرمزگان پخش نمیشود.به دنبال حادثه ناگوار در بندر شهید رجایی بندرعباس و به احترام درگذشتگان حادثه هرمزگان سریال «پایتخت ۷» دیشب پخش نشد و امشب نیز پخش نمیشود.مجموعه اپیزودیک «سرگذشت» به تهیهکنندگی بهروز مفید و نویسندگی امیرمحمد عبدی و کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی ساعت ۱۷ از شبکه تماشا پخش خواهد شد. فصل هفتم مجموعه نمایشی «پایتخت» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیهکنندگی الهام غفوری و با حضور بازیگران فصول قبل تولید شده است و ماجرای خانواده نقی معمولی را به تصویر میکشد.این سریال در لوکیشنهایی چون شهرستان سوادکوه و چند قسمت در مشهد تصویربرداری شده است. محسن تنابنده، ریما رامینفر، نسرین نصرتی و احمد مهرانفر و ... از جمله بازیگران این سریال هستند.
بسته شدن پرونده حقوقی سوپرمن
راه را بر اکران جهانی آن گشود
دادگاهی در آمریکا شکایت خانواده یکی از خالقان سوپرمن علیه کمپانی برادران وارنر و کمپانی کمیکهای دی سی را رد و راه را برای اکران جهانی این فیلم در تابستان امسال هموار کرد.
به گزارش هالیوود ریپورتر، دادگاه منطقهای ایالات متحده به ریاست قاضی جسی فورمن روز پنجشنبه (۴ اردیبهشت) شکایت مطرحشده از سوی خانواده جوزف شوستر، یکی از خالقان سوپرمن، علیه وارنر برادرز و دیسی کامیکس را رد کرد. این شکایت قصد داشت اکران فیلم «سوپرمن» را در چندین کشور پیش از اکران رسمی آن در ماه ژوئیه (خرداد) متوقف کند.
قاضی فورمن در رأی خود اعلام کرد این پرونده تحت صلاحیت دادگاه فدرال آمریکا قرار نمیگیرد، چرا که ادعاهای مطرح شده مبنی بر نقض کپیرایت، بر اساس قوانین کشورهای خارجی ثبت شده و نه قوانین ایالات متحده.
وارنر برادرز در بیانیهای تأکید کرد: همانطور که همیشه تأکید کردهایم، تمامی حقوق سوپرمن در اختیار دیسی قرار دارد. با این حال، این شکایت روز جمعه در دادگاه ایالتی نیویورک دوباره ثبت شد.
این دعوی حقوقی از سوی وارن پیری، خواهرزاده شوستر، مطرح که مدعی شده بود «وارنر برادرز دیسکاوری» سالها پیش حقوق بینالمللی سوپرمن را از دست داده اما همچنان بدون اجازه و پرداخت حقالزحمه از این شخصیت بهرهبرداری میکند. او در شکایت خود دریافت سهمی از سود آثار مرتبط از جمله «لیگ عدالت زک اسنایدر»، «بلک آدام» و «شزم!» در کشورهای مختلف را خواستار شده بود.
دادگاه، استدلال پیری مبنی بر اینکه شکایت باید براساس تخلف از قانون آمریکا بررسی شود را رد و تصریح کرد ادعاهای نقض حقوق تنها براساس قوانین کشورهای خارجی تنظیم شده است. همچنین، قاضی فورمن تأکید کرد کنوانسیون برن که پیری به آن استناد کرده بود، به صورت خودکار در محاکم آمریکا قابل اجرا نیست.
ماجرای حقوق سوپرمن به سال ۱۹۳۸ (۱۳۱۷ شمسی) بازمیگردد، زمانی که جروم سیگل و جوزف شوستر شخصیت سوپرمن را در ازای ۱۳۰ دلار به دیسی فروختند. این موضوع از آن زمان تاکنون بارها موضوع شکایات حقوقی قرار گرفته است.
اگرچه تحت قوانین کپیرایت آمریکا، خانواده شوستر میتوانستند حقوق داخلی سوپرمن را پس بگیرند، اما در سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۱ شمسی) توافقی صورت گرفت که این حق را در ازای دریافت سالانه ۲۵ هزار دلار واگذار کرد. یک دادگاه تجدیدنظر بعداً این توافق را تأیید کرد.
