روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۰ اسفند - شماره 4793

زندگی یک هفته‌ای جین هکمن با جسد همسرش

 جین هکمن بازیگر برنده اسکار به دلیل ابتلا به بیماری آلزایمر از فوت همسرش بی‌خبر بوده و یک هفته با جسد او زندگی کرده است.
گزارش رسمی پزشکی قانونی شهر سانتافه نشان می‌دهد که جین هکمن بازیگر مطرح هالیوودی به مدت یک هفته در خانه‌شان در نیومکزیکو با جسد همسرش، بتسی آراکاوا، زندگی کرده است، قبل از اینکه خودش به دلیل بیماری قلبی جان خود را از دست بدهد.
این بازیگر دو بار برنده جایزه اسکار، یک هفته پس از مرگ همسرش که به دلیل سندرم ریوی هانتاویروس در گذشته بود، همچنان زنده بوده اما به دلیل شرایط پیشرفته بیماری آلزایمر، از فوت همسرش بی‌خبر بوده باشد.
گزارش رسمی اعلام کرد که این بازیگر ۹۵ ساله به دلیل بیماری شدید قلبی درگذشته و آلزایمر به عنوان یک عامل مهم در مرگ او نقش داشت.
به گفته دکتر هدر جارل، پزشک قانونی ارشد دفتر تحقیقات پزشکی نیومکزیکو، هیچ روش علمی قابل اعتمادی برای تعیین دقیق زمان یا تاریخ مرگ هر دو نفر وجود ندارد. داده‌های اولیه ضربان‌ساز قلب جین هکمن فعالیت قلبی او را در ۱۷ فوریه نشان داد و بررسی‌های بعدی ضربان‌ساز، ریتم غیرطبیعی قلب او را در ۱۸ فوریه نشان داد.
به گزارش گاردین، جسد آراکاوا در کف حمام مرده پیدا شد. قرص‌هایی نیز روی پیش‌خوان پخش شده بود. جسد هکمن نیز در اتاقی که از آشپزخانه جدا می‌شد، پیدا شد. به نظر می‌رسید هر دو به زمین افتاده‌اند. یک سگ مرده نیز در کمدی نزدیک جسد آراکاوا پیدا شد، در حالی که دو سگ سالم دیگر در ملک در حال گشت‌وگذار بودند. کالبدشکافی سگ هنوز در دست بررسی است.  
یک کارگر نگهداری پس از مشاهده در نیمه‌باز خانه، به مقامات اطلاع داد و مأموران با ورود به خانه، اجساد را پیدا کردند.  
جین هکمن برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «ارتباط فرانسوی» (۱۹۷۱) و برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم «نابخشوده» (۱۹۹۲) است.

ایشی‌گورو:
هوش مصنوعی احساسات انسانی
را تحت تاثیر قرار خواهد داد
 کازوئو ایشی‌گورو، نویسنده برجسته و برنده جایزه نوبل ادبیات، معتقد است هوش مصنوعی در آینده قادر خواهد بود احساسات انسان‌ها را به‌شکلی بی‌سابقه تحت تأثیر قرار دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی روزنامه انگلیسی گاردین، کازوئو ایشی‌گورو، نویسنده سرشناس ژاپنی-انگلیسی، در مصاحبه ای با این روزنامه، از تأثیر هوش مصنوعی بر احساسات و حقیقت در آینده سخن می‌گوید. او اکنون ۷۰ ساله است و علاوه بر دریافت جایزه نوبل ادبیات، نشان شوالیه را نیز دارد.
ایشی‌گورو که با آثاری مانند بازمانده روز و تسلی‌ناپذیر شناخته می‌شود، معتقد است رمان رهایم مکن از محبوب‌ترین آثار اوست. این رمان که ۲۰ سال پس از انتشار همچنان خوانندگان جدیدی می‌یابد، ایده‌ای محوری دارد: همه ما می‌میریم، اما باید طوری زندگی کنیم که گویی جاودانه‌ایم.
