نه به تصادف فقط هشتگ نباشد
طرح کمپین «نه به تصادف» به عنوان یک حرکت اجتماعی و فرهنگی، توانسته است تا توجه جامعه را به موضوع مهم ایمنی در ترافیک جلب کند.
اما این کمپین باید با هدف کاهش تصادفات و تلفات جادهای، نه تنها به افزایش آگاهی عمومی بپردازد، بلکه باید تلاش کند تا رفتارها و نگرشهای مردم را نسبت به ایمنی در رانندگی تغییر دهد.
تبدیل شدن این کمپین به یک فرهنگ عمومی، نیازمند تلاشهای مداوم در زمینه آموزش، اطلاعرسانی و ایجاد حس مسئولیتپذیری در میان شهروندان است. با برگزاری کارگاههای عمومی و فعالیتهای میدانی، این کمپین می تواند پیام خود را به گوش مردم برساند و آنها را ترغیب کند تا به عنوان یک عضو فعال جامعه، در راستای کاهش تصادفات گام بردارند.
علاوه بر این، استفاده از رسانههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال نیز به گسترش این فرهنگ کمک می کند. با انتشار محتواهای آموزشی و تجربیات شخصی افرادی که قربانی تصادفات شدهاند، احساس همدردی و مسئولیت در بین مردم افزایش یافته است. این کمپین همچنین به ترویج فرهنگ «نه به بیاحتیاطی» پرداخته و سعی کرده است تا رفتارهای پرخطر مانند رانندگی در حالت ناهشیاری یا استفاده از تلفن همراه حین رانندگی را کاهش دهد.
در نهایت، تبدیل کمپین «نه به تصادف» به یک باور عمومی، نشاندهنده تغییرات مثبت در نگرش جامعه نسبت به ایمنی جادهای است. این تغییرات نه تنها باعث کاهش تصادفات میشود، بلکه میتواند کیفیت زندگی شهری را نیز بهبود بخشد و حس همبستگی اجتماعی را تقویت کند.
«پرستاران»به پویش «نه به تصادف» پیوستند
سازمان نظام پرستاری همگام با همه ارکان نظام سلامت و دیگر نهادهای کشور به پویش ملی «نه به تصادف» پیوست و از مردم ایران خواست تا با پیوستن به این پویش شاهد کاهش آمار تصادفات در نوروز ۱۴۰۴ باشیم.
احمد نجاتیان، رئیسکل سازمان نظام پرستاری در پیامی ویدئویی از پیوستن این سازمان به پویش ملی «نه به تصادف!» خبر داد و آروز کرد امسال شاهد داغدار شدن هیچ خانواده یا مصدومیت هموطنان در تصادفات جادهای نباشیم. متن پیام نجاتیان درباره پیوستن جامعه پرستاری به پویش ملی «نه به تصادف!» به این شرح است:
هر ساله در آستانه تعطیلات عید نوروز و افزایش مسافرتها با پدیده ناگوار تصادفات جادهای مواجهیم که شاید جامعه پرستاری بیش از هر کسی در کشور می توانند میزان درد و رنجی که به مردم در این تصادفات وارد میشود را درک کنند. هر ساله شاهد هستیم که خانوادههای زیادی عزیزانشان را بهخاطر تصادفات جادهای از دست میدهند و در ایامی که مردم بهدنبال فراغت، تعطیلات و شادی هستند، متاسفانه این تصادفات و آسیبهای جسمی که به افراد وارد میشود، ضربه سنگینی را به خانوادهها میزند و آنان را متاثر میکند.
امسال هم در آستانه عید نوروز و تعطیلات نوروز که با ایام شبهای قدر همزمان است بسیاری از مردم ترجیح میدهند به شهرهای مذهبی مسافرت کنند و پیشبینی میشود که سیر مسافرتها بیشتر شود. با تلاش وزارت بهداشت و مشارکت همه بخشهای جامعه پویش «نه به تصادف!» راهاندازی شده است.
این پویش به مردم هشدار میدهد و از مردم عزیز خواهش میکند که در مسافرتها و رانندگی حتما قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کنند و با احتیاط رانندگی کنند تا خدای نکرده دچار آسیب نشوند و امسال نسبت به گذشته با کاهش تصادفات مواجه باشیم.