با این حال، پیری ادعا کرده بود خواهر شوستر هنگام امضای توافق فاقد اختیار قانونی لازم برای واگذاری این حق بود، اما دادگاه بدون بررسی این موضوع، به دلیل عدم صلاحیت، رسیدگی به پرونده را متوقف کرد.
دیوید کراننبرگ:
سینما تجربه خاصی برایم ندارد
حتی تدوین روی نگاتیو هم کابوس بود
«دیوید کراننبرگ»، فیلمساز مطرح ژانر وحشت در گفتوگویی تازه اعلام کرد علاقهای به تماشای فیلم در سینما ندارد و کار با نگاتیو را نیز تجربهای محدودکننده و عذابآور میداند.
به گزارش تارنمای مجله هالیوود ریپورتر، دیوید کراننبرگ، کارگردان سرشناس ژانر وحشت در گفتوگو با مجله اینترویو گفت: علاقهای به تجربه جمعی تماشای فیلم در سینما ندارد و سالهاست که از رفتن به سینما خودداری کرده است.
وی افزود: بخشی از این موضوع به دلایل شخصی مانند نیازش به دیدن فیلمها با زیرنویس بهدلیل مشکلات شنوایی و همچنین شرایط نامناسب پارکینگ در تورنتو برمیگردد.
با این حال، وی توضیح داد: فقط گاهی، آن هم در جشنوارهها، فیلم را در سالن سینما میبینم و کیفیت پخش همیشه خوب نیست.
کراننبرگ به خاطرهای از جشنواره ونیز اشاره کرد و گفت: تجربه سینما برایم چیز خاصی نیست. شاید بهخاطر سنم باشد زیرا دیگر احساسی به تماشای فیلم همراه با جمع ندارم.
وی از پیشرفت فناوری فیلمسازی ابراز رضایت کرد و افزود: حالا مردم درباره استریم با همان شور و اشتیاقی حرف میزنند که قبلاً بعد از تماشای فیلم در سینما داشتیم. اوضاع متفاوت است اما لزوماً بدتر نیست.
کراننبرگ با بیان این که دلم برای نگاتیو تنگ نمیشود، اظهار داشت: تدوین و برش زدن نگاتیو برای من کابوس و بسیار محدودکننده بود. اکنون خیلی بیشتر میتوانی کنترل داشته باشید چون هنگام فیلم سازی باید تا حدی کنترلطلب بود.
وی تأکید کرد: برای فیلمهای قدیمی حسی نوستالژیک دارم اما مثل اسپیلبرگ نیازی به فیلمبرداری روی نگاتیو احساس نمیکنم.
دیوید کراننبرگ کارگردان، فیلمنامهنویس و بازیگر کانادایی است که بهعنوان یکی از پیشگامان ژانر «وحشت جسمی» (Body Horror) شناخته میشود. آثار او معمولاً به بررسی مرزهای میان بدن، ذهن و فناوری میپردازند و مضامینی چون دگرگونی جسم، بیماری و روان انسان را بهشیوهای منحصربهفرد روایت میکنند. از محبوب ترین فیلم های او میتوان به جنایات آینده (crimes of the future)، قولهای شرقی (Eastern promises) و اسکنرها (scanners) اشاره کرد.
سنگ تمام هالیوودیها برای خالق «پدرخوانده»
استیون اسپیلبرگ و جورج لوکاس به همراه جمعی از چهرههای مطرح هالیوودی، پنجاهمین جایزه دستاورد موسسه فیلم آمریکا را به کاپولا اعطا کردند.
اسطورههای هالیوود در موسسه فیلم آمریکا (AFI) گرد هم آمدند تا از فرانسیس فورد کاپولا تجلیل کنند؛ سینماگری که جایزه ارزشمند یک عمر دستاورد این نهاد سینمایی را دریافت کرد.
