مفهوم عدالت
رضا طوفانی -عدالت مفهومی گسترده است که هدف عالی انسان می باشد. عدالت بخش های مختلفی را دارا است؛ از جمله آنها عدالت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، قضایی و… است که یکی از بخش های اصلی آن عدالت اقتصادی است. عدالت اقتصادی مراعات حقوق اقتصادی افراد در حوزه رفتارها و روابط اقتصادی است و از گفتار و سیرة معصومان برمی آید که عدالت اقتصادی در اقتصاد اسلامی جایگاهی بسیار رفیع دارد. عدالت اقتصادی، به معنای مراعات حقوق اقتصادی در حوزة رفتارها و روابط اقتصادی است. این امر بهصورت هدف اقتصادی، هنگامی بهطور کامل محقق میشود که هر یک از افراد جامعه، به حق خود از ثروت و درآمدهای جامعه دست یابند. دیدگاه¬های متفاوت براساس مبانی گوناگون، معانی متعددی برای حق ارائه دادهاند. عدالت به عنوان یکی از اصلی ترین نیازهای بشر همواره مورد نظر اسلام بوده است. عدالت، پایه و زیربنای تعالی و رشد جامعه اسلامی است؛ چرا که اگر عدل، انصاف و برابری وجود نداشته باشد نیازهای حیاتی انسان ها نیز تامین نشده و دچار ایجاد فقر و ناهنجاری خواهد شد. عدالت چه در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و به صورت خاص اقتصادی، در زندگی روزمره جوامع بشری تاثیرگذار است. آنچه بر اهمیت این موضوع تاکید دارد، نقش و جایگاه عدالت اقتصادی مدنظر شریعت اسلام در ساختار تشکیلاتی و حاکمیتی ایران و در راس آن ساختار حقوقی (قانون اساسی) است که در تلاش خواهد بود تا چهارچوب نظری قانون اساسی را بر اساس نص عدالت اقتصادی در اسلام مورد تطبیق قرار دهد. مسئله اسلامیت و عدالت خواهی همواره به عنوان شعار اصلی انقلاب اسلامی در اجزاء نهادی و ساختاری نظام جمهوری اسلامی مورد تاکید مردم و رهبران بوده است. این مسئله در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان عنصری مهم و محوری مورد توجه قرار گرفته است.
تبیین مفهوم عدالت اقتصادی و شاخص های آن یکی از دغدغه های اقتصاددانان است. علیرغم مطالعات انجام گرفته در این زمینه، تلاش چندانی برای استخراج شاخصهای عدالت اقتصادی از نگاه اسلام صورت نگرفته است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی این فرضیه را مطرح میکنیم که تدوین شاخص های عدالت اقتصادی در دیدگاه اسلامی مستلزم تفکیک میان چهار معنای عدالت یعنی تساوی، دادن حق صاحبان حق، توازن و اعتدال و همچنین تمایز میان قلمرهای آن است. عدالت اقتصادی در عرصه های تولید، توزیع، مصرف و فرصت ها و خدمات عمومی ظهور پیدا میکند. معیار عدالت در توزیع فرصتها، برابری و مساوات، و در توزیع کارکردی، استحقاقی سهمی است که با تراضی به دست میآید و شاخص آن قیمت بازاری است. معیار عدالت در توزیع درآمد و ثروت، توازن است. هر فطرت سالمی تصاحب 99% امکانات کره زمین توسط 1% از افراد جامعه را بیعدالتی میپندارد. این بی عدالتی را نمیتوان با این منطق که «آنان با بازوی خود کسب کرده و خمس و زکاتش را پرداخت کرده اند»، توجیه کرد. معیار عدالت در رعایت حقوق نیازمندان، استحقاق در حد کفاف و شاخص آن حد کفاف و در پرداخت حقوق مالی بستگان، استحقاق عرفی است و شاخص آن اعتدال عرفی میباشد.
یکی از موانع عمده برای تعریف عدالت تعدد تفاسیر در خصوص معانی و مصادیق عدالت است. این معضل در تاریخ تفکر اسلامی نمود بیشتری دارد. عده ای به مباحث فلسفی قابل بحث در هر یک از معانی و تعاریف عدالت پرداخته اند بدون اینکه به اثربخشی این تعاریف و تحلیل ها در عمل بپردازند. عده زیادی نمودهایی از عدالت را در سازوکارهای اقتصاد آزاد مشاهده کرده و بر این مبنا ایجاد امنیت، رقابت و خصوصی سازی را مهم ترین زمینه های لازم برای استقرار عدالت در جامعه برشمرده اند؛ اما این نظریات از آنجا که با مبانی و چارچوب شریعت اسلام تطبیق داده نشده بیش از همه بیانگر دوگانگی است تا قواعد و زمینه های لازم را با تاکید بر مسائل بررسی و تحلیل نماید.