در کنار اینکه مردم باید احتیاط کنند و رانندگی ایمنی داشته باشند، حتما نهادهای مسئول از جمله خودروسازان و مسئولان فعال در حوزه ایمنی راهها هم باید به این موضوع مهم توجه کنند، اما آنچه که بهعنوان یک پرستار برای ما مطرح است این است که مردم کمترین آسیب را ببینند و مراجعات کمتری به بیمارستانها داشته باشند. جامعه پرستاری کشور امروز به این پویش بزرگ پیوست و ما هم کنار همه دوستان و همکارانمان که مردم را دعوت به رانندگی ایمن و با احتیاط میکنند، صمیمانه از مردم میخواهیم در ایام نوروز و در همه مسافرتهایی که میروند حتما احتیاط و رعایت قوانین را مدنظر قرار دهند تا با این همکاری ملی که در سطح کشور در حال اتفاق است، امسال کمترین آمار تصادفات را شاهد باشیم.
امیدوارم شاهد این باشیم که مردم از تعطیلات لذت میبرند و هیچگاه نبینیم که خانوادهای پدر، مادر یا فرزندی را در تصادف از دست داده است یا خدای نکرده دچار آسیبهای بدنی طولانیمدت شده که ممکن است سالها خانواده را دچار رنج و عذاب کند.
امروز بیماری و داشتن بیماری هزینههای سنگینی دارد و غم و دردی را به خانوادهها اضافه میکند. جامعه پرستاری همواره خواهان سلامتی مردم و بودن مردم در بهترین شرایط سلامتی جسمی، اجتماعی و روانی است.
ما در کنار مردم هستیم. همکاران من، چه دوستانی که در فوریتهای پزشکی در اقصی نقاط و جادههای کشور به مردم عزیز کمک میکنند و چه پرستارانی که در ایام تعطیل در بیمارستانها بهصورت ۲۴ ساعته در خدمت مردم عزیز هستند، همه آرزو میکنیم که کمترین مراجعات را در عید نوروز داشته باشیم و با همدلی و این پویش مهم که اتفاق افتاده است، جامعهای سالمتر و شادتر داشته باشیم.
نه به تصادفات با تقویت پیشگیری اجتماعی
دکتر سید حسن موسوی چلک معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به پویش نه به تصادفات پیوست.معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اعلام پیوستن به پویش نه به تصادفات؛گفت:یکی از ویژگی های جامعه امروزی بهره گیری بیشتر از صنایع و تکنولوژی ها می باشد است که در این میان صنعت خودرو جایگاه ویژه ای دارد.
در همین زمینه یکی از نگرانی های که در سال های اخیر در کشور ایجاد شده است آمار بالای تصادفات رانندگی و فوتی های ناشی از آن است. طبق اعلام پزشکی قانونی، در سال گذشته تعداد تلفات حوادث رانندگی با رشد ۲.۸ درصدی به ۲۰ هزار و ۴۵ نفر رسید. در افزایش امار تصادفات سه عامل نیروی انسانی، جاده های ناایمن و کیفیت پایین ایمنی خودرو ها دراین زمینه تاثیرگذارند، علیرغم این که در سال های گذشته روند فوتی ها از حدود ۲۷ هزار به حدود ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده بود ولی در سال گذشته افزایش مرگ و میر را داشتیم که روزانه حدود ۵۵ نفر و هر ساعت ۲ تا ۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست می دهند. وی افزود: برخی از پژوهشها نشان میدهند که سه پنجم علت اصلی تصادفات نیروی انسانی (عامل رفتاری) است. حال که علیرغم اقدامات و تلاش های ارزنده پلیس در این زمینه موفق به کاهش چشمگیر کشتهشدگان نشدیم و نتوانستیم برای داشتن جاده های ایمن و خودروهای با کیفیت خواسته هایمان را عملیاتی کنیم. لذا می توان با راه اندازی پویش های مختلف ار جمله پویش نه به تصادف هشدارها را به عامل انسانی بدهیم چراکه معتقدیم پیامدهای فوتی ها در قالب زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی سرپرست و … و معلولیت های ناشی از تصادفات منجربه بزرگتر شدن سازمان های اجتماعی ایران برای ارائه خدمات می شود که بارمالی زیادی را بر دوش دولت می گذارد و از همه مهمتر نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع توسعه کشور را ازچرخه فعالیت خارج می کند. در این میان آسیب پذیری کودکان و نوجوانان و جوانان که آینده سازان کشور هستند برای ما بسیار گران خواهد بود.
