پویش «نه به تصادف»؛
شش دونگ برانیم !
پویش «نه به تصادف» که به منظور کاهش تصادفات جادهای و ارتقای فرهنگ ایمنی راهاندازی شده است تلاش دارد تا با جلب توجه مردم و مسئولین، بهویژه در زمینه رعایت قوانین رانندگی، جان هزاران نفر را از خطر تصادفات جادهای نجات دهد.
تصادفات جادهای، یکی از بزرگترین بحرانهای اجتماعی و بهداشتی در بسیاری از کشورها به شمار میروند. در ایران، سالانه هزاران نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست میدهند و صدها هزار نفر دیگر نیز دچار صدمات جسمی و روحی میشوند. این وضعیت نگرانکننده، موجب شده تا تلاشهایی برای کاهش این خطرات و آگاهیبخشی به مردم صورت گیرد. یکی از این تلاشها، «پویش نه به تصادف» است.
هدف اصلی پویش «نه به تصادف» افزایش سطح آگاهی عمومی در خصوص علل تصادفات و تشویق به رفتارهای ایمن در جادههاست. اعضای این پویش معتقدند که پیشگیری از تصادفات نه تنها به اصلاح رفتار رانندگان، بلکه به تغییر نگرش و فرهنگ عمومی در خصوص اهمیت ایمنی در جادهها نیاز دارد. این پویش با تأکید بر نکات ساده و کاربردی همچون رعایت سرعت مجاز، استفاده از کمربند ایمنی، عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی و آگاهی از وضعیت جادهها، به دنبال کاهش تصادفات و جلوگیری از خسارات جانی و مالی است.
پیشرفت پویش و حمایتهای مردمی
از زمان آغاز این پویش، حمایتهای زیادی از سوی مردم و نهادهای مختلف از جمله سازمانهای دولتی و غیردولتی، رسانهها، و حتی برخی از شخصیتهای برجسته جامعه همچون رئیس جمهور دکتر پزشکیان و وزاری دولت انجام شده است. بسیاری از مردم به این حرکت پیوستهاند و به گسترش آن کمک کردهاند. رسانهها نیز نقش مهمی در اطلاعرسانی و تبلیغ این پویش داشتهاند و به صورت مرتب کمپینهایی با هشتگ #نه_به_تصادف برگزار کردهاند.
مسئولین دولتی نیز در این زمینه نظرات خود را بیان کردهاند. به عنوان مثال، هیات دولت در حالی پنجاهوششمین جلسه خود را برگزار کردند که یکی از تصمیمات مهم در این نشست راهاندازی پویش نه به تصادف بود. در همین ارتباط، رئیس جمهوری بر سیستم تشویق و تنبیه در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی تاکید کرد و در این باره گفت: «لازم است پویشی برای تشویق رانندگانی که درست رانندگی میکنند ایجاد شود و در مقابل جرایم برای رانندگانی که اقدامات پرخطری مانند تردد با سرعت غیرمجاز دارند، تشدید شود.».
در ادامه، اعضای هیات دولت از جمله سخنگوی دولت هم تمایل خود را برای پیوستن به پویش نه به تصادف ابراز کردند. در همین ارتباط، فاطمه مهاجرانی اظهار کرد: «اغلب انسانها تصور میکنند که اتفاقات تلخی مانند تصادف برای آنها رخ نمیدهد و فقط برای دیگران پیش میآید اما اتفاقات از آنچه که فکر میکنیم به ما نزدیکتر هستند.»
تلاش ملی برای کاهش تلفات جادهای
پویشهایی همچون نه به تصادف نقش مهمی در تغییر فرهنگ رانندگی دارند و باید از این حرکتها حمایت کرد.
رئیس پلیس راهور فراجا نیز با اشاره به اهمیت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، از شهروندان خواست با پیوستن به «پویش ملی نه به تصادف» نقش موثری در کاهش تلفات و آسیبهای ناشی از حوادث رانندگی داشته باشند. همچنین با پیوستن به این پویش ملی ایمنی را به جادهها بازگردانیم.
در آستانه شروع مسافرتهای نوروزی اعضای هیئت دولت با بیان نقطه نظرات خود درباره تبعات رانندگی پر خطر، ضمن پیوستن به پویش نه به تصادف، به بیان اقداماتی که زیر مجموعه متبوعشان می تواند برای کاهش سطح تصادفات انجام دهد پرداختند. رئیس جمهور نیز در خصوص پویش نه به تصادف بیان داشت که لازم است پویشی برای تشویق رانندگانی که درست رانندگی میکنند ایجاد شود و در مقابل جرائم برای رانندگانی که اقدامات پرخطری مانند تردد با سرعت غیرمجاز دارند، افزایش یابد.
آمارها نگرانکننده است
طبق گزارشات رسمی، در سالهای اخیر تصادفات جادهای در ایران به یکی از دغدغههای اصلی تبدیل شده است. آمارهای منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی و نیروی انتظامی نشان میدهد که در هر سال، بیش از ۱۷ هزار نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیز دچار آسیبهای جسمی میشوند. این آمارها نشاندهنده ضرورت اقدامات فوری در این زمینه است.
سردار حسینی رئیس پلیس راهور فراجا نیز در این خصوص بیان کرد که عمدتاً سن کسانی که در تصادفات جان خودشان را از دست میدهند، در سالهای مولد بودن و فعال بودنشان است.
سنینی بین ۲۵ الی ۳۸ سال، بیشترین قربانیان سوانح ترافیکی هستند. ما با چنین شرایطی مواجه هستیم و باید همه تلاش خود را صرف بهبود وضعیتی که در آن قرار داریم، معطوف کنیم.