داستان آن در جامعه‌ای روایت می‌شود که در آن کودکان برای اهدای اعضای بدن خود همسان سازی می‌شوند و پس از چند بار اهدا، جان خود را از دست می‌دهند. بااین‌حال، شایعه‌ای میان آن‌ها وجود دارد که در صورت اثبات عشق واقعی، ممکن است از این سرنوشت معاف شوند.
ایشی‌گورو درباره مضمون اصلی کتاب می‌گوید: ما گاهی نمی‌توانیم سرنوشت خود را بپذیریم (البته منطقی نیست) و همیشه به دنبال راه فرار هستیم؛ نه‌فقط به دلیل میل به ادامه زندگی، بلکه برای گریز از اندوه و تنهایی ناشی از مرگ.
* تأثیر تغییرات ادبی بر آثار او
ایشی‌گورو توضیح می‌دهد انتشار این رمان هم‌زمان با افزایش علاقه عمومی به موضوعات علمی-تخیلی مانند همسان‌سازی (کلون‌سازی) بود، موضوعی که در دهه ۹۰ با تولد گوسفند دالی به اوج رسید. وی همچنین اشاره می‌کند تغییرات در دنیای ادبیات باعث شده نویسندگان بیشتری از روش‌های داستان‌نویسی ژانری در رمان‌های ادبی استفاده کنند. ایشی‌گورو در این زمینه به هم‌نسلان خود؛ مانند دیوید میچل و الکس گارلند اشاره می‌کند و می‌گوید نسل جدیدتر نویسندگان بدون مرزبندی میان ادبیات داستانی و علمی-تخیلی کار می‌کنند. او این تحول را با آزادی نویسندگانی مانند دوریس لسینگ و مارگارت اتوود مقایسه می‌کند که بدون نگرانی از دسته‌بندی‌های سنتی، تخیل خود را دنبال کردند.
* هوش مصنوعی، حقیقت و دست‌کاری احساسات
ایشی‌گورو که همواره درباره ماهیت حقیقت و خودفریبی انسان نوشته است، نگران نقش احساسات در شکل‌گیری واقعیت در دوران «پساحقیقت» است. او اشاره می‌کند سیاستمداران و شرکت‌های بزرگ از تحریک احساسات برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی استفاده می‌کنند و این مساله با ظهور هوش مصنوعی تشدید خواهد شد. وی می‌گوید: هوش مصنوعی در آینده یاد خواهد گرفت که چگونه احساسات را چه خشم، چه اندوه و چه خنده کنترل کند. ما هنوز بیشتر به قابلیت‌های پردازش داده آن توجه داریم، اما به‌زودی این فناوری در ایجاد واکنش‌های احساسی در افراد مهارت پیدا خواهد کرد. او همچنین به دولت انگلیس توصیه کرده از آثار نویسندگان و هنرمندان در برابر سوءاستفاده شرکت‌های فناوری محافظت کند و این دوران را «لحظه‌ای تعیین‌کننده» می‌داند.
