معاون وزیر جهادکشاورزی:
گوشت قرمز و مرغ مورد نیاز بازار به طور کامل تامین شده است
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با نزدیک شدن به ماه رمضان، برنامهریزیهای لازم برای تأمین نیاز بازار گوشت قرمز و سفید انجام شده و نیاز کشور از طریق تولیدات داخلی تأمین میشود.
به گزارش وزارت جهادکشاورزی، محمدابراهیم حسننژاد در آستانه ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در سال 1402، میزان تولید گوشت قرمز حدود 908 هزار تن بود که در سال جاری 16 هزار تن به این رقم افزوده میشود و تولید به 923 هزار تن می رسد؛ بخشی از این افزایش تولید ناشی از احیای دامهای مولد پس از خشکسالیهای سالهای گذشته است.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ افزود: در یک ماه گذشته، بیش از 15 هزار تن گوشت مرغ از مرغداران خریداری و ذخیره شده است. در مورد تخممرغ نیز تولیدات داخلی بیش از نیاز کشور بوده و در سال جاری بیش از 135 هزار تن تخممرغ صادر شده است.
حسن نژاد یادآور شد: با توجه به افزایش تولیدات داخلی و ذخیرهسازی مناسب، نیاز بازار گوشت قرمز، سفید و تخممرغ در ماه مبارک رمضان بهطور کامل تأمین خواهد شد
تخصیص ارز با اولویت به واحدهای حامی حقوق مصرفکننده
معاون وزیر صمت گفت: امسال تفاهمنامه هایی با نهادها و بانک مرکزی خواهیم داشت تا شرکت های برتر را در اولویت دریافت ارز و خدمات قرار دهیم.
حسین فرهیدزاده اظهار کرد: باید راهکارهایی با بانک مرکزی تعریف کنیم تا واحدهایی که حقوق مصرف کننده را رعایت میکنند در اولویت دریافت خدمات و سیاستهای تشویقی قرار گیرند. رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: 9 دستگاه در کمیته فنی و شورای سیاست گذاری در سازمان حمایت حضور دارند. هر کدام از این دستگاهها بر اساس تکالیف خود نظرشان را در خصوص اهدای جوایز اعلام و شاخصها را بررسی میکنند. شناسایی واحدهای برتر فرایندی دارد که بعد از یک سال مورد بررسی قرار میگیرد. امسال از یک هزار و 200 واحد تنها 48 واحد موفق به کسب رتبه شدند.
وی ادامه داد: 12 خدمت از جمله تسهیل در پرداخت تسهیلات، صادرات با کمترین تشریفات گمرکی پرداخت جوایز صادراتی، تجهیز و نوسازی و شرکت در نمایشگاههای بین المللی برای کسانی که موفق به کسب رتبه برتر شدند در نظر گرفته میشود.
فرهیدزاده به اهمیت حقوق مصرف کننده در معارف و فرهنگ دینی اشاره کرد و گفت: فرهنگ پایداری برای حمایت از مصرف کنندگان در همه دولتها مورد تاکید قرار گرفته و در برنامه هفتم نیز به این موضوع پرداخته شده است، همچنین در سایر کشورها از جمله آلمان، ژاپن، کره جنوبی و فرانسه نیز نهادهایی مانند سازمان حمایت مصرف کننده و مبارزه با گران فروشی دارند.
وی ادامه داد: حمایت از مصرف کننده مساوی با حمایت از تولیدکننده است که منجر به ارتقا و کیفیت تولید میشود همچنین حمایت از تولید باعث ایجاد بازار رقابتی و بهبود کیفیتی کالا و مشتری مداری میشود. رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد: امیدواریم امسال با تلاش همکاران در سازمان، گواهینامه بین المللی ایزو 2015 را دریافت کنیم. وی از آغاز طرح نظارتی سازمان حمایت از دیروز خبر داد و گفت: سال 1403 برای تولید سال سختی بود و در تلاش هستیم با وجود تقارن ماه رمضان و نوروز ایام آرامی را برای مردم رقم بزنیم. همچنین محمدصادق مفتح در این همایش گفت: در مجموعه وزارت صمت تلاش بر این است که ارتباطات با تولیدکنندگان تقویت شود تا در بازار آرام و مطمئن، شاهد شکوفایی صنعت و صادرات باشیم. جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه توسعه صادرات در دولت و این وزارتخانه پیگیری میشود، گفت: استمرار تولید با تکیه بر صادرات، یکی از محورهایی است که با قوت در سال آینده دنبال میشود. وی ادامه داد: رعایت حقوق مصرف کننده وجه شرعی و عقلی دارد، تولید و رقابت نیز برای جذب مصرف کننده است. جانشین وزیر صمت در امور بازرگانی با اشاره به رقابت پذیری در بنگاههای تولیدی گفت: بنگاه تولیدی موفق تر است که بازار بیشتری داشته باشد، به همین دلیل در ذات سیاستهای صنعتی، تجاری و ملی ایجاد رقابت برای جلب رضایت مصرف کننده است. وی عنوان کرد: وظیفه دولت نظارت بر حقوق مصرف کنندگان است و نتایج ارزیابی بنگاههای اقتصادی برای امتیازدهی و انتخاب برترینها است. مفتح با بیان اینکه دولت بنگاهها را ملزم به رعایت حقوق مصرف کننده میکند، گفت: شرایط تحریمی منجر به ایجاد نارضایتی در بین مردم میشود که یکی از راههای خنثی کننده توطئههای علیه کشور بحث تولید و جلب رضایت مردم است.