جامعه
مریم خورشیدی- جنگ روانی در مفهوم حقیقی آن یعنی بهکارگیری ابزارهای تبلیغی در راستای تکمیل و به نتیجه رسیدن حملات نظامی و تحقق بخشیدن به اهداف حمله است. اصولا یکی از روش های به زانو در آوردن و تسلط بر دشمن جنگ روانی است که کارآیی و تأثیر آن به مراتب از جنگهای نظامی و فیزیکی بالاتر است. رسول گرامی اسلام (ص) در ابتدای بعثت، هدف شدیدترین هجمه های روانی و تبلیغاتی کفار قرار گرفتند. آن حضرت نیز با حفظ اصول اخلاقی و انسانی و اسلامی مبتکر بهترین تاکتیک های جنگ روانی در دو بعد تقویت روحیه رزمندگان اسلام و تضعیف روحیه دشمنان بودند. با پیشرفت جوامع و پیچیده تر شدن صورتهای نبرد، جنگ روانی بیش از جنگ نظامی اهمیت پیدا کرد و جزئی از فعالیت های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی کشورها قرار گرفت. امروزه بخش مهمی از فعالیت های سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و تبلیغاتی کشورهای استعماری و استکباری در خدمت عملیات جنگ روانی با مردم کشورهای مورد هدف آنان قرار دارد که غرض عمده، تسلط پنهانی و غیرملموس بر آنان است. جنگ روانی پنهان که نوعی عملیات است که منبع انتشار آن پنهان است. این نوع عملیات به نحوی طراحی و اجرا میشود که دولت مسئول آن، نامشخص است و یا اگر هم به نحوی کشف شود، آن دولت بتواند هر گونه دخالتی را انکار کند. این نوع عملیات معمولاً به وسیله تبلیغات سیاه و خاکستری به اجرا در میآید و مهمترین هدف آن، ایجاد حس بدبینی نسبت به حکومتِ موجود است. در حال حاضر شبکههای اجتماعی مختلفی در فضای مجازی ایجاد شدهاند و در حال تولید خبرهای دروغ و تحلیلهای باطل هستند. همچنین تیمهای محتوایی قوی در تولید و انتشار چنین محتوایی در شبکههای مجازی ایجاد شده است که این محتواها را در شبکههای مختلف خانوادگی و دوستانه دانشگاهی تزریق میکنند و سپس از طریق کسانی که این اخبار و تحلیل ها را میپسندند، بازنشر میشود. جنگ روانی آشکار که به نوعی از عملیات روانی گفته میشود که با استفاده از تبلیغات سفید یا تبلیغاتی که هویت منبع آن معلوم است، انجام میشود و با عناوین رسمی مانند رادیوهای آزاد یا شبکههای ماهوارهای مستقل به اجرا در میآید. این نوع از عملیاتها افزون بر اینکه ذهنیت مردم نسبت به حکومت را تخریب میکنند، وظیفه دارند که مردم را نسبت به دشمن نیز خوشبین کنند. بنابراین مجموعهای از کارها با منبعی مشخص انجام میشود و شبکههای رادیویی تلویزیونی و سایتهای وابسته به یک دولت مشخص، خبرهایی را در مورد عملکرد حکومتی کشور مقابل تولید و ارائه میکنند و ممکن است خود را دلسوز مردم هم قلمداد کنند و برای اثبات این امر از روشهای مختلفی بهره میگیرند؛ مانند القای فضای خفقان در کشور و نشر برخی خبرهای محرمانه برای آنکه باور مردم را نسبت به خبرهای رسمی کشور از بین ببرند. امروزه دشمنان اسلام و انقلاب با شیوه های غیر انسانی با داشتن امکانات وسیع تبلیغاتی و رسانه ای هر روز و شب در صدد جنگ روانی بر علیه کشور ما بوده و سعی دارند با بزرگ کردن موارد اختلافی بین مذاهب اسلامی؛ مانند اهل تسنن و اهل تشیع و بین قومیت ها؛ مانند ترک و فارس و بلوچ و کرد و ... صف های متحد را از هم جدا کنند. مهم ترین ابزاری که در جنگ روانی از آنها استفاده می شود، «تبلیغات» از طریق نشریات، کتاب ها، سخنرانی ها و رسانه های گروهی - اعم از داخلی و خارجی است. هدف تبلیغات دشمن در این جنگ تغییر نگرش و باورهای افراد به سمت خود است. عموم مردم باید با ترفند های تبلیغی و روانی دشمن آشنا و از آن آگاه باشند تا به آسانی فریب نخورند .اگر شایعات ، ابزارها و اهداف آن برای مردم تبیین شود ، دیگر مؤثر نخواهد بود. به همین دلیل شفاف سازی هدف نهایی ایمان وکفر ،غلو نکردن در دین ، تذکر به این نكته که همیشه باید مواظب شیطان باشیم وبدانیم که او دشمن آشکار انسان است از جمله مواردی است که باعث پیشگیری و مقاوم سازی مردم در مقابل جنگ روانی دشمن می شود.