جامعه
مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران از اورهال و بهسازی خط ۵ مترو در سال جاری خبر داد. محمدنژاد در بازدید دیروز رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از کارخانه واگنسازی با بیان اینکه سال گذشته چالشها و مشکلاتی در حوزه اورهال داشتیم، گفت: بخشی به حوزه بودجهای مربوط بود چرا که پرداخت به آخرسال موکول شد و عمدتا به صورت برات کارت بود که موجب شد از برنامه اورهال مخصوصا در حوزه قطارهای دیسی عقب بمانیم. وی با بیان اینکه تأمین قطعات قطارهای دیسی که سیستم قدیمی دارند، سخت است. به همین دلیل از برنامه تعمیرات عقب افتادیم افزود: در بودجه سالجاری با مساعدت شورای شهر، امسال در ۹ ماهه باید کل بودجه را دریافت کنیم و اگر این مهم محقق شود قراردادهای ما تا آخرسال به بار مینشیند و حاصل قرارداد در سالجاری قابل مشاهده است. مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران با اشاره به برنامه اورهال قطارها با تاکید بر اینکه برنامه توسعهای و مهندسی داریم که ارتقا ۴۲ رام دیسی را در دستور کار قرار دهیم تا عملکردشان معادل ۱۴ دستگاه قطار ایسی بود، گفت: با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و واگنسازی این مهم به ثمر مینشیند و در نظر داریم با ارتقا سیستم تراکشن، این قطارها را به دی سی پلاس برسانیم تا راندمان آنها حدود ۳۰ درصد افزایش یابد که نمونه اول تا پایان شهریورماه سالجاری تکمیل میشود که با انجام این مهم دیگر درگیر تامین قطعات قدیمی و... نخواهیم بود. وی در مورد سرانجام اورهال خطوط بالاستی ادامه داد: ادامه اورهال خط یک مترو در محدوده ایستگاه علیآباد به سمت شمال با مجوزهای اخذ شده در تعطیلات شبانه از ۱۱ شب تا ۴ صبح قابلیت کار داریم و به مرور اورهال خط،۱ و ۵ که نیاز به اورهال مبرم دارند را در سال جاری انجام میدهیم. محمدنژاد با اشاره به کمبود ناوگان با توجه به افزایش تعداد ایستگاهها گفت: در دوره جدید مدیریت شهری ایستگاههای زیادی افتتاح شد و ۵۰ کیلومتر به مسیر اضافه شد که لازم است که افزایش ناوگان داشته باشیم که میبینید مدیریت شهری در قالب چندین قرارداد مختلف در حال پیگیری تأمین ناوگان است. وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر به صورت میانگین به غیر از خطوط، حومه، سرفاصله حرمت قطارها پنج دقیقه است که با افزایش واگن این هدوی به شرط تامین واگن به دو دقیقه هم میرسد، گفت: بر اساس قولها، امسال سال افزایش ناوگان خواهد بود و باید بگویم که برای رسیدن به هدوی دو دقیقه در گام اول حدود ۱۴۰۰ واگن نیازمندیم که در توسعه واگنی در سال جاری بخشی از آنها تأمین میشود. مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران در مورد مشکل خط ۵ متروی تهران گفت: خط ۵ قدیمیترین خط مترویی تهران است و از قضا خط بالاستی است که در معرض تغییرات آب وهوا و... قرار دارد که آسیبپذیری بیشتری دارد و همچنین برق شبکه بالاسری است و چالشهایی ایجاد میکند و با اینکه در سالهای اخیر قطعاتی از کیلومتراژ مورد بازسازی قرار گرفته؛ اما به صورت کلی بازسازی نشده که امسال نوسازی کل خط اعم از شبکه برق بالاسری و زیرسازی را در دستور کار قرار دادیم.