۳۰ استان کشور درگیر پدیده فرونشست زمین هستند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به متاثر شدن منطقه غرب آسیا و ایران از پدیده تغییر اقلیم گفت: ۶۶ درصد تالابهای کشور به کانون گرد و غبار تبدیل شدهاند و ۳۰ استان کشور درگیر پدیده فرونشست زمین هستند.
به گزارش انصاری در دومین نشست سراسری استانداران در سال ۱۴۰۴ که با حضور رشیدیان - نماینده ویژه رئیس جمهوری - در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، با اشاره به متاثر شدن منطقه غرب آسیا و ایران از پدیده تغییر اقلیم تصریح کرد: میانگین دمای کشور از ۵۰ سال گذشته حدود ۲.۵ درجه افزایش داشته است.
وی افزود: میانگین بلندمدت بارندگی در کشور حدود ۱۳ درصد و منابع آب تجدیدپذیر کشور به علت افزایش دما حدود ۲۷ میلیارد متر مکعب کاهش داشته است. به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، انصاری در پایان اظهار کرد: ۶۶ درصد تالابهای کشور به کانون گرد و غبار تبدیل شدهاند و ۳۰ استان کشور درگیر پدیده فرونشست زمین هستند.
مفهوم عدالت
رضا طوفانی -عدالت مفهومی گسترده است که هدف عالی انسان می باشد. عدالت بخش های مختلفی را دارا است؛ از جمله آنها عدالت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، قضایی و… است که یکی از بخش های اصلی آن عدالت اقتصادی است. عدالت اقتصادی مراعات حقوق اقتصادی افراد در حوزه رفتارها و روابط اقتصادی است و از گفتار و سیرة معصومان برمی آید که عدالت اقتصادی در اقتصاد اسلامی جایگاهی بسیار رفیع دارد. عدالت اقتصادی، به معنای مراعات حقوق اقتصادی در حوزة رفتارها و روابط اقتصادی است. این امر بهصورت هدف اقتصادی، هنگامی بهطور کامل محقق میشود که هر یک از افراد جامعه، به حق خود از ثروت و درآمدهای جامعه دست یابند. دیدگاه¬های متفاوت براساس مبانی گوناگون، معانی متعددی برای حق ارائه دادهاند. عدالت به عنوان یکی از اصلی ترین نیازهای بشر همواره مورد نظر اسلام بوده است. عدالت، پایه و زیربنای تعالی و رشد جامعه اسلامی است؛ چرا که اگر عدل، انصاف و برابری وجود نداشته باشد نیازهای حیاتی انسان ها نیز تامین نشده و دچار ایجاد فقر و ناهنجاری خواهد شد. عدالت چه در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و به صورت خاص اقتصادی، در زندگی روزمره جوامع بشری تاثیرگذار است. آنچه بر اهمیت این موضوع تاکید دارد، نقش و جایگاه عدالت اقتصادی مدنظر شریعت اسلام در ساختار تشکیلاتی و حاکمیتی ایران و در راس آن ساختار حقوقی (قانون اساسی) است که در تلاش خواهد بود تا چهارچوب نظری قانون اساسی را بر اساس نص عدالت اقتصادی در اسلام مورد تطبیق قرار دهد. مسئله اسلامیت و عدالت خواهی همواره به عنوان شعار اصلی انقلاب اسلامی در اجزاء نهادی و ساختاری نظام جمهوری اسلامی مورد تاکید مردم و رهبران بوده است. این مسئله در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان عنصری مهم و محوری مورد توجه قرار گرفته است.