اسپیلبرگ در این مراسم کاپولا را فردی بیباک توصیف کرد. اسپیلبرگ که نخستین بار در سال ۱۹۶۷ با کاپولا آشنا شده بود، گفت: «از یک سو تو جنگجوی هنرمندان مستقل هستی و همیشه از آرمانهایشان دفاع کردهای، و از سوی دیگر، بیپروا در پذیرش ایدهها، نظرات و الهامها.»
او به یاد آورد که چگونه نسخه اولیه فیلم «اینک آخرالزمان» را که پنج ساعت طول داشت، با گروهی از فیلمسازان تماشا کرده بود: «وقتی فیلم تمام شد، از ما خواستی که بگوییم چه دیدیم و چه احساسی داشتیم. همه ما را دعوت کردی که نظر بدهیم، و یکییکی گفتیم کجا گم شدیم و کجا پیدا شدیم. من همانجا نشستم و با حیرت یاد گرفتم که جستوجوگری در واقع قدرت ویژه توست.»
اسپیلبرگ در ادامه گفت: «برای من، "پدرخوانده" بزرگترین فیلم آمریکاییِ تاریخ است. بسیاری از هنرمندان میتوانند بابت آثارشان روی کاغذ، بوم یا پرده، افتخار کنند، اما تحسین ما برای تو، فرانسیس، از جنس دیگری است. وقتی جوانیم، میخواهیم والدینمان را سربلند کنیم، بعد دوستانمان، سپس همکارانمان و در نهایت همتایانمان. اما تو، بیهمتا هستی.»
اسپیلبرگ افزود: «تو آنچه پیشتر ساخته شده بود را گرفتی و معیار سینمای آمریکا را بازتعریف کردی و در این مسیر، الهامبخش نسلی از داستانگویان بودی تا کاری کنند که تو به آنها افتخار کنی. من همیشه میخواهم کاری کنم که تو به من افتخار کنی.»
جورج لوکاس نیز از پیوند همیشگی خود با کارگردان «اینک آخرالزمان» یاد کرد؛ آن دو اولین بار در سال ۱۹۶۸ در پشت صحنه فیلم «رنگینکمان فینیان» با هم آشنا شدند. لوکاس کاپولا را قهرمان خود خواند و گفت: «وقتی ۲۲ ساله بودم، به من یاد داد که از پریدن از صخرهها نترسم. من هم این درس را در تمام زندگیام حفظ کردم، هرچند هرگز به سطحی که او میرود، نرسیدم.»
سپس لوکاس و اسپیلبرگ به طور مشترک جایزه یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا را به کوپالا اعطا کردند.
فرانسیس فورد کاپولا در سخنرانی پس از دریافت جایزه گفت: «زمینهای خالی که در کودکی در آنها بازی میکردم، اکنون با ساختمانهایی که نمیشناسم، پر شدهاند. دوستان و همسایگان زیادی که لبخندم را پاسخ میدهند، آن پسری که اجازه نمیداد در تیمش باشم. خیلیها را به یاد میآورم؛ همه پیرتر شدهاند، اما همچنان همان آدمها هستند. اکنون فهمیدهام که اینجا، جایی که مرا ساخت، خانهام نیست، بلکه شما هستید؛ دوستان، همکاران، معلمان، همبازیان، خانواده و همسایگانم. همه چهرههای زیبایی که دوباره مرا به آغوش میکشند. چون من چیزی جز یکی از شما نیستم و نخواهم بود.»
کاپولا از تجلیل رابرت دنیرو، آل پاچینو، آدام درایور، هریسون فورد، مورگان فریمن، داستین هافمن، ران هاوارد، سی. توماس هاول، دایان لین، اسپایک لی و رالف ماکیو عمیقاً تحت تأثیر قرار گرفت. بازیگران فیلم «پدرخوانده» یعنی دنیرو و پاچینو نیز روی صحنه رفتند تا از کاپولا تقدیر کنند. دنیرو گفت: «تو زندگی من را تغییر دادی.» و پاچینو نیز تأکید کرد: «از تو ممنونم که بیشتر از خودم به من ایمان داشتی.»
کاپولا با فیلمهایی چون دنبالههای «پدرخوانده»، «مکالمه»، «اینک آخرالزمان» و «دراکولا» خود را بهعنوان یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ تثبیت کرد.