با این باورکه «پیشگیری بهتر از درمان است» برای نوروز سال ۱۴۰۴
با این پویش همراه میشوم
موسوی چلک گفت:ما نمی توانیم بنشینیم و بعد از تصادفات به فکر ارائه خدمت به بازماندگان این حوادث باشیم. با این باورکه «پیشگیری بهتر از درمان است» برای نوروز سال ۱۴۰۴ با این پویش همراه می شوم. بدون شک در چنین شرایطی علاوه بر تدوین ضوابط و مقررات قانونی می بایست نسبت به اخلاق رانندگی اخلاق حرفه ای در رانندگی هم توجه ویژه کرد. موضوعی که نشان می دهد علاوه بر رعایت قوانین و مقررات رانندگی می بایست به بایدها و نبایدهای اخلاقی که جنبه قانونی هم ندارند، توجه شود. لذا هم رعایت قوانین و مقررات و هم اصول اخلاق در رانندگی به عنوان اصول اخلاق حرفه ای در رانندگی قلمداد می شوند. در واقع وجدان اخلاقی مردم می تواند مهمترین مولفه در توجه به این قوانین ،مقررات و اصول اخلاق باشد که می تواند در ارتقای کیفی رانندگی و کاهش تصادفات و پیام های منفی ناشی از آن کمک شایان کند. بیاییم برای لذت بیشتر بردن از رانندگی و سفر درنوروز ۱۴۰۴ گذشت در رانندگی را جدی بگیریم، خوش خلقی هنگام رانندگی را اهمیت دهیم، هنگام رانندگی تنش ایجاد نکنیم، به قانون و مقررات پایبند باشیم، به حقوق دیگران در رانندگی احترام بگذاریم، با رانندگان دیگر لجبازی نکنیم، مدارا در رانندگی را مد نظر قراردهیم. نوروز تان پیروز
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با
عزتی: با خودروی بی کیفیت و تخلف
از قوانین جان خود و دیگران را نگیریم
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: متاسفانه بیمارستانها و اورژانسها به قدر کافی رسیدگی و سرعت عمل لازم را برای جلوگیری از بخشی مرگ و میرها را ندارند پس بخشی از مرگ ها ناشی از دیر رسیدن اورژانس بر سر صحنه تصادف است.
مرتضی عزتی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با کائنات در خصوص موضوع پیوستن به « پویش نه به تصادف» به ما گفت: در حالی که تک تک ایرانیان می دانند متاسفانه طی سال های اخیر صنعت خودروسازی ایران پیشرفت نکرده و تکنولوژی های روز در خودروسازی ما به کار گرفته نشده؛ بدین معنا که خودروهای با استانداردهای روز جهانی و با کیفیت سوار نمی شویم پس خودمان باید بدانیم به این دلیل بسیار مهم باید تا جای ممکن مانع تصادفاتی شویم که عامل انسانی در آن نقش دارد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: دولتی بودن خودروسازی بلای جان این صنعت شده، از آن سو مردم قدرت خرید خودروهای ایمن روز دنیا را ندارند بنابراین کیفیت بسیار پایین خودروی ایرانی و بی احتیاطی وعدم توجه به رعایت قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی باعث افزایش تصادفات می شود. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی تاکید کرد: افزایش تصادفات به معنای بالارفتن میزان خسارات جانی و مالی است. مساله تصادف را به راحتی نمی توان حل کرد بلکه لازم است همه اعم از مسوولان و مردم دست به دست هم دهند در ساخت بزرگراهها و اتوبانهای جدید بزرگی که موجب کاهش تصادف می شود؛ بهسازی و نوسازی جاده ها و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: بی تردید مرگ و میر و معلولیت در اتومبیل هایی که تکنولوژی بالاتری دارند به مراتب کمتر از خودروهای بی کیفیت ماست، پس ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی به معنای کاهش خسارت جانی و مالی به جامعه است.
مرتضی عزتی معتقد است: متاسفانه جاده های ایران توان سرعت بالا را ندارند. از سوی دیگر باز هم متاسفانه بیمارستانها و اورژانسها به قدر کافی رسیدگی و سرعت عمل لازم را برای جلوگیری از بخشی مرگ و میرها را ندارند پس بخشی از مرگ ها ناشی از دیر رسیدن اورژانس بر سر صحنه تصادف است. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: همه این موارد قابل حل شدن است مشروط به اینکه درهای کشور به روی جهان باز شود. تحریم ها رفع گردد. خودروی با کیفیت وارد شود. خودروساز مجبور به فعالیت در فضای رقابتی شود و فرهنگ سازی و برخوردهای شدید با رانندگان متخلف جدی گرفته شود.