تبیین مفهوم عدالت اقتصادی و شاخص های آن یکی از دغدغه های اقتصاددانان است. علیرغم مطالعات انجام گرفته در این زمینه، تلاش چندانی برای استخراج شاخصهای عدالت اقتصادی از نگاه اسلام صورت نگرفته است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی این فرضیه را مطرح میکنیم که تدوین شاخص های عدالت اقتصادی در دیدگاه اسلامی مستلزم تفکیک میان چهار معنای عدالت یعنی تساوی، دادن حق صاحبان حق، توازن و اعتدال و همچنین تمایز میان قلمرهای آن است. عدالت اقتصادی در عرصه های تولید، توزیع، مصرف و فرصت ها و خدمات عمومی ظهور پیدا میکند. معیار عدالت در توزیع فرصتها، برابری و مساوات، و در توزیع کارکردی، استحقاقی سهمی است که با تراضی به دست میآید و شاخص آن قیمت بازاری است. معیار عدالت در توزیع درآمد و ثروت، توازن است. هر فطرت سالمی تصاحب 99% امکانات کره زمین توسط 1% از افراد جامعه را بیعدالتی میپندارد. این بی عدالتی را نمیتوان با این منطق که «آنان با بازوی خود کسب کرده و خمس و زکاتش را پرداخت کرده اند»، توجیه کرد. معیار عدالت در رعایت حقوق نیازمندان، استحقاق در حد کفاف و شاخص آن حد کفاف و در پرداخت حقوق مالی بستگان، استحقاق عرفی است و شاخص آن اعتدال عرفی میباشد.
یکی از موانع عمده برای تعریف عدالت تعدد تفاسیر در خصوص معانی و مصادیق عدالت است. این معضل در تاریخ تفکر اسلامی نمود بیشتری دارد. عده ای به مباحث فلسفی قابل بحث در هر یک از معانی و تعاریف عدالت پرداخته اند بدون اینکه به اثربخشی این تعاریف و تحلیل ها در عمل بپردازند. عده زیادی نمودهایی از عدالت را در سازوکارهای اقتصاد آزاد مشاهده کرده و بر این مبنا ایجاد امنیت، رقابت و خصوصی سازی را مهم ترین زمینه های لازم برای استقرار عدالت در جامعه برشمرده اند؛ اما این نظریات از آنجا که با مبانی و چارچوب شریعت اسلام تطبیق داده نشده بیش از همه بیانگر دوگانگی است تا قواعد و زمینه های لازم را با تاکید بر مسائل بررسی و تحلیل نماید.
۳۰ استان کشور درگیر پدیده فرونشست زمین هستند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به متاثر شدن منطقه غرب آسیا و ایران از پدیده تغییر اقلیم گفت: ۶۶ درصد تالابهای کشور به کانون گرد و غبار تبدیل شدهاند و ۳۰ استان کشور درگیر پدیده فرونشست زمین هستند.
به گزارش انصاری در دومین نشست سراسری استانداران در سال ۱۴۰۴ که با حضور رشیدیان - نماینده ویژه رئیس جمهوری - در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، با اشاره به متاثر شدن منطقه غرب آسیا و ایران از پدیده تغییر اقلیم تصریح کرد: میانگین دمای کشور از ۵۰ سال گذشته حدود ۲.۵ درجه افزایش داشته است.
وی افزود: میانگین بلندمدت بارندگی در کشور حدود ۱۳ درصد و منابع آب تجدیدپذیر کشور به علت افزایش دما حدود ۲۷ میلیارد متر مکعب کاهش داشته است. به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، انصاری در پایان اظهار کرد: ۶۶ درصد تالابهای کشور به کانون گرد و غبار تبدیل شدهاند و ۳۰ استان کشور درگیر پدیده فرونشست زمین هستند.
مفهوم عدالت
رضا طوفانی -عدالت مفهومی گسترده است که هدف عالی انسان می باشد. عدالت بخش های مختلفی را دارا است؛ از جمله آنها عدالت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، قضایی و… است که یکی از بخش های اصلی آن عدالت اقتصادی است. عدالت اقتصادی مراعات حقوق اقتصادی افراد در حوزه رفتارها و روابط اقتصادی است و از گفتار و سیرة معصومان برمی آید که عدالت اقتصادی در اقتصاد اسلامی جایگاهی بسیار رفیع دارد. عدالت اقتصادی، به معنای مراعات حقوق اقتصادی در حوزة رفتارها و روابط اقتصادی است. این امر بهصورت هدف اقتصادی، هنگامی بهطور کامل محقق میشود که هر یک از افراد جامعه، به حق خود از ثروت و درآمدهای جامعه دست یابند. دیدگاه¬های متفاوت براساس مبانی گوناگون، معانی متعددی برای حق ارائه دادهاند. عدالت به عنوان یکی از اصلی ترین نیازهای بشر همواره مورد نظر اسلام بوده است. عدالت، پایه و زیربنای تعالی و رشد جامعه اسلامی است؛ چرا که اگر عدل، انصاف و برابری وجود نداشته باشد نیازهای حیاتی انسان ها نیز تامین نشده و دچار ایجاد فقر و ناهنجاری خواهد شد. عدالت چه در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و به صورت خاص اقتصادی، در زندگی روزمره جوامع بشری تاثیرگذار است. آنچه بر اهمیت این موضوع تاکید دارد، نقش و جایگاه عدالت اقتصادی مدنظر شریعت اسلام در ساختار تشکیلاتی و حاکمیتی ایران و در راس آن ساختار حقوقی (قانون اساسی) است که در تلاش خواهد بود تا چهارچوب نظری قانون اساسی را بر اساس نص عدالت اقتصادی در اسلام مورد تطبیق قرار دهد. مسئله اسلامیت و عدالت خواهی همواره به عنوان شعار اصلی انقلاب اسلامی در اجزاء نهادی و ساختاری نظام جمهوری اسلامی مورد تاکید مردم و رهبران بوده است. این مسئله در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان عنصری مهم و محوری مورد توجه قرار گرفته است.