از سوی دیگر سردار حسینی اظهار داشت که سالانه نزدیک به ۷ درصد از تولید ناخالص ملی به دلیل آسیبها در حوزه تصادفات از بیتوجهی به این فرایند و شرایط در قالب تصادفات و سایر موضاعات در کشور ضرر میدهد و آسیب میبیند. اگر در حوزه حمل و نقل در هر یک از بخشهای این فرایند و شرایط، بیتوجهی صورت بگیرد، میتواند سالانه ۲۰ هزار نفر جانباخته داشته باشد. همانطور که در سال ۱۴۰۲، ۲۰ هزار و ۴۵ نفر از هم وطنانمان را در تصادف رانندگی از دست دادیم.
علتهای اصلی تصادفات
بر اساس تحقیقات و مطالعات مختلف، علل اصلی تصادفات جادهای در ایران شامل سرعت غیرمجاز، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، خستگی راننده، وضعیت نامناسب جادهها، کیفیت پایین خودروها، عدم رعایت فاصله طولی و همچنین استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی میباشد. در این میان، پویش نه به تصادف تلاش میکند تا با ترویج فرهنگ رانندگی ایمن، این مشکلات را کاهش دهد.
کارشناسان حوزه حمل و نقل و ایمنی جادهای بر این باورند که راهکارهای زیادی برای کاهش تصادفات وجود دارد، اما مهمترین راهکار، تغییر رفتار و نگرش مردم نسبت به ایمنی است. یکی از کارشناسان در این زمینه میگوید: اگر مردم بدانند که رعایت قوانین جادهای تنها برای حفظ جان خودشان نیست، بلکه به نفع جامعه و خانوادههای آنان نیز هست، در این صورت میتوان امیدوار بود که شاهد کاهش تصادفات باشیم. پویش «نه به تصادف» در حال تبدیل به یک حرکت اجتماعی بزرگ است که به طور مستمر در تلاش است تا خطرات جادهای را کاهش دهد و به فرهنگ ایمنی در رانندگی بپردازد. حمایتهای مردمی و همراهی مسئولین در کشور نشان میدهد که این پویش میتواند در کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای نقش مهمی ایفا کند. امیدواریم که با ادامه این تلاشها، بتوانیم گامی بزرگ در جهت کاهش تصادفات و حفظ جان انسانها برداریم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با
رانندگی ایمن پیوستن واقعی به پویش نه به تصادف است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که همه مردم خود را ملزم به رانندگی ایمن کنند و مشکلات و نقایص فنی خودروی خود را برطرف کنند شاهد کاهش چشمگیر تصادفات خواهیم بود.
حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با کائنات در خصوص این موضوع که همه مردم ایران باید به پویش نه به تصادف بپیوندیم گفت: همه مردم ایران باید به پویش بسیار خوب « نه به تصادف» بپیوندند و در راستای تحقق این پویش همکاری لازم را داشته باشند. از سوی دیگر لازم است دولت نیز در تعمیر و بازسازی ونوسازی حوزه های زیر ساختی راه ها به سرعت تلاش کند تا نزدیک شدن به آخرین روزهای سال که بخش اعظم سفرها در این روزها اتفاق می افتد. وی در این باره خاطر نشان کرد: در صورتی که آزادراها، بزرگراه ها، دو بانده ها به چهار خط ها تبدیل شوند بخشی از مشکلات حوزه جاده ها و ایمنی اتوبان ها و بزرگراه ها حل می شود اما نباید فراموش کنیم بخش قابل توجهی از ایمنی ما در جاده ها وابسته به نوع رانندگی و تبعیت ما از قوانین راهنمایی و رانندگی است.
وی در ادامه گفتگو تاکید کرد: مردم و مسوولین مربوطه باید توجه جدی به ایمنی فنی خودروها داشته باشند. آنچه در موضوع ایمنی جاده ها و سفرها بسیار حائز اهمیت است تلاش همگان برای فرهنگ سازی در خصوص رانندگی ایمن است. در صورتی که همه مردم خود را ملزم به رانندگی ایمن کنند و مشکلات و نقایص فنی خودروی خود را برطرف کنند شاهد کاهش چشمگیر تصادفات خواهیم بود. وی در این باره افزود: از سوی دیگر پلیس راهور و مسوولان مربوطه باید با بخش اندکی از خاطیانی که رانندگی های خطر آفرین دارند برخوردهای سخت و جدی داشته باشند یعنی با قاطعیت باید با آنها برخورد شود هر چند در حال حاضر مسائلی مثل امتیاز منفی و محرومیت از رانندگی نیز وجود دارد اما باید در این خصوص اطلاع رسانی شود و با خاطیان برخورد شود تا دیگران نیز درس عبرت بگیرند.
وی در ادامه بحث افزود: با اینکه جرائم عدم رعایت قوانین راهنمایی رانندگی چندین برابر شده اما شاید چون در این باره خوب اطلاع رسانی نشده و رانندگان از جزییات آن مطلع نیستند نمی دانند باید جرایم سنگینی در صورت بروز تخلف بپردازند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان گفت و گو تصریح نمود: امیدوارم همه مسافران و رانندگان خود مراقب رانندگی ها باشند، در صورت تخلف راننده مسافران و خانواده ها به آنها هشدار دهند و خواستار رانندگی ایمن باشند تا شاهد کاهش بسیار زیاد تصادفات در ایام نوروز و به تبع آن در کل سال باشیم.