سیاست
معاون اول رئیسجمهور گفت: در همه برنامههای گذشته، از افزایش بهرهوری سخن گفته شده است، اما نظام اداری ما یک نظام بهرهور نیست؛ ما از مدیران، شجاعت و خلاقیت و از کارمندان «انگیزه» را گرفتهایم، آن وقت بهدنبال افزایش بهرهوری هستیم؛ باید تعارف را کنار بگذاریم و موانع را اصلاح کنیم. نهمین جلسه «شورایعالی راهبری برنامه هفتم توسعه» با حضور اعضای شورایعالی راهبری برنامه توسعه هفتم در دفتر معاون اول رئیسجمهور برگزار شد، سه موضوع «نظامات بهرهوری کشور»، «کریدورهای کشور؛ موضوع ماده ۱۱۹» و «زنجیره صنعت و معدن» مورد بررسی قرار گرفت. در بخش ابتدایی این جلسه، بعد از ارائه گزارش جامعی درباره «بهرهوری در برنامههای گذشته ایران» و «طرح نظام ملی بهرهوری»، معاون اول رئیسجمهور با بیان اینکه افزایش بهرهوری دستگاهها و سازمانها خصوصا در شرایط کنونی که بر رشد هشت درصدی تأکید میشود اهمیت بسیار بالایی دارد، گفت: این یک واقعیت است که دستگاهها، هر زمان که در رشد کم میآورند، از این «ویژگی مظلوم» یعنی بهرهوری یاد میکنند. اما بهرهوری یک مسئله قدیمی و مزمن در ایران است که امیدواریم در برنامه هفتم شاهد برخورد جدی همه دستگاهها با این مسئله و رسیدن به رشدی متناسب و خوب باشیم. برای بررسی بهرهوری باید تعارف را کنار بگذاریم در ادامه این جلسه، بعد از بحث و تبادل نظر درباره راهکارهای افزایش بهرهوری در کشور، معاون اول رئیسجمهور گفت: اکنون وقت آن است که تعارف را کنار بگذاریم و ببینیم موانع چیست و اگر بخواهیم نظامی بهرهور داشته باشیم چه کار باید بکنیم. محمدرضا عارف افزود: باید ببینیم که چه اتفاقی میافتد که بهرهوری مدیران بخش دولتی و خصوصی متفاوت است. واقعیت این است که نظام اداری ما یک نظام بهرهور نیست. در چنین شرایطی نه کارمند انگیزه لازم را دارد و نه مدیر میداند که آیا فردا هست یا نه؛ ما شجاعت و خلاقیت را از مدیر گرفتهایم؛ این واقعیتی است که با آن روبهرو هستیم. معاون اول رئیسجمهور گفت: متأسفانه فارغالتحصیل دانشگاهی ما وقتی وارد سیستم اداری میشود در یک سیکل معیوب قرار میگیرد، درحالیکه فارغالتحصیلان دانشگاهی در کشورهایی که حساب و کتاب دارند شکوفا شده و رشد میکنند. باید ببینیم مشکل کجاست و با وجود برخی آییننامههایی که جلوی رشد را میگیرند چه باید کرد. البته معتقدیم که قانون را باید رعایت کرد، چون در غیراین صورت هرج و مرج میشود. در ادامه این جلسه پیشنویس پیشنهادی «طرح نظام ملی بهرهوری موضوع بندهای الف و ب ماده ۱۱۱» ارائه شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه با دستور معاون اول قرار شد بررسیهای دقیقتری در این زمینه انجام گیرد؛ سپس «طرحهای صنعت و معدن و رشدتولید» مورد بررسی قرار گرفت و گزارش جامعی درباره «ترانزیت در افق برنامه هفتم» ارائه شد. ترانزیت، یکی از اولویتهای جدی دولت است بعد از ارائه این گزارش، عارف با بیان اینکه موضوع ترانزیت، موضوع بسیار بااهمیتی برای دولت چهاردهم است که باید در جلسات کارشناسی به دقت مورد بررسی قرار گیرد گفت: یکی از اولویتهای جدی برای دولت چهاردهم، بحث ترانزیت و بهخصوص فعال شدن کریدورهای شمال- جنوب و شرق - غرب است، ما باید حضور فعالتری در منطقه داشته باشیم و بنابراین باید هر چه سریعتر موانع موجود بر سر راه افزایش حملونقل و ترانزیت را بررسی و آنها را رفع کنیم. معاون اول رئیسجمهور گفت: در شرایط کنونی و با افزایش تعاملات و حضور ایران در پیمانهای منطقهای و بینالمللی، فرصت بسیار خوب برای رشد ترانزیت فراهم شده است، ما باید با توجه به اولویتها، مسائل و مشکلات این بخش را حل کرده و منابع را به این سمت هدایت کنیم. اموال و داراییهای مولدسازی شده استانها صرف پیشرفت همان استانها شود معاون اول رئیسجمهور گفت: املاک و زمینهای مولدسازی شده وزارتخانه و دستگاه دولتی در استانها باید صرف آبادانی، توسعه و پیشرفت استانهایی شود که دارایی آنان مولدسازی شده است تا مردم و بخش خصوصی از این منبع مالی ایجاد شده از مولدسازی داراییهای دولت بهرهمند شوند. چهل و چهارمین جلسه هیأت عالی مولدسازی داراییهای دولت به ریاست محمدرضا عارف برگزار و قیمت پایه، مازاد بودن و روش مولدسازی زمینها و املاک ۹ وزارتخانه و سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور بررسی و تصمیمگیری شد. در این جلسه معاون اول رئیسجمهور با اشاره به چگونگی استفاده از درآمد حاصل از فروش املاک مولدسازیشده، تأکید کرد: املاک و زمینهای مولدسازیشده وزارتخانه و دستگاه دولتی در استانها باید صرف آبادانی، توسعه و پیشرفت استانهایی شود که دارایی آنان مولدسازی شده است تا مردم و بخش خصوصی از این منبع مالی ایجادشده از مولدسازی داراییهای دولت بهرمند شوند.