تبیین مفهوم عدالت اقتصادی و شاخص های آن یکی از دغدغه های اقتصاددانان است. علیرغم مطالعات انجام گرفته در این زمینه، تلاش چندانی برای استخراج شاخصهای عدالت اقتصادی از نگاه اسلام صورت نگرفته است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی این فرضیه را مطرح میکنیم که تدوین شاخص های عدالت اقتصادی در دیدگاه اسلامی مستلزم تفکیک میان چهار معنای عدالت یعنی تساوی، دادن حق صاحبان حق، توازن و اعتدال و همچنین تمایز میان قلمرهای آن است. عدالت اقتصادی در عرصه های تولید، توزیع، مصرف و فرصت ها و خدمات عمومی ظهور پیدا میکند. معیار عدالت در توزیع فرصتها، برابری و مساوات، و در توزیع کارکردی، استحقاقی سهمی است که با تراضی به دست میآید و شاخص آن قیمت بازاری است. معیار عدالت در توزیع درآمد و ثروت، توازن است. هر فطرت سالمی تصاحب 99% امکانات کره زمین توسط 1% از افراد جامعه را بیعدالتی میپندارد. این بی عدالتی را نمیتوان با این منطق که «آنان با بازوی خود کسب کرده و خمس و زکاتش را پرداخت کرده اند»، توجیه کرد. معیار عدالت در رعایت حقوق نیازمندان، استحقاق در حد کفاف و شاخص آن حد کفاف و در پرداخت حقوق مالی بستگان، استحقاق عرفی است و شاخص آن اعتدال عرفی میباشد.
یکی از موانع عمده برای تعریف عدالت تعدد تفاسیر در خصوص معانی و مصادیق عدالت است. این معضل در تاریخ تفکر اسلامی نمود بیشتری دارد. عده ای به مباحث فلسفی قابل بحث در هر یک از معانی و تعاریف عدالت پرداخته اند بدون اینکه به اثربخشی این تعاریف و تحلیل ها در عمل بپردازند. عده زیادی نمودهایی از عدالت را در سازوکارهای اقتصاد آزاد مشاهده کرده و بر این مبنا ایجاد امنیت، رقابت و خصوصی سازی را مهم ترین زمینه های لازم برای استقرار عدالت در جامعه برشمرده اند؛ اما این نظریات از آنجا که با مبانی و چارچوب شریعت اسلام تطبیق داده نشده بیش از همه بیانگر دوگانگی است تا قواعد و زمینه های لازم را با تاکید بر مسائل بررسی و تحلیل نماید.
۳۰ استان کشور درگیر پدیده فرونشست زمین هستند
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به متاثر شدن منطقه غرب آسیا و ایران از پدیده تغییر اقلیم گفت: ۶۶ درصد تالابهای کشور به کانون گرد و غبار تبدیل شدهاند و ۳۰ استان کشور درگیر پدیده فرونشست زمین هستند.
به گزارش انصاری در دومین نشست سراسری استانداران در سال ۱۴۰۴ که با حضور رشیدیان - نماینده ویژه رئیس جمهوری - در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد، با اشاره به متاثر شدن منطقه غرب آسیا و ایران از پدیده تغییر اقلیم تصریح کرد: میانگین دمای کشور از ۵۰ سال گذشته حدود ۲.۵ درجه افزایش داشته است.
وی افزود: میانگین بلندمدت بارندگی در کشور حدود ۱۳ درصد و منابع آب تجدیدپذیر کشور به علت افزایش دما حدود ۲۷ میلیارد متر مکعب کاهش داشته است. به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، انصاری در پایان اظهار کرد: ۶۶ درصد تالابهای کشور به کانون گرد و غبار تبدیل شدهاند و ۳۰ استان کشور درگیر پدیده فرونشست زمین هستند.