* تردیدهای یک نویسنده برنده نوبل
با وجود تحسین گسترده از توانایی او در ایجاد احساسات در خوانندگان، ایشی‌گورو نسبت به این ویژگی خود مردد است. او می‌گوید: همیشه فکر می‌کردم کار یک نویسنده ارائه حقیقتی احساسی است که در آثار غیرادبی یافت نمی‌شود. اما حالا با دیدن اینکه چگونه احساسات می‌توانند در سیاست و تجارت مورد سوءاستفاده قرار گیرند، نسبت به این موضوع محتاط‌تر شده‌ام. او همچنین درباره سبک نویسندگی خود با فروتنی اظهار می‌کند: هرگز نویسنده‌ای نبوده‌ام که نثر خارق‌العاده‌ای داشته باشد. من بیشتر بر خلق فضا و صداهای منحصربه‌فرد در داستان‌ها تمرکز دارم. ایشی‌گورو در حال حاضر روی رمانی کار می‌کند که داستان آن در کوپه قطاری می‌گذرد. او این اثر را در سفرهای تبلیغاتی فیلم زندگی (۲۰۲۲) که فیلمنامه آن را اقتباس کرده بود، نوشت و به همکاری خود با بیل نای، بازیگر نقش اصلی آن فیلم، اشاره می‌کند و می‌گوید هنگام پیشنهاد این نقش، به شوخی قول یک جایزه اسکار را به او داده بود. با اینکه ایشی‌گورو درباره نقش داستان‌نویسی در دنیای امروز نگرانی‌هایی دارد، همچنان به تأثیرگذاری رمان‌هایش بر خوانندگان باور دارد. او در پایان می‌گوید: کتاب‌هایم مثل فرزندانم هستند؛ زمانی به من نزدیک بودند، اما حالا مسیر خود را پیدا کرده‌اند. با این‌حال، هنوز احساس ارتباط عمیقی با آن‌ها دارم.

جیمز کامرون از جزئیات «آواتار ۳» پرده برداشت
 «جیمز کامرون» در جدیدترین مصاحبه خود از جزئیات فیلم سوم «آواتار» با عنوان «آتش و خاکستر» پرده برداشت که طولانی‌تر از قسمت قبلی خواهد بود و با معرفی شخصیت‌ها و مکان‌های جدید همراه خواهد بود.
به گزارش ع نشریه هالیوود ریپورتر، جیمز کامرون، کارگردان مجموعه‌فیلم‌های آواتار، در گفت‌وگو با مجله امپایر/ Empire فاش کرد قسمت سوم این مجموعه با نام آواتار: آتش و خاکستر (Avatar: Fire and Ash) از فیلم قبلی آواتار: راه آب (Avatar: The Way of Water) طولانی‌تر خواهد بود. قسمت دوم این مجموعه در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱ شمسی) با مدت‌زمان ۳ ساعت و ۱۲ دقیقه نمایش داده شد.
کامرون در این مصاحبه گفت: به‌طور خلاصه، ما ایده‌های زیادی داشتیم که در پرده اول فیلم دوم جا نمی‌شد. فیلم با سرعت زیادی پیش می‌رفت و ما نتوانستیم به شخصیت‌ها عمق بدهیم. بنابراین گفتم، بچه‌ها، باید فیلم را به دو قسمت تقسیم کنیم. وی تأیید کرد قسمت سوم حتی کمی طولانی‌تر از قسمت دوم خواهد بود.
با توجه به موفقیت فیلم‌های قبلی، به نظر نمی‌رسد که مدت‌زمان طولانی این فیلم تأثیر منفی بر فروش آن بگذارد. قسمت اول آواتار که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، همچنان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما است، در حالی که راه آب در جایگاه سوم این فهرست قرار دارد. آماندا سیلور، یکی از نویسندگان فیلم‌نامه آتش و خاکستر که این فیلم را همراه با کامرون و ریک جافا نوشته است، در این گفت‌وگو توضیح داد این قسمت کاملاً مجزا از فیلم قبلی خواهد بود، زیرا شخصیت‌ها به فضای بیشتری برای رشد نیاز داشتند. او افزود: این فیلم‌ها فقط درباره جلوه‌های بصری خیره‌کننده و داستان‌های پرتحرک نیستند، بلکه درباره شخصیت‌های واقعی هستند. جیمز کامرون تأیید کرد قصد دارد کارگردانی قسمت چهارم و پنجم را نیز بر عهده بگیرد. آواتار: آتش و خاکستر در تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۵ (۲۸ آذر ۱۴۰۴) اکران خواهد شد. قسمت چهارم در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۹ (۱ دی ۱۴۰۸) و قسمت پنجم در ۱۹ دسامبر ۲۰۳۱ (۲۸ آذر ۱۴۱۰) به سینماها خواهد آمد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه